Dorian de la Fosse | zondag 9 Feb 2020, 13:13

Zijn puzzle-adventure games iets voor jou? Lees dan hier de review van Weakless.

• Unieke personages
  • Interessante puzzels
  • Erg korte game

Indiegames zijn worden de laatste tijd steeds meer aangeboden; het is een populaire manier voor kleine ontwikkelaars om hun game aan de man te brengen. De afgelopen jaren zijn we getrakteerd op honderden games die niet bij de grote ontwikkelaars vandaan komen. Doordat het aanbod zo groot is, wordt het ook steeds lastiger om te innoveren in games, maar zo nu en dan komt er een game voorbij die het wel lukt. In ieder geval voor een groot gedeelte.

Werken zonder te spreken

Weakless is een puzzle-adventure game, gemaakt door de Poolse studio Punk Notion. Nu is het puzzle-adventure genre niet nieuw, dus is het extra moeilijk om jouw game te onderscheiden van de anderen, maar in Weakless lukt het aardig. Dit zit hem vooral in het volgende: Jij bestuurt Blind en Deaf, twee wezens die bekend staan als Weavelings, een soort boomwezens. Vanaf de eerste cutscene in de game wordt duidelijk gemaakt dat onze helden niet zijn zoals de andere Weavelings. Blind is bijvoorbeeld daadwerkelijk blind en Deaf is natuurlijk doof. Dat ze anders zijn wordt gepresenteerd door de hoofdpersonen qua design iets te laten afwijken van de rest van hun soort. Blind beschikt niet over de lichtbal-antenne die de andere Weavelings wel hebben, en Deaf heeft geen takken aan de zijkant van zijn hoofd zitten. Het wordt dus al vrij snel duidelijk dat de twee elkaar nodig hebben om hun weg te kunnen vinden door de game.

Je begint de game met Blind, voor wie alles in de omgeving zwart wit is. Door met zijn stok op de grond te tikken (echolocatie) wordt tijdelijk een groter gedeelte van het gebied zichtbaar waardoor je makkelijker door kunt lopen. Je kan al snel wisselen naar Deaf, die de kleurrijke wereld prima kan zien, maar waarbij het omgevingsgeluid erg wordt gedempt. Het gaat zelfs zo ver dat de soundtrack van de game, die overigens heerlijk rustgevend is, ook wordt gedempt zodra je Deaf onder je knoppen hebt; een leuke nuance. De gehele game is tevens niet ingesproken, maar maakt gebruik van geluid en beeld om het verhaal te vertellen.

Samen zijn we één

Hun gebreken zijn niet de enige verschillen tussen de twee personages. Het betreft een puzzle-adventure game, dus ga er maar vanuit dat je regelmatig moet wisselen tussen de personages. Blind is de sterkere van de twee, waardoor hij voorwerpen kan verschuiven, terwijl Deaf weer moeilijk toegankelijke locaties kan bereiken door behendigheid en het gebruik van de antenne op zijn hoofd. Weakless probeert jouw hand niet vast te houden tijdens de game, los van de button prompts aan het begin, waardoor je veel zelf uit moet zoeken. Dit zorgt er voor dat de latere puzzels in de game een stuk uitdagender zijn dan je zou verwachten.

De puzzels zijn een erg belangrijk onderdeel van Weakless en de meeste puzzels zijn dan ook prima ontworpen. Van het simpelweg schuiven van blokken aan het begin tot een ingewikkelde lopende band-puzzel als je bijna het eind hebt bereikt, alle puzzels werken waardoor de game interessant blijft. Het wordt ook nooit echt moeilijk, dus nieuwkomers in het genre zouden de game ook kunnen oppakken. Het grootste probleem van de game is echter dat de speelduur niet lang is. Veteranen in dit genre kunnen de game al binnen anderhalf tot twee uur uitspelen, terwijl de minder ervaren spelers hier misschien vier tot vijf uur over doen. Begrijp me niet verkeerd, Punk Notion heeft er alles aan gedaan om de game een onvergetelijke ervaring te maken door bijvoorbeeld de strijd tussen machines en de natuur weer te geven. Zo speel je de game vanuit het perspectief van de natuur, wat dus betekent dat technologie wordt afgeschilderd als het kwaad. Het verhaal is interessant maar de lengte van de game is wel een smet op de ervaring, vooral omdat alles op zijn plek begint te vallen aan het einde van de game. Er zijn wel wat elementen toegevoegd om de gameplay wat te rekken, zoals het bespelen van instrumenten en het tekenen van diverse dorpelingen, maar de aanwezigheid van deze elementen zijn minimaal, waardoor je er geen uren extra gameplay uithaalt.

Weakless is een game die je bijblijft. Dit komt niet alleen door de mooie wereld, maar ook door de manier waarop de personages worden vormgegeven. De game heeft genoeg puzzels om de boel interessant te houden, zonder dat het echt moeilijk wordt, waardoor hij ook toegankelijk is voor de minder ervaren gamers onder ons. De setting en soundtrack van de game zijn geweldig, maar echt lang kan je er niet van genieten omdat de game aan de korte kant is. Als dit voor jou geen probleem is dan zou ik de game zeker oppakken.