Dorian de la Fosse | zaterdag 4 Jul 2020, 12:03

Crossfire is zo'n beetje de meest populaire online shooter op PC, werkt het ook goed op de Xbox One? Check de preview.

Gespeeld op Xbox One X

Xboxworld heeft voor jullie meegedaan aan de closed en open beta van de aankomende first person shooter CrossfireX. Hoe de game ons tot nu toe is bevallen lees je hier.

PREVIEW

Crossfire X maakt gebruik van een bekend recept binnen het genre. Twee teams nemen het tegen elkaar op in diverse omgevingen en modi. Voor de beta waren er drie maps en twee modi beschikbaar. Je kon kiezen tussen Classic en Modern, wat direct invloed had op de gameplay. In Classic speel je de game op een Counter Strike-achtige manier. Eén team verdedigt de bomlocaties en het andere team moet de locaties bombarderen. Je speelt meerdere rondes en elke ronde heb je maar één leven. Je kiest aan het begin welke (custom) wapenset je wil gebruiken in de ronde. Je krijgt geen customization, dus alleen snipers hebben een scope waarmee je kunt inzoomen. Over het algemeen speelt de modi snel weg, maar het is niet bijzonder. De tweede map die beschikbaar werd gesteld in de beta was het laboratorium. Hier zat meer variatie in doordat het infiltrerende team standaard camouflage had, maar om het voordeel niet te groot te maken beschikten ze alleen over een meleewapen. Het verdedigende team heeft de beschikking over de volledige uitrusting, maar het verdedigen van de bomlocaties was een stuk ingewikkelder doordat de tegenstander bijna niet zichtbaar was. Dit was de leukere map om te spelen door de afwisseling in gameplay.

In de Modern variant was er maar één map beschikbaar, maar de gameplay zelf zorgde hier voor de grootste variatie. Modern was de conventionelere modus, die niet onder zou doen voor een potje Battlefield of Call of Duty. Je kiest ook hier een (custom) wapen set, maar dit keer zijn de wapens volledig aangepast naar jouw smaak (in beperkte mate in de beta). De game speelt hier direct anders. Je respawned direct nadat je bent neergeschoten, waardoor de vaart in de game blijft. Het is de bedoeling dat je twee aangegeven punten op de kaart probeert vast te houden. Zodra één team de 100 punten heeft bereikt opent een nieuw punt in de courtyard, waar iedereen binnen een minuut naartoe moet reizen. Na een minuut ontploft de oude locatie en is alleen punt C over om voor te strijden. Zodra je een aantal kills hebt gemaakt kun je upgrades kopen door op de d-pad naar rechts te drukken. In elke game heb je maar vier upgrade mogelijkheden, dus je moet goed nadenken over wat je wil. Vaak kwam het voor mij neer op een schild met een uzi, waardoor het moeilijker werd om neergeschoten te worden. De andere opties zijn het verhogen van de vuursnelheid, je eigen snelheid en het automatisch herstellen na het oplopen van schade.

Elke keer dat je stijgt in rang krijg je een upgrade punt die je toe kunt passen op je soldaat. Zo kan je automatisch herstellen, sneller bewegen en herladen of sneller vuren. De punten kon je in de beta vrij wisselen, als dat in de uiteindelijke game ook zo is, dan is dat een prima ontwikkeling. Op die manier ben je vrij om je eigen build te ontwikkelen zonder te veel consequenties.

Conclusie

Gebaseerd op wat er tot nu toe beschikbaar was gesteld van CrossfireX moet ik zeggen dat de game interessante mechanieken heeft. Het is niet zo zeer een originele of unieke game, maar alles steekt goed in elkaar. Het is alleen te hopen dat de uiteindelijke game wel meer variatie heeft in maps en modi, anders gaat de game snel vervelen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.