Destiny

Destiny is een prachtige game geworden, die helaas iets tekortschiet op het gebied van content. De toekomstige DLC had eigenlijk al in de game moeten zitten, en na het uitspelen van het verhaal komt er weining nieuws meer bij. Dit, in combinatie met het oppervlakkige verhaal en de afwezigheid van memorabele personages zorgt ervoor dat Destiny niet helemaal de game is waar we op hoopten. Dit neemt absoluut niet weg dat Destiny een ervaring is die ik iedereen kan aanraden. Alles wat je doet in de game is gewoon pure fun, en in the end is dat waar gamen om draait.

User rating 7/10
  • Heerlijke sci-fi sfeer
  • Speelt als een trein
  • Ziet er prachtig uit
  • Spelen met vrienden
  • Multiplayer
  • (Te) weinig daadwerkelijke content
  • Oppervlakkige manier van verhaal vertellen
  • Weinig memorabele personages
  • DLC model

Robin Bosman | maandag 15 Sep 2014, 21:29

Nu de meeste gamers het daglicht weer zien na de eerste paar dagen met Destiny is het tijd voor een oordeel. De game gaat de geschiedenis in als de meeste gepreorderde nieuwe IP. De hype was geboren, maar was het terecht?

Nu de meeste gamers het daglicht weer zien na de eerste paar dagen met Destiny is het tijd voor een oordeel. De nieuwste game van voormalig Halo developer Bungie gaat de geschiedenis in als de meeste gepreorderde nieuwe IP. Ondanks de geringe hoeveelheid details die voor de release bekend was,schaarden gamers zich massaal achter de ontwikkelaar. De hype was geboren, maar was het terecht?

Destination unknown

Destiny laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. De essentie van de game uitleggen is dan ook makkelijker gezegd dan gedaan. Is het een MMO of niet? Kort gezegd is Destiny een Shared World Shooter. In de main hub van de game, The Tower, loop je met tientallen andere Guardians rond. Als je vanuit The Tower vertrekt naar Venus, zul je daar ook andere spelers zien lopen, maar in mindere mate. De vergelijking met het MMO-genre is echter niet helemaal op z’n plaats, want de interactie met andere spelers is minimaal. Toch is deze shared world niet helemaal een overbodige luxe, want Destiny is simpelweg veel leuker met meer mensen. Je kunt er voor kiezen om missies te doen met een zogenaamd fireteam, met maximaal twee andere Guardians. Zeker als het spel op een gegeven moment moeilijker wordt, zijn het teamwork en de communicatie die een fireteam biedt essentieel.

In Destiny speel je dus als één van de Guardians, een ras van supersoldaten die de kracht van de Traveler (de mysterieuze bal die boven de aarde zweeft) heeft omgezet in speciale krachten. Deze krachten zijn er in vele soorten en maten, en verdeeld over drie klasses, Titan, Hunter en Warlock. Nadat je aan het begin van de game een eigen Guardian hebt gemaakt, begin je aan het avontuur.

"Gameplay-technisch is Destiny dus van het hoogste niveau"

En wát een avontuur is Destiny gebleken. De sfeer is simpelweg fantastisch, en alles ziet er prachtig uit. Omgevingen die je gewend bent van de Halo-serie zijn nu nóg indrukwekkender, en de gameplay voelt vertrouwd doch fris. De besturing werkt intuïtief, maar je voelt je nooit te sterk. Vaak genoeg zul je de adem van vijanden in je nek voelen, en de opluchting als je als overwinnaar uit de strijd komt is dan ook groot. Ook de ontwikkeling van je personage is erg goed uitgewerkt. Elke klasse heeft twee zogenaamde subklasses, met elk een compleet unieke skilltree, en het is aan jou de keus op welke je je focust. Hierdoor kun je jouw personage aanpassen aan je speelstijl. Simpel, maar zo effectief. Gameplay-technisch is Destiny dus van het hoogste niveau. Helaas is het verhaal wat minder interessant. Vooral het vage script en de afwezigheid van memorabele personages hebben ervoor gezorgd dat ik aan het einde nog steeds geen idee had waar ik eigenlijk mee bezig was.

Intergalactisch kort

Destiny speelt zich af op verschillende locaties in de melkweg. Aarde, de maan, Venus en Mars. Verwacht echter niet dat je de hele planeet kunt gaan ontdekken. Alle missies op een desbetreffende planeet spelen zich af in één groot gebied. Naarmate je moelijkere missies op een planeet accepteert zul je verder dit gebied in trekken. Dit zorgt ervoor dat sommige locaties al vrij snel herkenbaar en saai worden. Daar komt ook nog eens bij kijken dat de hoeveelheid missies op z’n zachtst gezegd bescheiden is. Na vijf verhalende missies, een patrouillemissie en een Strike-missie kun je weer je ruimteschip instappen en naar de volgende planeet vertrekken. In zestien à twintig uur ben je door het verhaal heen, maar Destiny begon volgens Bungie toch pas ná level twintig?

Inderdaad. Zodra je het maximale level behaald hebt, hoor je er volgens Bungie pas écht bij, en dit is in zekere zin ook de waarheid. Gear die je na level 20 verzamelt heeft een zogenaamde Light bonus. Deze bonus, die uitgedrukt wordt in punten (+5, +20 etc.), laat je karakter boven de cap van 20 uitstijgen. Hoe meer punten je hebt per kledingstuk, hoe hoger je level is. Maximaal kun je op deze manier doorgroeien tot level 30, maar hier is heel veel tijd en moeite voor nodig.

"Van een game met MMO eigenschappen had ik eerlijk gezegd meer verwacht op dit gebied"

De andere kant van het verhaal is dat er na het bereiken van level 20 weinig nieuwe content bij komt. Je zult voornamelijk missies herhalen, of competitief tegen anderen spelen in de Crucible (de multiplayer-modus van Destiny). Van een game met MMO eigenschappen had ik eerlijk gezegd meer verwacht op dit gebied. Ik zal een voorbeeld geven. Na het bereiken van level 20 kun je deelnemen aan een zogenaamde Strike-playlist. In deze playlist worden alle Strike missies die je eerder in het verhaal gespeeld hebt in willekeurige volgorde na elkaar gespeeld. Helaas bevat het spel in totaal slechts vier van deze missies. Op een gegeven moment was ik dan ook drie keer achter elkaar dezelfde missie aan het spelen. Daar komt nog bij dat de eerste raid pas een week na de release beschikbaar is.

Big Bad Publisher

Maar hoe kan het nu zo zijn dat een game die zo heerlijk speelt als Destiny zo tekort komt op het gebied van content? Ik wijs de beschuldigende vinger naar de uitgever, Activision. Al vóór de release werd er geadverteerd met een Season Pass van €35. Met deze Season Pass krijg je ‘extra’ content waarin je nieuwe plekken kunt ontdekken, en waarin je allerhande extra missies, wapens en gear kunt verkrijgen. Het is toch eigenlijk te absurd voor woorden dat er in feite stukken uit een game worden geknipt om die stukken vervolgens te verkopen als ‘extra’ content. Ik weet dat dit al langere tijd aan de gang is in de gameindustrie, bijna elke game krijg immers zo’n seasonpass, maar wat Activision met Destiny heeft gedaan schiet bij mij in het verkeerde keelgat. De game is naar mijn mening pas écht compleet als de twee uitbreidingen beschikbaar zijn.

The Crucible

Tot slot wil ik het nog even hebben over de multiplayer. Het lijkt er op dat door de beperkte hoeveelheid PvE-missies (Player versus Environment) dat de Crucible (de multiplayer-modus) voor de meeste spelers de endgame is in Destiny. Gelukkig is deze Crucible van hoge kwaliteit. De jarenlange ervaring die Bungie heeft opgedaan met de Halo-serie heeft zijn vruchten afgeworpen. Tot op heden zijn Team Deathmatch, Free For All, Control, Skirmish en de 3vs3 modus Salvage beschikbaar. Of dit er later meer worden is niet duidelijk, maar het is zou me niets verbazen. Er zijn voldoende maps op diverse planeten, met twee extra grote maps (Bastion en First Light). Het is alleen jammer dat deze maps een beetje te groot aanvoelen, omdat er maximaal slechts twaalf spelers rondlopen. Hopelijk krijgen we dus, net als in Halo, een Big Team Battle modus. Om de boel in balans te houden neem je de levelbonussen van je personage niet mee naar de Crucible. Elk wapen van hetzelfde type is even sterk, en ook de waarden van je armor wordt teruggebracht naar nul. Het enige waar je een voordeel uit kunt halen is hoever je subklasse ontwikkeld is.

Als we het inmiddels nog niet wisten, hebben we het nu geleerd. Never trust the hype. Dit heeft echter niet zoveel met de uiteindelijke game te maken, maar onrealistische verwachtingen kunnen simpelweg niet waargemaakt worden.

Destiny is desondanks een prachtige game geworden, die helaas iets tekortschiet op het gebied van content. De toekomstige DLC had eigenlijk al in de game moeten zitten, en na het uitspelen van het verhaal komt er weining nieuws meer bij. Dit, in combinatie met het oppervlakkige verhaal en de afwezigheid van memorabele personages zorgt ervoor dat Destiny niet helemaal de game is waar we op hoopten. Dit neemt absoluut niet weg dat Destiny een ervaring is die ik iedereen kan aanraden. Alles wat je doet in de game is gewoon pure fun, en in the end is dat waar gamen om draait.