Dorian de la Fosse | dinsdag 5 Feb 2019, 14:00

Anthem is de aankomende grote multiplayer-RPG van BioWare, het bedrijf achter Mass Effect. Onlangs konden wij de VIP Demo alvast spelen.

Het is al een tijd geleden dat Bioware met een nieuwe game op de proppen is gekomen. We hadden natuurlijk Mass Effect: Andromeda, maar dit deel werd niet goed ontvangen door de vele problemen met de game. Bioware heeft na die release hun tijd gebruikt om een volgend grootschalig project te maken: Anthem.

Tijdens het VIP demo evenement kort geleden kreeg ik de mogelijkheid om Anthem te spelen. Helaas waren er op de eerste dag alleen maar problemen, die volgens EA (op Twitter) niet aan de servers lagen. Het heeft heel lang geduurd om de game aan de praat te krijgen en dat voorspelt niet veel goeds. De tweede dag van de demo kon ik dan eindelijk aan de slag met de game. De problemen die zich voordeden waren alleen nog niet helemaal voorbij. Elke keer dat mijn ploeg een missie wilde starten was er minimaal één van ons (ikzelf ook, meerdere malen) die de demo opnieuw moest opstarten omdat de game vastliep in het laadscherm. Het duurt niet heel lang meer voordat het spel uitkomt, dus het zou mooi zijn als ze dit zo spoedig mogelijk op kunnen lossen.

PREVIEW

Als we dan eindelijk met zijn allen in de game zaten dan was het puur genieten geblazen. De game zelf ziet er geweldig uit en de wereld oogt ook levendig. Een aardig groot gedeelte van de wereld was opengesteld voor de spelers. In de demo kreeg je drie missies, freeplay en een raid-achtige missie die je met vier man kon spelen. Vooral die missie was geweldig. Het was de bedoeling dat jij, als freelancer, de wapenproductie van de Scars (een vijandelijke eenheid) stopte. Je snapt natuurlijk dat het niet zonder slag of stoot gaat en bij elke subquest konden we rekenen op hordes aan vijanden. Uiteindelijk waren we aangekomen bij onze bestemming en mochten we het opnemen tegen een enorme baas. De loot die je krijgt verschilt per persoon en helaas had onze squad één persoon die alle zeldzame items kreeg, terwijl de rest het moest doen met vrij gangbare en normale items. Hoeveel geluk kan je hebben?

Los van de missies kreeg ik ook een kijkje in hoe het uitbreiden van de Javelin werkt, dat is een soort mech-suit waarmee je de gehele game speelt. Je kunt naar wens kleuren en materialen aanpassen waarmee ieder pak uniek is. Tegen de prijs van een soort muntjes die je in het spel kan verdienen kan je extra opties openen, zoals bijvoorbeeld stickerpakketten en andere onderdelen. De onderdelen van je Javelin zijn puur cosmetisch, dus zoals het er naar uitziet is er geen pay to win model. In totaal zijn er vier Javelin om uit te kiezen en dat volgt een basisprincipe: een heavy pak, een soort magisch pak, een behendig pak en een gebalanceerde. Je kan dus een pak kiezen dat het beste bij je speelstijl past. Er is ook de mogelijkheid om wapens en allerlei eigenschappen te maken door middel van blauwdrukken die je kan vinden, maar de zeldzaamheid van deze voorwerpen wordt bepaald door het gebruik. Als je bijvoorbeeld vaak de Heavy Pistol gebruikt, kan je daar dus wat sneller varianten van maken. Wil je graag blauwdrukken voor een Shotgun vinden maar gebruik je die zelf niet zo vaak, dan ben je dus afhankelijk van zeldzame drops. Dus, je lijkt beloond te worden voor je speelstijl. Als je deze aanpast krijg je weer makkelijker andere voorwerpen.

Als we de dramatische lancering van de demo vergeten dan valt er genoeg te doen in Anthem. De game is veelbelovend, het is alleen te hopen dat er geen nare verassingen aan de release vastzitten. Als dit niet het geval is dan heeft Anthem naar mijn mening een glansrijke toekomst. Anthem is vanaf de 22e van deze maand te krijgen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.