Lees hier de review van deze parodie op het klassieke worstelen.

• Goede gameplay
  • Leuke multiplayer
  • Veel content…
  • …maar niet afwisselend
  • Verveelt snel
  • Online werkt niet altijd lekker

Worstelgames bestaan al een lange tijd, maar de grootste klapper is natuurlijk de WWE-serie van 2K. Het kan echter zo zijn dat het worstelen zelf je wel interessant lijkt, maar dat de hoofdserie je enorm complex lijkt. Of misschien hou je meer van een cartoonachtige stijl in plaats van een realistische. Voor die mensen is er nu een spin-off uitgebracht met de noemer WWE 2K Battlegrounds.

Worstelen met en tegen je favorieten

WWE 2K Battlegrounds is uiteraard een worstelgame, maar in tegenstelling tot de “serieuze” aard van de WWE-serie is Battlegrounds een frisse wind in het genre. Dit zit hem niet alleen in de aparte stijl, welke ook al werd gebruikt voor NBA Battlegrounds, maar ook in de manier van spelen. Direct vanaf het begin zijn er al tal van modi beschikbaar om alleen of samen met je (online) vrienden de worstelfanaat uit te hangen.

Ik was begonnen met de campaign-modus, waarin je diverse (voornamelijk onbekende) worstelaars te besturen krijgt. Hun doel is natuurlijk om de beste worstelaar van de wereld te worden. Het verhaal werkt als een soort tutorial die langzaamaan moeilijker wordt. Je volgt alle personen door middel van leuke stripverhalen, en helpt ze door vele gevechten naar de overwinning. Gedurende de campagne maak je kennis met meeste spelvormen. Je zal dus niet alleen een-tegen-een gevechten houden, maar ook twee-tegen-twee in alle vormen, zoals kooigevechten. Na een uur of drie in de eerste sessie raakte ik echter al verveeld en het spel heeft niet genoeg variatie om daar verandering in te brengen.

Veel modi, weinig inhoud

De game heeft veel modi verdeeld over twee typen exhibitions: mannen en vrouwen. In essentie zijn de modi hetzelfde, alleen kun je andere worstelaars kiezen. Naast de standaardgevechten met twee of vier worstelaars zijn er nog een aantal mogelijkheden beschikbaar, zoals Tag Team, kooigevechten en een King of the Hill-modus.

Bijna alle modi zijn te spelen in multiplayer, zowel on- als offline, maar het gros van de gevechten verloopt op dezelfde manier. Twee uitzonderingen daargelaten is het natuurlijk voornamelijk de bedoeling dat je ervoor zorgt dat jouw tegenstander uittapt. Hier zijn twee manieren voor. De eerste is een pin waar je de tegenstander drie seconden in vast moet houden, en de tweede is de pijnlijkere manier, waar je de tegenstander tien seconden lang moet pijnigen om hem uit te laten tappen.

Tot zo ver niks nieuws onder de zon zou je denken, maar WWE Battlegrounds onderscheidt zich door de gameplay. De potjes die je speelt zijn meestal binnen tien minuten al beslecht door de arcadeachtige opbouw die de boventoon voert in de game. Om de zaken wat af te wisselen kan je ook deelnemen aan kooigevechten, waarin je geld moet verzamelen dat in de ring wordt gegooid of aan de kooi wordt gehangen. De persoon die als eerste zijn geldbalk heeft gevuld mag een poging doen om uit de kooi te klimmen, maar je moet uitkijken voor de tegenstander die jou van de kooi kan trekken en de elektrische schokken die je kunt krijgen als je op het verkeerde moment besluit te klimmen. Deze modus werd veel gespeeld ter afwisseling, maar na een aantal rondes had ik het ook wel weer gezien.

Als singleplayer game slaagt WWE Battlegrounds er niet in om veel mensen te bekoren. Gelukkig is de game ook speelbaar in multiplayer, waardoor je gemakkelijk een avond door kan brengen met een aantal vrienden terwijl je deze game speelt. Dit kan met maximaal vier spelers op één scherm. Ik denk dat daar ook de kracht van de game ligt. Er is niks leuker om iedereen een eigen bizar personage aan te laten maken en ze daarna met de grond gelijk te maken. Hier moet wel bij vermeld worden dat de online functionaliteiten niet altijd goed werken. Denk aan het wegvallen van de verbinding tijdens matchmaking waardoor je automatisch verliest in een teamspel of het niet kunnen joinen van een game. WWE Battlegrounds leent zich beter voor een avondje op de bank bij jou thuis.

Overzicht in de ring

De gameplay is solide. Er zijn twee knoppen waarmee je combo’s kunt maken, één voor slaan en één voor schoppen. Daarnaast kan je de tegenstander optillen of tegen de touwen gooien. Omdat we hier te maken hebben met een weinig realistische game, zijn sommige moves wat uitbundiger dan anderen; met name de super en ultimate moves waarin je, omhuld door een gekleurd aura, de meest indrukwekkende moves uitvoert zijn bijzonder. Als je denkt aan super en ultimate moves dan denk je natuurlijk ook aan een op te laden balkje. Uiteraard heeft WWE Battlegrounds dit ook, maar deze is netjes weggewerkt onder de voeten van de personages, net zoals de HP- en uithoudingsbalk.

Er zijn ook drie powerups die je kunt gebruiken, waar je er meer van kunt openen door de campagne te spelen. Het is ook mogelijk om de ring te verlaten om wapens te zoeken, zoals stoelen onder de ring, waarmee je vervolgens serieuze schade aan kunt richten bij je tegenstander. Ook het klimmen op de ring zit er in, je moet alleen wel goed kijken waar je richt, want je raakt gemakkelijk je eigen teamlid.

Voornamelijk de stijl van de game zal niet voor iedereen zijn. Los van de cartooneske graphics zijn de hoofden ook groter dan normaal. Hier ben ik persoonlijk niet kapot van, maar dat is gebaseerd op smaak. De geluidseffecten zijn echter wel goed en het is mooi dat ze een commentaarstem hebben gevonden die niet snel vervelend wordt tijdens het spelen.

Ik zei het al eerder, maar het is ook mogelijk te worstelen met jouw eigen gemaakte personages. De opties zijn aan het begin nogal beperkt, maar er is een winkel met roterende items waar je je welverdiende geld uit kunt geven. Je kunt hiervoor zowel in-game currency gebruiken als echt geld. Zo open je meer manieren om een worstelaar te maken die voldoet aan jouw eisen, inclusief de signature moves van je favoriete worstelaars. Zo kan je wat plezier aan je ervaring toevoegen.

WWE Battlegrounds is geen slechte game, maar als je zonder anderen speelt zal het snel gaan vervelen. Vrienden zijn de sleutel in de ultieme (arcade) worstelervaring, maar als je online afspreekt moet je wel rekening houden met een instabiele verbinding. De gameplay doet wat het moet doen en is dan ook het sterkste punt van de game. Al met al zou ik de game alleen aanschaffen als je van partygames houdt, want alleen dan zal deze regelmatig gespeeld worden.