• Veel maps
  • Geen online multiplayer
  • "Challenge" mode
  • Weinig gametypes

Dorian de la Fosse | vrijdag 30 Okt 2015, 12:00

Is Monkey Pirates een waar pareltje of een misleidende X op de schatkaart? Xboxworld zocht het voor je uit.

Monkey Pirates is een zogeheten “Naval Combat” game die ontwikkeld is door het vijf koppen tellende Henchmen Studio uit Montpellier, Frankrijk. Je bestuurt een van de vier Monkey Pirate kapiteins en het bijbehorende schip om je tegenstanders te laten zinken, bananen te verzamelen en eigenlijk dus de meest gevreesde piraat van de zeven zeeën te worden.

Kweek je eigen zeebenen

Voordat je begint kun je er voor kiezen om de “How to play” handleiding te lezen. De handleiding bevat elf pagina's vol met informatie over de windrichting, perks, feints en alle andere dingen die Monkey Pirates je te bieden heeft. Zelf zou ik voorstellen om de handleiding over te slaan. Niet alleen omdat er ook een tutorial in de game zit, maar ook vooral vanwege de tenenkrommend slechte Engelse vertaling. Uiteraard kun je dit lezen om te kijken of je eigen Engels up-to-date is, maar de tutorial bevat ook alle informatie die je nodig hebt.

Voordat je de zeven zeeën kunt veroveren moet je natuurlijk eerst weten hoe het varen met een schip in zijn werking gaat. Aan het begin van elke game wordt de windrichting bepaald middels een compas. Een cirkel om het schip geeft aan wat het effect van de wind op het schip heeft. Zo kun je als je het schip richting groen draait als een ware piraat rond suizen over de hele kaart, maar draait het schip richting een rood segment, dan is dat waarschijnlijk de laatste kleur die je zal zien. Het vergt wat gewenning om de besturing onder controle te krijgen, je kunt immers niet varen door je pookje in de richting die je op wilt te bewegen. Door het pookje naar links en/of rechts te draaien komt je schip in beweging. Het lijkt verwarrend, maar na een paar minuten voelt het als een zeer logische manier van besturen.

Naar de plank!

Nadat je het schip onder controle hebt, kan je met een gerust hart beginnen met het laten zinken van je tegenstanders. Elk schip schiet standaard drie kanonskogels tegelijkertijd. Eentje recht vooruit, een aan de stuurboord- en een aan de bakboord zijde. Elke kapitein heeft zijn eigen specialiteit: van het bereik van je kanonskogels verhogen tot aan de snelheid van het schip. Verder liggen er diverse powerups in het water die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je kanonskogels stuiteren of in vuur en vlam staan. Uiteraard zijn er ook bepaalde voorwerpen die een negatief effect hebben, neem bijvoorbeeld coconut juice. Als je deze oppakt dan wordt de besturing van alle schepen omgedraaid. Aan het begin van elk potje kun je ook kiezen uit een aantal feints. Deze zorgen er voor dat je bepaalde perks krijgt, of niet wordt beïnvloed door de items van je tegenstanders.

Meer vissen in de zee

Helaas beschikt Monkey Pirates niet over een online multiplayer gedeelte, maar de AI is degelijk genoeg om de lege vakken in te vullen tijdens couch multiplayer sessies. Het multiplayer gedeelte kent negen verschillende maps en drie verschillende gametypes. De maps zijn zeer divers en in een mooie cartoon-stijl weergegeven (net als de rest van de game), en elke map barst van de obstakels waar elke slechte kapitein nog lang nachtmerries van zal hebben. Het is goed om te zien dat een kleine studio met een klein budget toch een degelijk uitziende game kan maken. Uiteraard is het visuele spektakel maar een gedeelte van de game. De multiplayer is opgedeeld in drie gametypes: “Stand by the Board” (deathmatch), “Bananas Race” (hierin proberen spelers zoveel mogelijk tonnen met bananen te verzamelen) en “Jolly Roger” (een soort King of the Hill waarin je de vlag zolang mogelijk vast moet zien te houden zonder gezonken te worden).

All by myself

De multiplayer van Monkey Pirates is leuk om te doen, maar ondanks dat het spel er goed uit ziet en de muziek erg sfeervol is, zal het je aandacht niet lang vast kunnen houden. Dit is mede door het gebrek aan gametypes. Het is leuk om samen met vrienden of familie te spelen, maar na drie potjes heb je het wel weer gezien. Dat brengt ons bij meest teleurstellende onderdeel van de game. De singleplayer, of eerder het gebrek aan singleplayer. Je kunt in je eentje alle multiplayer modes en maps spelen door de AI in te schakelen, maar dat gaat na verloop van tijd aardig vervelen als je niemand hebt om belachelijk te maken. Om de lone wolves een beetje tegemoet te komen hebben ze de zogeheten “Challenge Mode” toegevoegd. Normaal gesproken staan challenge modes garant voor aardig wat nagelbijten en uren speelplezier, dit is echter niet het geval bij Monkey Pirates. Hier heb je maar liefst vier challenges die je elk kunt voltooien in minder dan drie minuten. Dan heb je ook alle medailles gehaald die er maar te halen zijn. Hier hadden ze meer uit kunnen halen.

Monkey Pirates is een game die makkelijk genoeg is voor beginners, maar toch leuk genoeg voor de veteranen. De cartoon stijl en de piraten muziek maken de game tot een sfeervol geheel. Door het gebrek van een online multiplayer, gametypes en een degelijke singleplayer ervaring zal het spel er niet in slagen om je aandacht er lang bij te houden, maar wanneer je in het gezelschap bent van vrienden en familie zul je nog regelmatig de Xbox aanzetten om de zeevloer met ze aan te vegen. Al is het voor drie potjes per sessie.