Dorian de la Fosse | zondag 22 Jan 2023, 23:47

Er zijn een aantal smartphone controllers; benieuwd welke versie je moet kopen? Lees hier de review!

Microsoft zet sterk in op hun streaming services naar het kleine scherm. Je kunt een groot aantal games spelen via de Xbox Game Pass app voor Android (en via de browser voor iOS). Deze gamecatalogus is volledig te spelen met een bluetooth controller naar keuze, maar bluetooth heeft ook zo zijn nadelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van input latency, oftewel de tijd die jouw device nodig heeft om de druk van een knop te vertalen naar een actie in een game. Dus wat nou als ik jou vertel dat bluetooth geen verplichting is?

Vergelijking tussen de twee modellen

In 2020 was Razer één van de eerste producenten die een degelijke controller uitbracht voor het spelen op de smartphone. Deze controller heet Kishi en is een klein, uitklapbaar model die een groot aantal telefoons ondersteunt. De unieke looks zijn echter niet het enige wat deze controller destijds onderscheidde van de competitie: De Kishi beschikt niet over bluetooth. Sterker nog, het stukje plastic heeft niet eens een eigen accu. Het is jouw telefoon die de controller van voeding voorziet door deze aan te sluiten op de USB-C of Lightning connector die in de controller zit. Hierdoor is er geen bluetooth benodigd en heb je dus ook geen input latency; de enige vertraging komt voort uit de internetverbinding. Het is natuurlijk een mooie salespitch, maar het heeft mij wel over de streep getrokken in 2020. Als iemand die graag games speelt, ook als de televisie verplicht Netflix moet draaien, was het een geweldige uitkomst. Het leven kon niet mooier worden tot Razer begin 2022 de Kishi V2 had aangekondigd. 

Volgens de vele reviews die ik online heb gelezen over de eerste Kishi, voordat ik besloot hem aan te schaffen, was het destijds de ultieme controller voor het mobiele platform. Alle benodigde knoppen zijn aanwezig op de Kishi en de indeling doet denken aan de Xbox-controller indeling. Je hebt dus de ABXY-knoppen in afwijkende kleuren (tenzij je de Xbox-versie koopt), een start en back-knop. Een home-knop, twee thumbsticks in Xbox-Layout met een L3 en R3 functie en vier triggers. Voor de Kishi V2 is er qua algehele layout weinig verandert. Er zijn alleen twee programmeerbare knoppen toegevoegd naast de triggers. Los van de layout kijk je echter naar twee verschillende controllers.

REVIEW

Overzicht

Net als bij de eerste Kishi wordt de telefoon direct verbonden met de controller. Om er voor te zorgen dat je uren achter elkaar kan gamen hebben beide controllers rechtsonder een USB-C poort waardoor je de telefoon op kunt laden terwijl je speelt. Dit werkt prima, alleen merkte ik dat de Super Fast Charge van mijn telefoon werd vervangen door “gewoon” snel opladen, op zich geen groot probleem, de telefoon laadt nog steeds sneller op dan dat hij leegloopt. Zoals hier boven beschreven beschikken beide controllers over een Xbox-layout aan knoppenplaatsing, maar door de verschillende vormen die beide apparaten hebben zorgt dit voor een totaal andere ervaring per controller. De Kishi is erg gebaseerd op handbaarheid, dus logischerwijs kan deze controller ook volledig ingevouwen worden tot een zo klein mogelijk formaat zodat deze in jouw broekzak past. Zodra je deze uitvouwt, heb je een robuuste controller in de hand die veel telefoonformaten ondersteunt. De Kishi v2 heeft een heel ander ontwerp. Deze is nog steeds handbaar, maar je kunt hem niet volledig in elkaar vouwen voor het makkelijk vervoeren. In plaats daarvan heeft Razer meer gekeken naar andere aanbieders van dit soort apparaten en het nieuwe ontwerp daarop gebaseerd. In essentie ligt de controller daardoor beter in de hand, mede dankzij de textuur grepen, en voelt het robuuster aan tijdens lange speelsessies.

De grootste verschillen zitten echter in de knoppen. Deze zitten op beide controllers op dezelfde plaats, Xbox-stijl, maar het gevoel is totaal anders. Zo hebben de knoppen van de Kishi een plastic membraan als basis waardoor deze zompig aan kunnen voelen, net als de bumpers en trekkers. Het is niet heel erg storend, zolang je beide units niet direct na elkaar gebruikt. De v2 heeft namelijk tactiele knoppen en triggers waardoor ze continu geluid maken als je ze indrukt, maar ze zorgen wel voor een prettigere speelervaring en minder travel tijdens het indrukken van de knoppen. Er zijn ook twee programmeerbare knoppen die je met behulp van de app kunt instellen zoals jij dat wil. Met dit in gedachten gaan we door naar de diverse testen die ik heb uitgevoerd met de controllers.

Test setup

Om een indicatie te geven van waar ik mee werk: ik heb een volledig glasvezel netwerk met snelheden tot 1 gbps. Dit wordt uiteraard beperkt door de hardware die je gebruikt, maar 250 mbps downloadsnelheid is gebruikelijk. Mijn ervaringen kunnen dus anders zijn dan die van jullie.

Xbox wolkjes

Uiteraard is het eerste wat ik heb getest Xbox cloud gaming. De verbinding met mijn mobiele apparaat was prima, dus ik ervaarde geen lag of vertragingen. De eerste controller die ik testte was de eerste Kishi, gevolgd door de V2. De games die ik heb getest:

Halo Infinite, Forza Horizon 5, Danganronpa Trigger Happy Havoc, Divinity: Original Sin en Frost Punk

De Kishi werkte prima gedurende alle gamesessies en werd goed herkend. Ik had geen last van input lag, waardoor de chaos van de Halo multiplayer prima te managen was. Ik merkte echter wel dat de thumbsticks erg wennen waren, vooral als je een Xbox controller gewend bent. Lange speelsessies waren geen probleem, de controller is comfortabel genoeg voor lange sessies mede door het formaat zodra deze is uitgevouwen. Ik had soms wel het idee dat ik op sponzen aan het drukken was, maar ik geef de controller niet de schuld voor mijn erbarmelijke Halo sessies. Alle andere geteste games speelde ik voornamelijk offline en ik kan niet anders concluderen dat de Kishi zich prima staande weet te houden ongeacht het genre games waar je hem voor gebruikt.

Over de V2 kan ik eigenlijk heel kort zijn: Alle games speelde prima met dit apparaat, alleen in Halo merkte ik daadwerkelijk verschil. Hier kunnen natuurlijk diverse redenen voor zijn: Andere mensen waar je tegen speelt, afwijkende maps en modi en ga zo maar door. Ik merkte echter dat het spelen van die game veel beter ging en dat heeft, los van bovenstaande factoren, ook te maken met de extra, programmeerbare knoppen en de ligging van de controller. De grepen zijn smaller dan die van de eerste Kishi en deze lopen ook rond. Naar mijn mening speelt dat iets prettiger. Maar vooral de extra knoppen zorgen voor een groot voordeel, ik hoefde mijn handen niet te verschuiven om van schieten over te gaan naar het uitdelen van een klap. In de andere games hadden de extra knoppen minder toegevoegde waarde, maar je kunt ze mappen zoals jij dat wil, dus er is voor iedereen wel een goede instelling te vinden.

Playstation streaming

Het streamen vanaf de Playstation is niet mijn go-to ervaring voor de console, vooral vanwege de enorm slechte app, maar ook vanwege het feit dat de Playstation aan moet blijven staan. De eerste testen waren dramatisch, maar dit lag niet aan de controllers. Ik ben overgestapt van de PS Remote Play app naar de PSPlay app. Dit is een betaalde applicatie in de Play Store, maar is elke cent dubbel en dwars waard. De performance werd zowaar acceptabel tot goed dus ik heb een aantal games getest:

Dragon Ball Xenoverse 2, Hot Wheels, Onechanbara Origin en Stray

Een bundel met actie, katten en miniatuurautootjes dus. Hot Wheels speelde prima, een soortgelijke ervaring als Forza Horizon 5 dus racen gaat prima en voelt goed met de Razer Kishi. Stray was ook niet heel bijzonder, dit is een game die alleen op bepaalde momenten voor wat stress kan zorgen. De controller was responsief en werkte voor de rest prima. Na lange speelsessies (het is nou eenmaal een prima game) heb ik wel wat dipjes meegemaakt in de verbinding, maar in Stray zorgde dit niet voor problemen. Onechanbara Origin is een actievolle game. Je bent continu met je handen bezig om alle knoppen in te drukken en combo’s in elkaar te flansen. Hier merkte ik dat de sponzigheid van de knoppen na een half uur wel vervelend begon te worden. Het zorgt voor minder snelle indruktijden en dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Niet zo zeer een super goede ervaring. Dan Dragon Ball Xenoverse 2. De ervaring was aan het begin nagenoeg gelijk aan de vorige game, maar toen ik online ging was het over. Los van dat mijn tegenstanders sneller waren gooide ook de verbinding met de app roet in het eten. Zodra je de verbinding verliest geeft de controller geen input meer door aan de Playstation (dit is anders met een bluetooth controller) waardoor verliezen onvermijdelijk was.

Dan de Kishi V2. Stray en Hot Wheels waren qua ervaring gelijk aan de Kishi en de controller is prima geschikt voor langere speelsessies. Ik merkte echter een wereld van verschil in Onechanbara Origin. Doordat de knoppen een tactile switch hebben was het veel prettiger om lange sessies te hebben in een actiegame. Ook de input was zoals je dat gewend bent van een traditionele controller, dus ik heb aardig wat hoofdstukken af kunnen werken met dit apparaat. Ditzelfde was ook waar voor Dragon Ball Xenoverse 2 tot het moment dat ik online speelde. Snelheid was geen issue, maar verbinding wel, dus de online test was van korte duur met hetzelfde resultaat als de Kishi.

Androïden spelen niet leuk

Ah, Android. Het meest voorkomende mobiele platform ter wereld met een enorme hoeveelheid aan games. De spellen die ik normaal gesproken op mijn telefoon speel vergen geen controller, dus ik heb een aantal games gedownload waarvan ik verwachtte dat deze beter speelden met een controller:

Call of Duty Mobile, Genshin Impact, Final Fantasy VII: First Soldier

Zowel de Kishi als de v2 werden niet herkend in Call of Duty Mobile en Genshin Impact. Na wat online zoeken bleek dat Call of Duty wel bluetooth controllers ondersteunde, maar niet de Kishi’s. Dit kan je omzeilen door button map apps te gebruiken als Mantis, maar hiervoor kan je een ban krijgen in zowel CoDM en Genshin Impact. Laatstgenoemde game blijkt helemaal geen controller support te hebben op Android, alleen op iOS. Gemiste kans dus. Final Fantasy VII: First Soldier herkende de controllers echter wel. Dit was een battle royale game exclusief voor mobiele platformen in de wereld van Final Fantasy VII. De game speelde heerlijk weg, vooral omdat het ook melee gebaseerd was en de controllers deden het beiden prima, maar dat is niet meer relevant. De dag na de eerste test kreeg ik een bericht van Square Enix dat ze de gameservers van de game uit gaan zetten in verband met tegenvallende verkopen. Lekker dan. Vooralsnog heb ik geen goede andere game kunnen vinden, maar die zullen er wellicht wel zijn. Voor Android zou ik de controllers echter niet aanraden.

Conclusie

Of je nou op de Xbox of Playstation speelt, het resultaat is vrijwel hetzelfde. Beide controllers zijn prima voor lange gamesessies in minder knop intensieve games. Dat wil zeggen, games waar je niet elke seconde een andere knop in hoeft te drukken. Met voornamelijk actiegames en shooters komt de v2 wel als duidelijke winnaar naar voren als de gamesessies langer duren dan een uur. De vorm van de controller en de tactile switch buttons zijn aanzienlijk prettiger voor lange sessies. Dit betekent niet dat de eerste Kishi geen goede controller is, zeker gezien de huidige prijs van € 60 tegenover de € 100/120 van de v2 kan het een zeer goede optie zijn. Ik zou ze echter niet aanschaffen voor Android games, want niet elke game ziet de controllers en het gebruik van button mapping software kan in sommige gevallen voor een ban zorgen.

Razer Kishi:

+ Prijs

+ Handbaarheid

+ Formaat is prettiger voor grote handen

- Sponzige knoppen

- Blijft niet prettig tijdens intensieve games

Razer Kishi V2:

+ Tactile Switch buttons

+ Knoppen programmeren via een app

+ Formaat is prettiger voor middelgrote tot kleine handen

- Kan niet kleiner gemaakt worden voor transport

- Prijs

Reacties

Login of registreer om te reageren.