Joeri Tits | maandag 26 Sep 2022, 12:59

Xboxworld speelde de Open Multiplayer Beta van de aankomende Call of Duty game, Modern Warfare II!

Binnen een maand komt naar jaarlijkse traditie een nieuwe Call of Duty uit.  Ik heb deze al wat voor jullie getest tijdens de open beta. De beta draait zoals steeds rond (een stuk van) de Multiplayer.  Ik kon aan de slag met de aantal maps en een aantal modi, waaronder ook enkele nieuwe.

Prisoner Rescue en Knock Out

Naast de gebruikelijke Team Deathmatch en Domination is er bijvoorbeeld het nieuwe Prisoner Rescue en Knock Out.  In deze beide modi zijn respawns niet mogelijk, al kan je wel gerived worden. Bij het eerste scoor je punten door gevangenen naar een bepaald punt te dragen, en de tegenstanders moeten natuurlijk dit proberen te voorkomen. In Knock Out dien je een pakketje vast te houden wanneer de tijd om is.  Beide modi voelen niet écht nieuw aan.  Zo lijken beiden wel een beetje op Capture the Flag, maar wordt winst, door het ontbreken van respawns, heel vaak bepaald door gewoon de andere partij om te leggen.  Het kan wel leuk zijn als je dit met enkele vrienden gaat spelen om dan te gaan voor het echte doel van het spel.

PREVIEW

Terugkeer van Ground War

Voor de liefhebbers is Ground War terug.  Hierin speel je in een team van 32 spelers in een groot gebied, waarbij je ook voertuigen kunt gebruiken.  Er is daarboven ook een variant beschikbaar: Invasion, waarbij je team bestaat uit 20 spelers. De grootste verrassing is echter dat de map wordt bevolkt door computergestuurde teamgenoten en vijanden.  Deze figuren verschijnen vaak in groepjes, maar zijn niet per se krachtig.  Persoonlijk ontgaat mij het doel aangezien ze zwakker zijn dan de meeste echte tegenstanders, en is het sneu dat je je tijd aan enkele van deze verdoet, terwijl je afgemaakt wordt door een “echte” vijand. 

Ze brengen natuurlijk wel punten op die je team helpen, maar desondanks is het voor mij geen meerwaarde.  Ondanks dat het om een totaal andere shooter gaat, kunnen zulke grote slagvelden eventueel teleurgestelde Battlefield 2042-fans overtuigen de stap te maken naar Call of Duty.  Toch is de gameplay nog steeds erg arcade en op en top Call of Duty.

Ongewijzigde gameplay

Dit is eigenlijk de belangrijkste conclusie van Call of Duty.  Tijdens het spelen moet je, puur gameplaygewijs, echt met het vergrootglas kijken om verschillen op te merken.  Al tijdens het eerste spelletje had ik het spel al meteen in de vingers.  Het lijkt me dat het misschien wat sneller speelt als Vanguard, maar dat kan ook aan de mappen liggen die ik gespeeld heb.  Ik heb al een heel aantal maps mogen proberen, waaronder Breenbergh Hotel dat zich afspeelt in Amsterdam.  De meeste maps waren leuk gebalanceerd en net groot genoeg.  Hierdoor was het constant actie.  De enige map die wat tegenviel was Valderas Museum.  Deze was leuk voor Prisoner Rescue, maar had net wat te grote vlaktes aan één kant om bijvoorbeeld interessant Team Deathmatch mee te kunnen spelen.

Nieuw perksysteem en Gunsmith

Is er dan niets anders?  Jawel, zoals elk jaar verzint Call of Duty wat nieuws voor de perks of wapens. Dit jaar kan je niet meer zomaar je perks selecteren en meteen gebruiken, maar moet je ze “verdienen” of geduld hebben.  Twee perks krijg je als basis.  Een Bonus Perk krijg je na vier minuten en een Ultimate Perk na acht minuten.  Je kan wat van deze tijd afhalen door punten te scoren.  Via dit systeem wordt een offensieve speler beloond.  Waar ook het verschil in zit is dat bepaalde belangrijke perks pas in Ultimate zitten.  Dit is natuurlijk logisch dat je voor een sterke perk het langste moet wachten, maar voor bepaalde spelers zal dit zeker een verandering van speelstijl vragen.  Daarnaast gaat ook de Gunsmith er heel anders uitzien.  De beta is te kort om de voor- en nadelen volledig te ontdekken, maar dat het best wat anders in elkaar zit is meteen duidelijk.  Je kan, wanneer je genoeg geleveld bent met een wapen, een receiver vrijspelen.  Deze receiver zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld een assault rifle eerder dan een SMG kan gebruiken.  Natuurlijk kan je nog steeds andere attachments vrijspelen. 

Grafisch heeft de beta nog geen echte goede indruk gemaakt.  Ik verwacht van de multiplayer op dit gebied niet veel, maar er mogen stilaan stappen gezet worden op de nieuwste consoles.  Hopelijk kan de singleplayer wel op dit vlak wat imponeren.

Tot slot kan ik afsluiten dat de beta best wel soepel draaide.  Ik heb geen grote problemen of bugs ervaren.  Het is grappig om te zeggen, maar in het begin dacht ik van wel.  Ik was vaak op vijanden aan het schieten, maar ze bleven gewoon staan als ik hierop schoot.  Blijkbaar is dit een field upgrade.  Er is nu een Inflatable Decoy, een poppetje dat gewoon rechtstaat met een geweer in zijn handen en dat dient om de boel in de war te brengen.  Helemaal gelukt dus!  Het enige waar ik een opmerking over kan geven is de “popping” die ik regelmatig ervaarde tijdens het begin van een spel.

Er was best al wat te testen tijdens het betaweekend van Call of Duty Modern Warfare II. Zoals verwacht is er het vlak van gameplay amper iets anders.  De speelbare mappen waren tot nu toe wel erg leuk en het spel draait soepel.  De vernieuwde perks en Gunsmith moeten, samen met wat nieuwe modi, voor de vernieuwing zorgen.  Daarnaast zullen velen blij zijn met de aanwezigheid van Ground War (en gelijkaardige speltypes).  Of te weten of Call of Duty Modern Warfare II een success wordt, zullen we moeten wachten tot 28 oktober.

Reacties

Login of registreer om te reageren.