Ninja groenten zijn uit op wraak in Kyurinaga's Revenge! Lees hier de review!

• Grafisch erg mooi
  • Origineel idee
  • Local co-op is zeer sterk
  • Story line mist wat actie
  • Game uitspelen om extra modi te unlocken

Er is een nieuwe ninja-game op de markt – Kyurinaga's Revenge. In deze 2D platformer kruip je in de huid van Kaoru en Broccoli, twee ninja's in de vorm van een ui en, dit komt misschien als een schok, een broccoli. Een origineel idee is het zeker. Maar hoe komt de game verder uit het vet?

Als het op ninja's uitkomt, is er maar een waarheid. Wie wilt er nou niet een ninja zijn? Gehuld in een zwart pak, met vette moves, in je handen een vlijmscherp zwaard waarmee je je vijanden uitschakelt. Om daarna in het zwart van de nacht te verdwijnen. De game introduceert je in het verhaal met een cinematische intro, helaas zonder voice acting. Kaoru en Broccoli hebben The Forge opgeblazen, en brengen de Shogun in verlegenheid. De Shogun, Kyurinaga, weet te onsnappen en hij zweert wraak.

Kyurinaga's Revenge biedt de ninja ervaring in platform stijl, maar wel in beperkte mate. De game is een 2D platformer maar de game is wel in 3D uitgevoerd. Dat zorgt in ieder geval wel voor een aantrekkelijk uitziende game. De omgevingen zijn mooi uitgewerkt, de japanse sfeer zit er heerlijk in. Je kan tussen Kaoru en Broccoli switchen in-game, of je kan zelfs met twee spelers tegelijk spelen. Dit is een bijzonder punt in een platformer dat ik niet vaak tegenkom; 2-player co-op in hetzelfde scherm. Het werkt nog verassend goed ook, als je buddy te ver van je weg raakt zie je dat in het scherm. Verder is de game voornamelijk springwerk, timing, puzzels en een klein beetje vecht-actie. Wel gek, je bent een ninja en je spendeert het gros van je tijd met springen en klimmen.

Er zijn checkpoints tussendoor, zodat je niet al te grote stukken overnieuw moet doen mocht je dood gaan. Deze vind je regelmatig, dus vrees niet. De controls reageren perfect voor een platformer waarbij je veel jumps precies moet kunnen mikken.

Naast de aparte levels zijn er nog twee speelmodi die je vrijspeelt door de 'story line' te voltooien. Horde-modus is het leukste van de twee: je staat met zijn twee, Kaoru en Broccoli, back to back vijanden van je af te slaan, full on ninja style. Een hele leuke speelmodus voor 2 spelers. Daarnaast is er ook nog Kyurinaga's Castle waarbij je tegen elkaar speelt in plaats van mét elkaar.

Kyurinaga's Revenge is een platformer die verrast uit een hoek die je niet verwacht. De actie is tijdens de reguliere levels misschien wat mild, maar de twee co-op modi zijn wel zeker boeiend te noemen. Helaas moet je er wel eerst de game voor uitspelen. Dat maakt in principe ook niet uit, want deze originele game ziet er prachtig uit en de sfeer is helemaal perfect voor een ninja game. Ik heb in ieder geval een hele nieuwe appreciatie gekregen voor Broccoli!