Tegenwoordig worden niet alleen de meest bekende games remastered en zijn ook spellen als Red Faction Guerrilla aan de beurt. Of dat een goede ontwikkeling lees je in de review.

• Slopen werkt nog steeds goed
  • Veel game modi om je in uit te leven
  • Graphics ogen nog steeds oud
  • Geen nieuwe toevoegingen
  • Crasht af en toe

In 2009 kwam hij uit: Red Faction: Guerrilla. Gemaakt met de geo-mod engine was dit destijds een van de betere games om je destructieve neigingen op los te laten. De omgeving was bijna volledig verwoestbaar. In 2011 betekende Red Faction: Armageddon het einde van niet alleen Red Faction, maar van heel THQ. Nu zeven jaar later komt het hernoemde THQ Nordic, bekend van de Darksiders: Warmastered Edition, met de Re-Mars-tered Edition van Red Faction: Guerrilla. Ze houden echt te veel van woordgrappen daar. Is dit genoeg om Red Faction nieuw leven in te blazen, of kunnen we de franchise beter onder de zoden laten liggen?

Nog steeds net zo leeg

Voor degene die het origineel nog niet gespeeld hebben, laat mij even uitleggen wat Red Faction: Guerrilla is. Je speelt als Alec Mason, een engineer van planeet Aarde. Je arriveert op Mars waar je herenigt wordt met je broer Dan. Dan vertelt je over de gruwel die de Earth Defense Force (EDF) aanricht. Ook vertelt hij je dat hij Red Faction is, een rebellengroep die opstaat voor de vrijheid van de bewoners van Mars. Wanneer Dan even later voor je ogen wordt doodgeschoten ben je bijna verplicht je aan te sluiten bij Red Faction en EDF van Mars te verdrijven.

Na het begin van het verhaal word je er op uitgestuurd om Mars terug te veroveren. Hoewel het spel heel grandioos begint zwakt dit al snel af naar een repetitief spelletje. Ga naar dit punt, doe dat, kom terug en wordt beloond. Heel veel afwisseling zit er niet tussen de kleine side quests en ook de grotere main quests krijgen het niet echt voor elkaar om het verhaal heel boeiend over te brengen. Daarnaast is Mars nog steeds een saaie, dorre, dooie planeet, waar helaas niet veel extra's te beleven valt.

Hoewel je niks nieuws krijgt bij deze versie van Red Faction: Guerrilla, krijg je wel beschikking tot alle DLC. Helaas stelt dit weinig voor, want dit is niet zoveel op een stuk verhaal na. Er zijn wel een hoop multiplayervarianten waar je je lekker in uit kan leven en als je echt even wilt slopen dan is Wrecking Crew echt je ding.

Moedeloos slopen om te kunnen slopen

Waar Red Faction altijd in heeft uitgeblonken is de destructieve omgeving. Je kan nog steeds lekker losgaan met je hamer of een ander wapen uit je gehele assortiment. Denk aan een raketwerper, mijnen en zelfs een nanogeweer, waarmee je gebouwen letterlijk tot atomen kan verpulveren. Om deze wapens te krijgen heb je echter scrap nodig, de valuta in de game. En om dit te krijgen moet je gaan slopen tot je een ons weegt. Hoewel het niet snel saai wordt om steeds gebouwen in elkaar te zien storten, ben je dit na een tijdje repetitief side questen ook wel beu. Daarbij heb ik enkele keren ondervonden dat de game nog wel eens wil crashen tijdens te fanatieke vuurgevechten of grote explosies die je beeld vullen.

Re-Mars-tered?

Bij een remaster is er echter een punt waar we het meest naar kijken als we de game beoordelen. En dat is of het spel grafisch opgevoerd is. Helaas kan ik op sommige punten in Red Faction: Guerrilla zeggen dat dit twijfelachtig is. Hoewel de resolutie, licht effecten en texturen zeker een nieuw likje verf hebben gekregen, valt het toch te zeggen dat ook nu de graphics een beetje oud zijn. Maar niet storend oud. Wat echter wel ontzettend stoort is dat de cutscenes helemaal niet aangepast zijn en exact hetzelfde eruit zien als in 2009. Als je een game remastered, doe het dan ook helemaal. Waar je eerst door het donkerrode landschap van Mars rijdt en je een filmpje moet kijken en je in een tijdmachine teruggebracht wordt naar 2009, dan doet dit wel even pijn.

Red Faction: Guerrilla is redelijk goed verjaard. De geo-mod engine doet zijn werk nog steeds prima en gebouwen slopen blijft leuk. Echter kun je er gewoon niet omheen dat dit spel nu negen jaar oud is. De story is niet bijster spannend, de wereld is nog steeds even leeg en de game voelt heel repetitief aan. Een likje verf kan dit helaas niet goed maken. Daarbij zijn multiplayer en Wrecking Crew wel zalige bezigheden om je tijd mee te vullen. Red Faction is het proberen waard, want het blijft wel een vermakelijke game, maar misschien kun je beter wachten tot de prijs wat daalt.