• Mooie graphics
  • Uitgebreide motorkeuze
  • De circuits zijn leuk
  • AI slecht in balans
  • Lastig begin
  • Lange laadtijden

Er is een nieuwe racer beschikbaar – en deze keer niet één met auto's. Deze keer hijsen we ons in het leer en springen we op de Ducati in de nieuwe titel van Milestone: Ride 2. Het is anderhalf jaar geleden sinds Milestone de eerste Ride uitgebracht en hier zitten we al met de opvolger. Ride 2 profileert zich als dé game voor motorliefhebbers. Maakt Ride 2 die belofte waar?

Ik moet eerlijk zijn; zelf ben ik geen motorliefhebber per se. Wel ken ik mijn 'share' van auto's en ben ik ook wel enigszins een liefhebber van mooie auto's. Top Gear? Yes! Maar motoren vind ik doodeng, in het echt in ieder geval. In deze game heb ik ook enkele keren een schuiver gemaakt waarbij ik niet kon helpen denken, 'dit zou ik niet overleven in het echt'. Ik heb die gedachten gelukkig kunnen parkeren en ben enthousiast aan deze game begonnen.

Rev up!

Je start met een oefenrace om te kijken op welk niveau je kan starten. Schakelen, A.I. van de mede-racers, een rijlijn op de weg en veel meer. Ik kon het niet helpen meteen link te leggen met de Forza reeks, waarvan ik bijvoorbeeld die exacte rijlijn ken. Dat is overigens geen nadeel, als het werkt, dan werkt het. Je gaat daarna verder met het customizen van je 'driver', zeer leuk deel toch. Je bepaalt de naam, geslacht en uiterlijke aspecten en je kiest uit welk land je komt. Daarna kan je beginnen aan de races.

Je moet het nog doen met wat kleingeld om je eerste motor te kopen. De rest van je tegenstanders rijdt echter al op veel betere motoren en dus zal je in het begin je best moeten doen om wat credits bij elkaar te rijden om je motor te verbeteren. Het is sowieso niet makkelijk racen als je enkel autoraces gewend bent. De motoren handelen nou eenmaal anders dan auto's en dat is het belangrijkste wat opvalt. Het leunen in de bochten is een mooie touch wat realisme betreft. Het zal even wennen zijn als je nog nooit een motor-race game hebt gespeeld. Maar na een paar uurtjes oefenen begint het goed te wennen en bemachtig je een podiumplaats en een mooie stapel credits om wat te sleutelen aan je motor.

Ook dit aspect komt bekend voor. Je kan je motor tunen en modificeren door nieuwe verbeterde onderdelen te installeren. Snel zal je voor zover je motor betreft beter mee kunnen gaan met de tegenstanders en dan zal je snel de races te makkelijk vinden. Minpuntje hier is de A.I. van de tegenstanders. Die laat soms nogal te wensen over. Afgezien van het feit dat de game snel te makkelijk kan worden (je kan de moeilijkheidsgraad nog altijd wat omhoog schroeven) hebben de lieve tegenstanders zoals het lijkt soms een snoeiharde doodswens en rijden ze je vol in het achterwiel om voorbij je te komen. Lijkt me niet echt bepaald een realistische move in de motorrace-wereld.

Een schuivertje maken

Dan hebben we nog een paar puntjes met Ride 2 die wat teleurstellen. De looks van de circuits vallen tegen. De laadtijden vallen ook zwaar tegen. Voordat je een rondje kan racen heb je al veel te lang het laadsymbooltje zitten volgen met je ogen. Je bent hier om te racen. Dus kunnen we racen?

Ride 2 voelt daarom een klein beetje ongebalanceerd aan. Grafisch gezien is de game mooi. Er is veel meer aandacht besteed aan de weergave van de rider dan de looks van het circuit. De bewegingen die de motor maakt tijdens het racen voelen voor mij realistisch aan. Het gedrag van de tegenstanders niet. Het aantal circuits is oké, en het aantal beschikbare motoren stelt zeker niet teleur voor de liefhebber (174!). Er zijn enorm veel verschillende outfits voor je driver beschikbaar, maar niet echt veel mogelijkheden om het uiterlijk van je motor te veranderen. De game heeft ook een multiplayer, maar die is allesbehalve speciaal. Zeker met motorracen wordt het snel frustrerend om alleen maar van je motor te worden gereden. Hier kan er zeker nog wat verbeterd worden.

Ben je een motorfanaat en wil je een realistische racer? Je zal wat moeten inleveren met Ride 2. Ook al is het niet een game die bij racefanaten gelijk de kast in zal vliegen, is er nog genoeg ruimte voor verbetering. Het zou mooi zijn om meer content te krijgen door bijvoorbeeld een DLC. Een tweak in de AI van de tegenstanders is zeker niet onnodig om het predicaat 'realistisch' te verdienen. Maar Ride 2 is zeker geen slechte game.