Willem van Vugt | zaterdag 25 Jun 2016, 19:00

Hoe belangrijk is bandbreedte voor online gaming?

Hoe belangrijk is bandbreedte voor online gaming?

Ongeveer een week geleden was het weer eens zover. Tijdens een kleine tocht over de verschillende Nederlandse gamingfora stuitte ik op een post van een gamer die helemaal genoeg had van lag in games en daarom op zoek was naar een nieuw internetabonnement met een minimale snelheid van 50 mbps. Tot zover een vrij normaal verhaal, ware het niet dat de verbinding volgens de gamer in kwestie alleen voor het gamen zou worden gebruikt.

Bandbreedte en online gaming

Het is een van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat er toch nog een flink aantal gamers zijn die weinig kaas hebben gegevens van wat lag precies is en hoe het wordt veroorzaakt. Wie zich wat meer in het onderwerp verdiept zal er echter al snel achter komen dat bandbreedte vandaag de dag helemaal niet meer zo’n grote rol speelt.

Zolang er voldoende bandbreedte is, voor gamen gaat het dan om enkele megabits/seconde, zal je met meer bandbreedte namelijk niet direct een betere ping krijgen. En aangezien vrijwel elke breedbandverbinding in Nederland tegenwoordig dergelijke snelheden biedt, is de kans klein dat je op basis van een hogere bandbreedte minder lag zult ervaren (dit kan overigens wel veranderen wanneer verbinding tijdens het gamen ook nog voor andere intensieve zaken, zoals videostreaming, wordt gebruikt).

Latency

Belangrijker is de latency, die in games doorgaans wordt weergegeven door middel van de ping. Dit is niets anders dan de tijd die het kost om een datapakketje naar de server te sturen en een respons op dat pakketje te ontvangen. Een lage latency of ping zorgt er dus voor dat er weinig vertraging is tussen het moment dat jij acties uitvoert op je console en het moment dat de server deze acties ontvangt, terwijl de acties van medespelers of tegenstanders die door de server naar jouw console worden verstuurd ook snel worden ontvangen en weergeven op je scherm.

Om ervoor te zorgen dat de latency zo laag mogelijk is, kun je het best gamen op servers die enigszins in de buurt staan. Als je met een Nederlandse breedbandverbinding wil gamen is het doorgaans dus het beste om dit ook op Nederlandse servers te doen. Als er geen servers in Nederland staan, dan zal het spelen op servers in Europa doorgaans ook weinig problemen opleveren. Probeer vooral Aziatische servers te vermijden, doordat de verbinding tussen Europa en Azië niet al te best is leidt dit vaak tot een hoge ping.

Speedtests

Nederland behoort wereldwijd tot de top wat betreft breedbandinternet en de kans dat je in Nederland problemen met lag ondervindt zijn daardoor vrij klein. Mocht je in een bepaalde game toch last hebben van lag, dan kan het handig zijn een speedtest uit te voeren om te bepalen of het aan je internetverbinding of aan de servers van de game ligt.

De bekendste website voor het testen van de internetsnelheid is Speedtest van Ookla, maar doordat deze website gebruik maakt van Flash is dit op consoles en mobiele apparaten geen optie. Als alternatief heeft Vodafone een unieke speedtest die ook mobiel gebruikt kan worden en kan er gebruik worden gemaakt van speciale apps om de snelheid te testen.

Na het uitvoeren van een speedtest worden de bandbreedte en latency van je verbinding getoond.

Zoals eerder gezegd zal je met een snelheid van enkele megabits per seconde en een ping lager dan 80 in de meeste games maar weinig van lag merken. Mocht je toch lag ervaren, dan is de kans groot dat dit vooral door trage gameservers wordt veroorzaakt. Is er ook bij speedtest een probleem met je bandbreedte of ping, dan is het tijd voor een telefoontje naar je provider en zou je eventueel, als het probleem niet kan worden opgelost, kunnen overwegen over te stappen. Maar houd er in dat geval wel rekening mee dat breedbandinternet in Nederland tegenwoordig zo snel is dat alleen een hogere bandbreedte zelden zal leiden tot minder lag.

Reacties

Login of registreer om te reageren.