• Gotische steampunk sfeer
  • Diversiteit
  • Bugs
  • Zwakke graphics
  • Te lange laadtijden
  • Irritante moeilijkheidsgraad (soms)

De eerste keer dat de naam Van Helsing viel was in het boek Dracula en dat is alweer bijna 120 jaar geleden. Niet altijd in een titelrol, maar wel heel vaak de hoofdrolspeler in boek, film en ook games. Doet The Incredible Adventures of Van Helsing II eer aan de iconische Abraham Van Helsing of gaat het in stof op als een dorstige vampier in zonlicht? Lees hier de review!

In The Incredible Adventures of Van Helsing II keren we terug naar het fictieve land Borgovia. Net als in het voorgaande deel spelen we niet met Abraham Van Helsing, maar met zijn zoon. Deze Van Helsing junior is vampier- en monsterjager zoals paps daarin ook zeer bedreven. Gelukkig maar, want als hij pottenbakker was geweest, dan waren we snel klaar met deze review.

Van Helsing II is een direct vervolg op het eerste deel, maar dit is gelukkig voor het verhaal geen vereiste om gespeeld te hebben. Het verhaal van deel één wordt in de introductie kortstondig uit de doeken gedaan. In het voorgaande deel reisde Van Helsing samen met zijn geestige metgezel Katharine naar Borgova, de hoofdstad van Borgovia, waar zijn vader jaren terug de heersende vampieren versloeg en wetenschappers aan de macht bracht. Dit bleek geen geweldig idee te zijn geweest want junior moest terug om daar te strijden tegen de gestoorde wetenschapper Fulmigati. Hoewel Fulmigati verslagen werd, is dit niet het einde van de strijd en in dit vervolg krijg je te maken met Generaal Harker, een voormalig banneling. Deze generaal is niet zo content met de eerdere gebeurtenissen en zet dan ook de boel flink op stelten. Aan Van Helsing dus de taak om dat op te lossen, dit maal niet alleen bijgestaan door Katharine maar ook door de mysterieuze Seven. Het verhaal is flinterdun, dit is jammer en vooral onnodig. Want bij een context als deze, met een personage als Van Helsing en de overlevering die daarmee gepaard gaat, is er gewoon meer mogelijk. The Incredible Adventures of Van Helsing II is een fantasy actie-rpg in de stijl van Diablo III, Torchlight of wat ouder, Baldur's Gate. Bij de laatst genoemde komt Van Helsing qua verhaal alleen niet in de buurt.

Uitgebreid skill en upgrade systeem

Gelukkig zijn er wel de nodige elementen in Van Helsing II die het gebrek aan verhaal een beetje goedmaken. Zo zijn er drie klassen waaruit je kan kiezen; De Hunter, een wat meer klassieke hack & slash vechter. De Thaumaturge, de magiër van het stel met directe schade en manipulatie opties. En de Arcane Mechanic, een technische klasse met opties als een granaatlanceerder, vlammenwerper en ook vallen en droids. Alle drie hebben ze een zeer uitgebreid skillsysteem met zeer veel mogelijkheden om het karakter aan te passen naar wens. Iedere klasse heeft actieve en passive skills en daar weer modificaties op. De modificaties zijn dan ook weer op te delen in twee passieve en drie actieve modificaties. Actieve skill modificaties worden alleen geactiveerd als je Rage inzet bij het gebruiken van de desbetreffende skill. Rage wordt opgebouwd tijdens het vechten tegen monsters en als het verbruikt is moet het weer aangevuld worden.

En als het hele skill systeem nog niet genoeg is, zijn er ook nog Auras en Tricks. Om deze op te waarderen moet je de skillpunten gebruiken die verdiend worden met levellen. Het is dus een keuze tussen het sterker maken van een actieve of passieve skill, of aura/trick. Als laatste optie heeft Van Helsing ook nog perks, hierbij moet je denken aan passieve extra's die bijvoorbeeld zorgen voor extra wapenschade, verdediging enzovoorts. Is het afstemmen na dit alles dan nog steeds niet genoeg? Dan kun je ook nog bepalen welke skills en gedrag jouw metgezel, de geest Lady Katharina heeft. Net als Van Helsing gaat ook Katharine omhoog in level en heeft ze skills om aan te passen. Overigens niet in de hoeveelheid en diepgang die Van Helsing heeft. Doordat ze skills heeft die zowel haar of Van Helsing kunnen helpen is ze af te stemmen op de speelstijl van de speler en/of de klasse van Van Helsing. De mogelijkheid om haar gedrag enigszins aan te passen helpt daar ook bij. Zo kun je kiezen of ze van afstand of dichtbij haar aanvallen doet en welke vijanden ze prioriteit geeft. Je kunt haar ook nog voorwerpen als potions, wapens en armor geven. Ze is zelfs zo lief om, mits gevraagd, spullen te verkopen en nieuwe drankjes in te kopen.

Alle aanpasmogelijkheden van zowel Van Helsing als Katharina zijn een absoluut pluspunt. Het enige echte nadeel wat ik hierin kan melden is dat het helaas in het begin gewoon niet goed genoeg wordt uitgelegd, waardoor je als speler een beetje in het diepe wordt gegooid. Als je al snel in het verhaal de Secret Lair ontgrendeld, is dat een foute keuze. Gelukkig kan je tegen betaling je skills resetten en opnieuw de punten verdelen. Goud is snel te verdienen, dus dit opent ook de mogelijkheid om een beetje te experimenteren binnen de gekozen klasse. Maar wat meer uitleg was zeker wenselijk geweest, in tegenstelling tot het verhaal merk je hieraan wel dat de ontwikkelaar er eigenlijk een beetje van uit gaat dat je deel één gespeeld heb. Al met al geen groot nadeel echter.

In de Secret Lair zijn er verder nog verschillende aanpassingen aan de wapens en uitrustingen te doen. Wapens in dezelfde klasse kunnen gecombineerd worden tot een sterkere variant, kunnen bepaalde spreuken voor extra bijwerkingen op het wapen of uitrusting zorgen en zijn ze ook zo aan te passen dat meer aanpassingsmogelijkheden mogelijk worden. Daarnaast zijn er voor wat extra wapens en andere items nog twee opties die de spullen verzamelen, zonder dat je er zelf wat voor moet doen. Vier belangrijke leiders kiezen er voor om jou ten dienst te zien en deze kun je op missies sturen. Elke leider heeft zwakke en sterkere punten, die ook op zijn te waarderen. Afhankelijk van de missie is het zaak om de juiste persoon daar voor te kiezen. Ook is er de Chimera, dit woeste beest heeft twee taken, of hij staat jou bij tijdens gevechten of hij kan ook op missies gestuurd worden. Afhankelijk van de moeilijkheid krijg je daar goud en allerhande voorwerpen voor terug.

Vreemde keuzes(?) en bugs

Voor het experimenteren met verschillende skills zou het wel handig zijn als het mogelijk was geweest om in al bezochte levels weer vijandjes af te slachten. Vreemd genoeg, is dat niet zomaar mogelijk in de enkele speler mode. Oudere levels zijn wel te bezoeken, maar bevochten en verslagen vijanden blijven afwezig. Online samen spelen biedt dan hier wel een oplossing voor omdat de levens weer gevuld zijn. 'Grinden' hoort alleen wel een beetje in dit soort speltype en in een spel als Diablo vond ik het zelf altijd wel prettig om terug te gaan in een level, wat XP te verdienen, met een beetje mazzel nog een leuk item op te pikken en ook een verandering aan het personage uit te proberen. In Van Helsing II is dat niet mogelijk, dan wel wordt het onnodig lastig gemaakt. Want wat extra XP verdienen zou soms wel eens lekker zijn in Van Helsing II. Als je namelijk van verhaalscenario naar verhaalscenario gaat, schiet de moeilijkheid soms wel eens een stuk omhoog, waardoor het voorkwam dat ik in één klap verpletterd werd door een normale vijand.

Het verpletteren leidt mij wel naar een ander, groter nadeel, bugs! Eén van de eerste bugs die ik tegen kwam was toen mijn heldhaftige Thaumaturge roemloos ten onder ging toen van het ene scenario naar het andere de moeilijkheid ineens op hardcore stond. Zeer ongelukkig omdat het personage dan permanent dood is en je opnieuw moet beginnen. Hierdoor was een zestal uren speeltijd kwij. Bij het derde personage gebeurde dit nog een keer, alleen was ik er bedacht op en kon ik de hardcore setting weer uit zetten. Verder heb ik ook meegemaakt dat Katharina of een andere AI-metgezel soms stil staat en niets doet. Dan zijn er ook nog momenten dat de camera tijdens een gesprek zo draait dat de text niet te zien is, heb ik een paar keer vast gezeten in een omgeving en nog een paar van dergelijke foutjes in het spel. Dit spel is een PC-port uit 2014 en volgens de ontwikkelaar geoptimaliseerd! Deze fouten, die in sommige gevallen ook in de pc versie voorkwamen, zijn dan gewoon niet acceptabel.

Net wel, net niet

Het is duidelijk dat zeker niet alles positief is aan Van Helsing II, bij bijna elk pluspunt staat er wel weer een minpunt tegenover. En dit komt ook weer terug bij de graphics, geluid en algehele speelbaarheid. De Gotische steampunk aankleding dat het spel heeft is leuk gedaan en ook zijn de ontwerpen van een paar monsters uniek en origineel. Daar tegenover staat dan wel weer dat voor een Xbox One titel de grafische details niet sterk zijn. De soms onnodig langere laadtijden zorgen daarmede voor een gevoel dat de titel niet helemaal lekker is overgezet van PC. Bij het geluid, met name de stemmen, is er ook weer zo'n tegenstrijdigheid. Katharina en een paar belangrijke personages zijn prima ingesproken. Andere zijn juist erg oppervlakkig en emotieloos, met als grootste mispunt wel het personage Seven, die echt klinkt alsof een Sopraan de diepte van een Bariton probeert na te doen. De muziek is over het algemeen wel prima, net als de omgevingsgeluiden, alleen sommige sterfgeluiden van monsters vallen een beetje in herhaling. Dat valt misschien te verwachten, maar blijft een minpunt.

Samen en tegen elkaar spelen behoort ook tot de mogelijkheden. PVP/Arena is echter alleen toegankelijk vanaf een bepaald level. Dit, gezien de keuzes met grinden, is vreemd. Samen spelen is gelukkig niet exclusief tot een bepaalde level. Lokale co-op is jammer genoeg niet mogelijk, maar online werkt redelijk, mist er vrienden zijn die het spel ook spelen. Zomaar een andere speler joinen is dan weer niet mogelijk.

Speelbaarheid neigt gelukkig wel wat meer naar de positieve kant. De verschillende skills zijn makkelijk te activeren, alleen de mogelijkheid om meer verschillende skills tegelijk te hebben zou ik wel waarderen. Er is een leuke diversiteit tussen de verschillende werelden en hoewel het misschien van persoon tot persoon zal verschillen vond ik ook de tower defense missies vermakelijk. Deze hebben niet de diepgang van een echte tower defence spel, maar ze waren een leuke afwisseling. Het verhaal en zij-missies zelf zijn een beetje middelmatig. Leuk wel weer zijn de vele, vaak grappige, verwijzingen naar boeken en films. Sowieso is de humor in het spel wel leuk. De campaign nog een keer spelen met een ander personage is daardoor zeker geen straf, dit is mogelijk door de veteran optie voor het personage te kiezen in het main menu. Eén van de personages waarmee ik het spel eindigde na een uurtje of twintig was maar level 29. Bij character creation is het mogelijk om een personage van Van Helsing I te importeren of te beginnen met een lvl 30 personage. Mindere graphics ten spijt liep het spel over het algemeen wel soepel over het algemeen. Alleen het grote eindgevecht had echt flinke framedrops.

Van Helsing II is een lastige. Ik heb absoluut plezier gehad met het spel en dat uit zich ook erin dat het spel een punt hoger krijgt dan het eigenlijk verdient. Maar ik heb ook een paar keer flinke ergernis ondervonden. Vooral het moment dat mijn eerste personage dood ging door de hardcore bug was even vloeken. Het gebrek aan goede grindmogelijkheden gekoppeld aan de soms flinke verschillen in moeilijkheid zorgde ook voor wat irritatie. Wat mindere graphics zou ik op de koop toe nemen ware het dat de laadtijden dit gebrek niet compenseert. Maar toch, toch vond ik het een leuk spel om te spelen. De humor en verwijzingen spraken mij aan, de afwisseling met het tower defense spel was leuk.

De vele skill opties en aanpasmogelijkheden van zowel Van Helsing, Katharine als de items zijn gewoon tof. Als je een echt goed verhaal wil, dan zou ik eerder de apocalyptische Wasteland 2 aanraden. Echter, als je een fan bent van actie-rpg's en door wat bitterheden heen wilt bijten, dan is Van Helsing voor de prijs wel de moeite waard.