Kolonelnick | dinsdag 18 Sep 2018, 12:16

De laatste man op aarde staat een groot avontuur te wachten... Lees hier de recensie van The Aquatic Adventures of the Last Human!

• Atmosfeer is op en top
  • Zet je echt even aan tot denken
  • Pixel art was misschien niet de juiste stijl
  • Baas gevechten zijn ietwat abrupt

De aarde is volledig ondergelopen met water. Er leeft helemaal niks meer, behalve dat wat in het water leeft. Volledige civilisaties zijn weggevaagd en jij bent de laatst levende persoon in een onderzeeër/ruimteschip, net terug van een mislukte ruimte missie. Wat is er gebeurd in de bijna tienduizend jaar dat je weg was en hoe brengt het spel dit tot leven? Laten we dat eens uitzoeken.

Terug van weggeweest

Het verhaal begint met een naamloze protagonist die met zijn ruimteschip verdwijnt in een zwart gat. Enkele duizenden jaren later opent dit zwarte gat zich weer en keer je terug naar aarde, waar een nieuwe ijstijd is aangebroken en volledig ondergelopen is met water. Je crasht door de dikke ijslaag heen en bevind je nu in het water, waar je de rest van de game zal blijven. Je navigeert je door verwoeste steden en andere landschappen en hoe verder je komt in het spel, hoe meer deze landschappen en gebieden beginnen te lijken op de huidige landschappen die we vandaag de dag kennen. Je reist als het ware terug in de tijd om uit te zoeken wat er nu gebeurd is.

In metroidvenia stijl reis je dus door het water en er wordt je niet echt een verhaal verteld, je moet er echt naar opzoek gaan. Met behulp van holo-berichten leer je steeds meer en meer over wat er zich afgespeeld heeft op aarde. Net zoals in de meeste metroidvenia spellen navigeer je door de wereld en verzamel je upgrades. In dit geval om je onderzeeër te upgraden met onder andere harpoenen, schilden en betere bepantsering. Deze onderzeeër/ruimteschip is nu je thuis en je moet het er maar mee doen.

Dag aan zee

The Aquatic Adventures of the Last Human is vooral een rustige ontspannende game. Je navigeert je door het water, luistert lekker naar de rustige atmosferische muziek en puzzelt het verleden van de aarde bij elkaar. Je enige echte obstakel zijn andere kleinere vissen, wat lekkende pijpen waar je liever niet door geraakt wordt, en wat venijnige mosselen die maar graag een hapje uit je boot nemen. Je zou denken: 'Lekker makkelijk spelletje.' Fout!

Op het moment dat je de eerste upgrade vindt (de harpoen), word je gelijk tegenover een gigantische worm gezet die je moet verslaan om verder te kunnen in het spel. Dit zet gelijk de toon voor de rest van het spel, want letterlijk elke grote open ruimte kan een baas bevatten en dit zijn vaak erg pittige bazen. Hoe goed je je ook voorbereid, je bent nooit écht voorbereid. Het ene moment ben je rustig rond aan het varen, het volgende moment ben je twee reuze zeepaarden af aan het schieten met je harpoenen. Dat is eigenlijk het enige echt grote nadeel van het spel, de omslag van rustige rondvaren tot plotseling vechten.

Er zijn twee manieren om echt te genieten van The Aquatic Adventures of the Last Human. Je kunt er een beetje doorheen spelen en echt leven van baas gevecht tot baas gevecht. Of het spel zet je echt even aan het denken. Is wat we doen met onze planeet wel juist, en wat nu als de wereld echt vergaat of wij deze verwoesten? Wat is mijn aandeel in al dit? Hoewel het spel goed in elkaar zit, valt er wel wat te zeggen over de stijl van de game. Pixel art is leuk, maar soms vertroebelt dit het beeld en brengt het niet altijd alles even geweldig over. Desondanks is The Aquatic adventures of the Last Human een aanrader voor ieder die lomp vissen wil schieten of echt even tot nadenken gezet wilt worden. Voor ieder wat wils!