• Zeer grappig uitgevoerd
  • Blijft spannend
  • Geen map-editor
  • Campaign te makkelijk

Kimberly van Overmeeren | woensdag 7 Sep 2016, 20:00

De klassieke Worms franchise heeft een nieuwe game. Helmen op, we springen in de chaos!

Worms! Een franchise die veel mensen kennen. De franchise bestaat al sinds de eerste release in 1995 en is zeker in de vroege jaren enorm populair geweest. Winnaar van vele game-awards zoals "Most original game" - EMAP Awards en "Best strategy title" - PSX Developers. De game is een mix tussen turn based-strategie en arcade met een dikke humorsaus erover. De wormen nemen zich soms net iets té serieus en dat is enorm grappig. Met deze titel, Worms W.M.D. (Weapons of Mass Destruction) hoopt de ontwikkelaar Team 17 zich weer terug te slingeren op de consoles. Is dit gelukt? Is Worms nog steeds leuk?

We beginnen met de game en zien gelijk al dat de game er zeer mooi uitziet voor een Worms titel. Worms is teruggekeerd naar 2D en de thema's van de maps zien er prachtig uit. Snel zien we dat er iets nieuws bij zit voor de speler; je kan ín gebouwen! Natuurlijk kan zo'n gebouw kapot, maar het is een leuke vernieuwing. Zo'n nieuwe feature komt ook samen met een nieuw wapen dat een oplossing kan bieden in deze situatie, genaamd de 'bunker buster'. Veel uitleg is hier niet nodig, het betreft een wapen dat eerst een laag van het gebouw penetreert voordat het ontploft, hopelijk recht op de vijandelijke worm.

Air drop

De gebouwen zijn niet het enige vernieuwende aan de game. Door het openen van kratjes die uit de lucht vallen is er de mogelijkheid om zelf bestaande wapens de modificeren, het zogenaamde 'crafting weapons' deel van de game. De Old Lady wordt zo bijvoorbeeld Agile Old Lady. Als je dit wapen kent: ze maakt haar naam in ieder geval waar. Daarnaast zijn er ook tanks en helikopters in de game en machinegeweren, diverse turrets en andere vuurwapens. Daardoor wordt het soms wel zéér interessant. Deze vernieuwingen zijn zeker nodig, anders is de game zoals elke andere Worms game.

Het idee van Worms draait om het feit dat de game zelf niet al te serieus genomen hoeft te worden. De ironie spettert eraf aan alle kanten. De teams die beschikbaar zijn in de game zijn over-the-top stereotypes en tegelijkertijd vaak ronduit hilarisch. De hoge stemmetjes van de Worms hebben mij in ieder geval op meerdere momenten doen huilen van het lachen. In de game zijn er zoals gewoonlijk de lokale spellen beschikbaar en je kan ook online. Om op te warmen bestaat er ook een 'campaign'. Deze begint rustig met vijandelijke Worms die maar 30 hitpoints hebben (tegenover 150 bij jou). Het is een fijne opwarmer, maar de kracht van Worms ligt toch in het spelen tegen 'echte' mensen. Het leukste vond ik om de vorm te spelen waar niet alle wapens beschikbaar zijn, maar waar je de echte leuke wapens krijgt via air-drop. Dit kan een flinke wending geven aan het hele spel.

De nieuwe Worms is weer een verfrissende look op de franchise. Hij is nog steeds leuk en enorm grappig. Er is leuke vernieuwing aanwezig. Dan is ook het enige frustrerende aan de game, erachter komen dat je man stiekem een Worms-expert is en je enige verdediging, een hele horde aan Agile Old Ladies loslaten op hem is. En dan nog steeds verliezen. Ik moet meer oefenen.