Na vijf lange dagen en meerdere pleidooien van beide partijen heeft rechter jacqueline Scott Corley eindelijk een besluit gemaakt in het voordeel van Microsoft:

"Microsofts overname van Activision wordt beschreven als de grootste overname in de geschiedenis van tech. Het vereist streng toezicht. Dat heeft zich uitbetaald: Microsoft heeft in schrift, publiekelijk en in de rechtszaal, beloofd om Call of Duty tien jaar lang op PlayStation te houden. Het heeft een afspraak gemaakt met Nintendo om Call of Duty naar Switch te brengen. En er zijn diverse afspraken gemaakt waarmee de content van Activision voor het eerst naar verscheidene cloudgamingservices komt."

Het gehele document lees je hier.

Door deze uitspraak is het mogelijk voor Microsoft om een vroegtijdige overname in werking te zetten, vanaf de startdatum 15 juli en voor de gestelde deadline van 18 juli. Het is echter nog wel mogelijk voor de FTC om in hoger beroep te gaan.

De Activision-Blizzard deal heeft wereldwijd voor veel consternatie gezorgd en diverse waakhonden hebben dit terecht bekeken en beoordeeld. Bij de meeste autoriteiten, inclusief die uit het land van hun grootste concurrent, heeft Microsoft genoeg bewijs kunnen leveren om de deal door te laten gaan. Dit weerhield de FTC er echter niet van een rechtzaak aan te spannen tegen Microsoft, omdat zij geloven dat deze deal anti-competitief is. Ook de CMA, de Britse waakhond, had zo zijn twijfels en heeft de deal geblokkeerd. Maar om hele andere redenen dan waarom de FTC een blokkade wilde. De CMA viel namelijk over het gedeelte cloudgaming. Microsoft is in hoger beroep gegaan tegen dit besluit en officieel zou dit op 28 juli opnieuw besproken worden, maar beide partijen hebben dit uitgesteld naar een nog verder te bepalen moment.

Het is geen geheim dat de FTC met smart wachtte op de uitspraak van de CMA. Door de blokkade hoopten zij hetzelfde te kunnen doen in de Verenigde Staten en daarmee de deal volledig van de baan te schuiven. De aangespannen rechtzaak heeft veel informatie opgeleverd over diverse aankomende projecten vanuit meerdere kampen. Hier is een kort overzicht van de belangrijkste informatie die vrij is gekomen in de rechtzaal.

Dit zijn de belangrijkste hoogtepunten van de rechtzaak die vijf dagen duurde:

Microsoft opende de eerste dag met een bijzondere e-mail die Playstation-hoofd Jim Ryan heeft verzonden aan zijn Jophn Deering, voormalig hoofd van Sony Computer Entertainment. In de mail gaf hij aan niet te geloven dat Microsoft de overname doet voor exclusiviteit. Ook geeft hij aan dat Playstation niet afhankelijk is van Call of Duty, maar vermeldt er wel bij dat hij liever had dat de deal niet door zou gaan. Een paar dagen na deze e-mail kondigde Sony aan Bungie over te nemen.

Pete Hines, hoofd van de afdeling global publishing bij Bethesda werd ook stevig aan de tand gevoeld door advocaten van beide partijen. De FTC was bang dat Microsoft alle aankomende games van Activision-Blizzard platform exclusive zou maken, net zoals ze dat bij de overname van Bethesda deden (wat niet klopt, aangezien Phil Spencer aangaf alles op een game-by-game basis te bekijken). Met name vielen ze over het annuleren van de PS5 versie van Starfield. Hines gaf echter aan dat ze dankzij het focussen op Xbox en PC de game over een paar weken uit kunnen brengen. Dit had niet het geval geweest als ze meerdere platformen moesten ondersteunen. Pete Hines wist echter ook te melden dat de Indiana Jones game, momenteel in ontwikkeling bij Machine Games, Xbox en PC exclusive wordt.

Sarah Bond, de opperchef van Xbox Creator Experience, was vervolgens aan de beurt en zij toonde aan dat Call of Duty op de Xbox Series X|S bijna niet was gebeurd. Dankzij de deal tussen Playstation en Activision-Blizzard was het duidelijk dat CoD wel naar de PS5 zou komen, maar om een geoptimaliseerde versie van de Xbox te krijgen moest Microsoft een nieuwe afspraak maken met Acti-Bliz opperbobo Bobby Kotick. De deal stond in het teken van de zogeheten revenue share, waar een gedeelte van de opbrengsten naar de platformhouder gaan. officieel was dit een 70/30 splitsing, maar Microsoft moest nu toezeggen akkoord te gaan met een splitsing van 80/20.

De tweede dag stond veelal in het teken van Phil Spencer en hij gaf wat meer inzicht achter de ware intenties voor de aanschaf van Bethesda. Sony had een exclusiviteitsdeal gesloten met bethesda voor Deathloop en Ghostwire: Tokyo en ze waren ook al in gesprek over Starfield. Dit zou betekenen dat alle drie de games exclusief op Playstation zouden uitkomen als Microsoft Bethesda niet had gekocht en Phil Spencer gaf toe dat dat een aardige doodsteek zou zijn voor het Xbox platform. Daarnaast wist hij ook te vertellen dat ze aan het onderhandelen waren met Zynga voor een overname, maar deze werden uiteindelijk overgenomen door Take-Two.

De FTC stelde ook kritische vragen over een PS5-versie van de populaire game Minecraft. Hier is op de Playstation nog steeds geen geoptimaliseerde PS5-versie van en dit komt doordat Sony heel terughoudend was met het verstrekken van devkits aan Mojang. Phil Spencer gaf aan dat er wel een speelbare versie beschikbaar is, de PS4-versie, en dat ook Xbox zelf geen geoptimaliseerde versie heeft voor de Series X|S consoles.

Uit ingediende documenten is gebleken dat Microsoft ook heeft geprobeerd om Square-Enix over te nemen vanwege hun grote catalogus aan mobiele games. Deze deal is uiteindelijk niet doorgegaan. Daarnaast heeft het hoofd van Xbox ook overwogen om Bungie en Sega over te nemen om meer content toe te voegen aan Game Pass. Hier is echter geen actie op ondernomen.

Bobby Kotick kwam ook ten tonele en heeft opmerkelijke informatie gedeeld over de nieuwe console van Nintendo. Zo zou de opvolger van de Switch net zo krachtig zijn als de PS4 en Xbox One generatie consoles.

Het laatste belangrijke nieuwtje was de verwachte releasedatum voor The Elder Scrolls VI. Tijdens de horing kwam naar buiten dat de release niet eerder wordt dan 2026. Er is dus nog genoeg om naar uit te kijken de komende tijd.

 

Reacties

Login of registreer om te reageren.