Dorian de la Fosse | donderdag 5 Mei 2016, 20:00

Hoe is onze eerste indruk van Overwatch, de shooter van Blizzard in de stijl van Team Fortress?

Blizzarde kondigde in november 2015 Overwatch aan. Het wordt de eerste first-person shooter voor het bedrijf bekend van Starcraft, Warcraft en Diablo. Afgelopen dinsdag en woensdag speelde wij de early access closed bèta. Wat meteen opviel: Overwatch is een zeer competitieve multiplayer shooter met een eigen karakter, helemaal in lijn met het andere werk van Blizzard

Bèta Impressie

Overwatch is een online multiplayer first-person shooter, die wat weg heeft van team Fortress. De tekenstijl van de game doet daar ook aan denken. In Overwatch kan je kiezen uit 21 characters, verdeeld over vier klasses. Je hebt de Offense, Defense, Tank en Support classes. Per klasse zijn er een aantal heroes (helden) onderverdeeld, met vaardigheden die overeenkomen met de klasse. Alle heroes in een klasse hebben een aantal dingen met elkaar gemeen, zo zijn de heroes in Offense heel sterk, maar hebben ze allemaal weinig levenspunten. Defense kent veel heroes die goed werken voor controle, zoals bijvoorbeeld een mobiel kanon of een hero die ijsmuren kan opzetten. De Tank klasse kent veel characters met opvallend veel levenspunten, maar hij kan ook minder goed vechten. Dan is er ook nog de Support klasse, welke eigenlijk neerkomt op healers en buffers om je teamgenoten te helpen. Elke character heeft ook zijn eigen skills, die worden toegekend aan de vier schouderknoppen en een Ultimate Ability die je kunt activeren door op Y te drukken, zodra deze is opgeladen. Met deze informatie (en een korte training) ga je voorbereid aan de slag.

Contested

Het eerste wat opvalt aan Overwatch is de grote variatie aan characters. Ondanks dat ze zijn verdeeld in vier klasses, heeft elke character zijn eigen specialiteiten. Het kost dus even wat tijd om alle characters onder de knie te krijgen, maar als dit je lukt dan kan je op elke situatie inspelen. Zo weet je dus welke characters geschikt zijn voor welke gamemodus. De modus die ik veel speelde was Escort. Hier is het de bedoeling om, samen met je team, een groot object van punt A naar punt B te krijgen. Dit doe je door in de buurt van het object te blijven. Als er geen vijanden in de buurt zijn dan gaat het object langzaam vooruit, als er vijanden in de buurt zijn dan is het object 'contested', oftewel het blijft op zijn plek en als er alleen vijanden zijn dan gaat het object langzaam terug naar het beginpunt of de checkpoint (als je die hebt gehaald). Wat je veel ziet in deze modus is dat de aanvallers vaak kiezen voor de hero Bastion. Bastion is een mech die zichzelf kan transformeren in een turret. Vaak gaan de verdedigers met twee of drie Bastions op het object staan om alle aanvallers neer te schieten. Dit zorgt er voor dat jij als Defender weinig kans maakt om de tegenstander uit te schakelen. Om hier iets tegen te kunnen doen zou je dus zoveel mogelijk schade moeten doen, maar de characters die veel schade kunnen aanrichten, hebben niet veel levenspunten. Teamwork is dus de oplossing.

Overwatch is een game die zorgt voor chaos op je scherm. Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn wanneer je weet wat je aan het doen bent, maar je hebt geen radar, dus je moet continu alles zelf in de gaten houden. Voordat je het weet heeft de tegenstander je geflankeerd en dan kan je het wel vergeten. Alles hangt af van hoe jouw team presteert. In je eentje kom je gewoon niet ver en dat is een welkome afwisseling tussen shooters als Call of Duty. Wat mij wel is opgevallen is dat de game ongebalanceerd kan zijn. In de reguliere multiplayer zie je continu dezelfde heroes terugkomen. Daar komt nog bij dat er geen limiet is aan het aantal mensen die dezelfde hero kunnen spelen. Om dit tegen te gaan heeft Blizzard een andere game modus geïntroduceerd waar je zelf niet je hero kunt kiezen. Hier wissel je van hero als je dood bent gegaan. Dit dwingt je dus om met andere heroes te spelen dan je gewend bent. In de beta kwam het helaas vaak voor dat er niet genoeg mensen beschikbaar waren om een ronde te starten, wat er dus weer voor zorgde dat ik gedwongen werd om de reguliere multiplayer te spelen. De laatste modus die beschikbaar was in de bèta was Player vs. AI. Hier speel je alle modi in een roulatie (net zoals bij de normale multiplayer) maar dan met jouw team tegen de computer. De kunstmatige intelligentie van door de computer besstuurde heroes, kan ingesteld worden op drie verschillende moeilijkheidsgraden om het geheel iets uitdagender te maken, maar ook hier waren er regelmatig te weinig spelers aanwezig. Hopelijk zijn deze modi populairder wanneer Overwacht in zijn final release verschijnt.

Eerste indruk

Overwatch is een game die lang mee zou kunnen draaien. Het grote rooster aan characters en de vele maps zorgen voor genoeg afwisseling. Het is daarom ook jammer dat bepaalde heroes vaker worden gebruikt dan anderen. Dit zorgt voor minder balans in de multiplayer en dat kan weer leiden tot (onnodige) frustraties. Verder zijn de omgevingen erg afwisselend, wat een genot is voor het oog, en de multiplayer modi die beschikbaar waren in de bèta waren niet vernieuwend, maar wel leuk om te doen. Met wat lichte aanpassingen (op gebied van balans) zou Blizzard wel eens goud in handen kunnen hebben met Overwatch. De tijd zal het leren: over een paar weken moet het spel al uitkomen op 24 mei.

Reacties

Login of registreer om te reageren.