Dorian de la Fosse | woensdag 14 Okt 2020, 17:00

Zin in een nieuwe Kingdom Hearts game? Xboxworld heeft de game alvast voor je gecheckt.

Gespeeld op Xbox One X

Kingdom Hearts: Melody of Memory is een nieuwe spin-off van de Kingdom Hearts games. Er is voor ons een demo beschikbaar gesteld waarin we een aantal levels mochten doorlopen om een gevoel te krijgen van de nieuwste game in de serie. De game is niet geworden wat ik er van had verwacht, maar Kingdom Hearts heeft daar altijd al een handje van gehad met diverse games op diverse platformen met verschillende speelstijlen. De vraag die ik had na het spelen van de demo was: “Hoe past deze game in het al bestaande verhaal?” Een vraag waar we voorlopig nog geen antwoord op krijgen.

PREVIEW

Gameplay tot nu toe

Melody of Memory is een variatie op het Music & Rythm genre, waarin je op het ritme van de muziek een bepaalde knop moet indrukken of een handeling moet uitvoeren. De vergelijking werd al snel gemaakt met Theatrythm Final Fantasy voor de 3DS, met het grote verschil dat Melody of Memory volledig 3D is. Als speler krijg je Sora, Donald en Goofy onder de knoppen en moet je Heartless verslaan, kratten breken en muzieknoten verzamelen op de beat van de muziek. Elke actie heeft zijn eigen knop en elk personage wordt bestuurd met dezelfde controller. Om te slaan moet je op de A-knop drukken. Normaal gesproken slaat Sora zodra je de knop indrukt, maar als er een vijand of object verschijnt op het pad van jouw reisgenoten zullen zij uithalen in plaats van Sora. De enige uitzondering is als de weg wordt versperd voor alle personages tegelijkertijd, waardoor je drie knoppen tegelijk moet indrukken. De demo begint met een simpele tutorial zonder muziek, zodat je kunt wennen aan de besturing. Zodra je alles onder de knie hebt begint meteen het eerste liedje. Dit is ook het moment waarop je er achter komt dat het veel makkelijker lijkt dan het daadwerkelijk is. Al snel stroomt de tv vol met vijanden en objecten en dat terwijl je nog niet hebt geleerd om maat te houden. Het resultaat hiervan is dat je aan het vogelen bent wanneer je precies moet drukken (let op de cirkels op de tegenstanders) waardoor je waarschijnlijk een aantal noten zult missen, wat weer resulteert in het verlies van HP. Er zijn ook vijanden die meerdere hits nodig hebben voordat ze dood zijn, dus je moet altijd alert zijn. Mocht je het einde halen, wat ik wel verwacht op het laagste niveau, dan kom je in het menu en krijg je de melding dat er meerdere moeilijkheidsgraden zijn. Normal, Hard en Proud. Een goed begin.

Eén voor de prijs van twee

Tijdens de demo zijn er vier liedjes beschikbaar die allen afkomstig zijn van de Kingdom Hearts-serie, waarvan een uit 0.2 Birth by Sleep komt en een uit Dream Drop Distance. Al deze levels zijn volledig te doorlopen op de verschillende moeilijkheidsgraden, dus er valt genoeg te oefenen. Wat leuk is, is dat elk level zijn eigen type Heartless kent, maar je bent waarschijnlijk te druk bezig om maat te houden om hier echt aandacht aan te besteden. Als je het menu goed bestudeert dan zie je ook een optie voor coöperatieve gameplay staan. Hier staan nog twee andere liedjes verborgen die je gewoon kunt spelen, maar alleen met de hulp van een andere speler. In coöp verwissel je Donald en Goofy voor Riku, welke bestuurt moet worden door een andere speler. De levels die beschikbaar zijn, zijn ook ingesteld op twee personages in plaats van drie, maar ik moet zeggen dat deze levels wel makkelijker te halen waren. Zeker op Proud, waar je al je focus nodig hebt om zo min mogelijk fouten te maken, want de game kan onvergeeflijk zijn.

Voorlopige conclusie

Kingdom Hearts: Melody of Memory lijkt me een leuke game gebaseerd op de demo, maar ik weet niet of de gameplay leuk blijft voor het aantal uur dat de hoofdgame zal duren. Na een aantal rondes had ik niet meer de behoefte om verder te spelen. Misschien komt het door het gebrek aan liedjes, het is immers een demo, maar het kan ook liggen aan de besturing. De game reageerde verrassend goed in de singleplayer-modus, maar in coöp, naar mijn mening de leukste modus, reageerde de personages vaak niet of slecht, waardoor ik weer schade opliep. Daarnaast is het ook maar de vraag wat Square Enix gaat doen met het verhaal, aangezien Kingdom Hearts 3 de afsluiter had moeten zijn voor Sora. Het bovenstaande klinkt wellicht negatief, maar ik ben simpelweg kritisch naar een geliefde serie. Dat haalt niet weg dat je je waarschijnlijk prima kunt vermaken met de game, helemaal als Music & Rythm games jouw ding is. Ik wacht vol spanning af wat de release van Kingdom Hearts: Melody of Memory ons gaat brengen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.