Dorian de la Fosse | zaterdag 17 Mrt 2018, 12:13

Is op monsters jagen op de Xbox net zo leuk als op een klein scherm? Lees hier de review.

Review

Rating 9/10
User rating 0/10
  • Keuzevrijheid
  • Lagere instapdrempel
  • Multiplayer met gamers over de hele wereld
  • Houterige combat en animaties
  • Veel grindwerk

Gespeeld op de Xbox One X

De Monster Hunter franchise draait al een aantal jaren mee. De game die ooit begon op de PSP heeft al een release gezien op bijna elk platform, maar nu is er een Monster Hunter game voor de eerste keer in Europa speelbaar op een console van Microsoft. Xboxworld zocht voor je uit of dit een geslaagde keuze was.

REVIEW

Noobie hunters

In Monster Hunter World verken je een reusachtig eiland dat bekend staat als The New World. Om hier te komen vertrekt je vloot vanaf The Old World (de gebieden uit eerdere Monster Hunter delen) en volg je de Elder Dragon genaamd Zora Magdaros, die tientallen meters groot is. Aan het begin valt Zora Magdaros je aan wat als resultaat heeft dat je een relatief lange, maar broodnodige, tutorial moet doorlopen. Het leuke aan de tutorial is dat je aan het begin over de kolossale Elder Dragon mag lopen om in veiligheid te komen. Nouja veiligheid, zodra je aanspoelt op het strand van The New World gebeuren er in rap tempo dingen die je als beginnende jager veel last bezorgen. Na de basic movement tutorial eindig je in Astera, de primaire basis van de bemanning van de vloten uit The Old World. Eenmaal aangekomen in Astera krijg jij de opdracht om het mysterie rondom Zora Magdaros uit te zoeken.

Jij en je Palico

Een van de belangrijkste dingen in de Monster Hunter games is het aanmaken van je eigen personage. Dit is in Monster Hunter World uitgebreider dan ooit. Uiteraard kun je het geslacht van je personage kiezen. Daarna staat het je vrij om diverse haarstijlen, gezichten, kleuren enzovoorts te combineren om de perfecte jager samen te stellen. Naast het aanmaken van je hoofdpersonage krijg je ook de mogelijkheid om je trouwe partner te creëren, welke de vorm heeft van een kat die rechtop staat. Dit wezentje staat bekend als een Palico. Palico partners zijn pas in de laatste twee delen toegevoegd als standaard partner voor je jager (in singleplayer) en het is leuk om hem ook weer te zien in dit deel. Je kunt je maatje aanpassen door bijvoorbeeld zijn ras, kleur of tekening aan te passen.

De palico zal jou gedurende je campagne bijstaan. Dit doet hij niet alleen door mee te jagen, maar ook door bijvoorbeeld materiaal op te pakken of een van de vele Palico gadgets (skills) te gebruiken. Je kunt diverse Palico gadgets openen door in de verschillende gebieden op zoek te gaan naar kattenstammen, welke bekend staan als Grimalkynes. De Grimalkynes zullen je bijstaan in gevechten en je Palico nieuwe gadgets geven als je hun missies hebt voltooid. De leukste beloning voor het helpen van Grimalkynes krijg je in de vorm van het rekruteren van Tailraiders. Dit zijn monsters, waarmee je Palico kan communiceren. Zij zullen jouw groep van bloeddorstige monsterslachters tijdelijk bijstaan.

Leren en aanpassen

Monster Hunter World is relatief uniek in het levelling systeem rondom je personage. In tegenstelling tot je Palico heb je namelijk geen level voor je character, maar alleen een Hunter Rank die het maximale niveau van de quests bepaalt. Om je character sterker te maken ben je afhankelijk van diverse pantser onderdelen, elk met zijn eigen effecten. Je bent vrij in het samenstellen van je outfit, mits je genoeg materialen en geld hebt. Materialen krijg je logischerwijs door het slachten van monsters en ze te verzamelen in het veld en geld is negen van de tien keer een quest reward. Je raadt het al; je zult dus veel quests moeten doen om de juiste materialen bij elkaar te schrapen.

Naast je pantser heb je ook een scala aan wapentypes om uit te kiezen. In tegenstelling tot de meeste rpg’s staat je klasse in Monster Hunter World niet vast. Jouw wapen bepaalt welke klasse jij speelt. Je kunt nu zelfs tijdens een missie van wapen wisselen door naar een kamp te gaan, waardoor het makkelijker gemaakt wordt om op monsters te jagen. Als het ene wapen niet lukt dan lukt het met de andere misschien wel. In totaal zijn er veertien wapentypes, verdeeld over twee speelstijlen: Melee en ranged. Er zitten echter ook wapentypes bij die de twee combineren. Wat ze bij Capcom goed hebben gedaan, is het verschil tussen de wapens; elk type speelt anders. Kijk bijvoorbeeld naar een longsword. Met dit wapen kun je relatief makkelijk combo’s aan elkaar rijgen, maar daar staat tegenover dat je niet kunt verdedigen. Ontwijken is dus de oplossing. Als je dan zou wisselen naar een greatsword dan verandert de gameplay compleet. Met een greatsword ben je ontzettend traag en log, maar je doet aanzienlijk meer schade als je een rake klap uitdeelt. Naast de standaard combo’s beschikt elk wapen ook nog over een speciale aanval. Zo kun je met de boog een Wyvern Arrow afvuren, die veel schade aanricht bij je tegenstander, terwijl hij ook het element van je gekozen coating overneemt. Je klasse staat dus niet vast en die vrijheid zorgt ervoor dat je veel meer gaat experimenteren met de diverse wapen- en pantsersets die beschikbaar zijn en juist die vrijheid is wat de Monster Hunter franchise onderscheidt.

Van oud naar nieuw

Nieuwe spelers zullen het relatief makkelijk vinden om mee te draaien in Monster Hunter World. De drempel ligt een stuk lager dan in de vorige delen en dat is fijn, want hoe meer vers bloed, des te beter. De instapmoeilijkheidsgraad is echter niet het enige verschil met de vorige delen. Zo heb je nu maar één type pantser, waar je voorheen twee types had: één voor melee en één voor ranged. Het nadeel hiervan was dat je dus dubbele materialen moest verzamelen als je een pantserset voor beide speelstijlen wilde hebben. Daar kwam ook nog het verschil in verdedigingswaarde bij kijken. Ranged sets hadden namelijk aanzienlijk minder punten dan melee sets. Een ander onderdeel dat ze aan hebben gepast is het paintball principe. Voorheen was het de bedoeling om het monster waar je op joeg te bestoken met paintballs. Zo kon je op de kaart zien waar het monster naar toe was gevlucht na een gevecht. Dit moest je een aantal keer verversen als het gevecht lang ging duren. Nu heb je de zogeheten scoutflies, waarmee je sporen van monsters kunt onderzoeken, waarna ze je rechtstreeks naar het monster leiden. Verder zijn er nog items die je standaard bij je hebt, zoals whetstones (onbeperkt, hoera!) die nu geen ruimte meer innemen in je pouch. De grootste verandering is echter de open wereld zonder laadschermen tussen de gebieden. Als je van gebied 1 naar gebied 2 ging, verscheen er een kort laadscherm. Erg vervelend als een monster je net over de grens slaat. Nu is dat niet meer het geval. Zo zijn er nog wat aanpassingen gedaan die voor nieuwe spelers niet relevant zijn en waar fans van de franchise aan moeten wennen.

Met z'n vieren jagen

De multiplayer modus is in Monster Hunter World flink verbeterd ten opzichte van de voorgaande delen en het is nu voor het eerst in de geschiedenis van de franchise mogelijk om met spelers uit Japan te spelen. Normaal gesproken zal de game je automatisch verbinden met Xbox Live (je kunt de game ook offline spelen, maak je geen zorgen) en je in een random gamesessie gooien. De spelers in je sessie zijn gelukkig/helaas niet zichtbaar, dus je loopt nog steeds alleen rond. Vanuit Astera is het relatief makkelijk om een online sessie te joinen, dit doe je door op het quest board te kijken. Hier kun je zelf een sessie aanmaken en bepalen hoeveel spelers mogen joinen, maar je kunt ook sessies van andere spelers zoeken. Deze sessies kun je sorteren op Hunter Rank, monster, gebied, enzovoorts. Je kunt er ook voor kiezen om te reageren op een SOS flare van een jager in nood. Zelf kun je natuurlijk ook een SOS flare uitgooien, maar houd er wel rekening mee dat de monsters een stuk sterker worden als je in een multiplayer sessie zit.

Naast de gewone quests kun je er ook voor kiezen om te strijden in de arena. Hier worden een aantal wapen- en pantsersets voor je klaargezet waarmee je de strijd aan kunt gaan met een van de monsters, (je hebt dus niet je eigen uitrusting). De beloningen voor het uitspelen van een arena missie verschillen ook met de normale quests. Zo krijg je geen monstermaterialen, maar speciale tokens die je kunt gebruiken om speciale wapens en pantsers te creëren. Ook de arena missies zijn speelbaar met vier personen.

Water bij de wijn

Ondanks dat ik enorm genoten heb van Monster Hunter World zijn er wel wat negatieve zaken te melden; de perfecte game bestaat immers niet. Zo is de gameplay een beetje stroef, zeker voor een actiegeoriënteerde rpg. De graphics zijn okay-ish, de monsters en personages zien er goed uit, maar de omgevingen, ondanks de grote variatie, laten een beetje te wensen over. Het grote breekpunt bij de meeste gamers die afhaken zit hem waarschijnlijk in het grinden. Monster Hunter World kent geen spelerlevels, dus je moet veel materialen verzamelen om goed voor de dag te komen. Er zitten materialen tussen die je krijgt als een zogeheten 'rare drop', waardoor er ook wel wat geluk bij komt kijken. Zelf heb ik er absoluut geen problemen mee om hetzelfde monster vier keer te moeten verslaan voor net dat ene onderdeel, maar grinden is niet voor iedereen weggelegd.

Conclusie

Monster Hunter World is een geweldige game met veel keuzevrijheid. Er zijn enorm veel missies om uit te kiezen en genoeg gebieden om te onderzoeken. Met veertien verschillende wapentypes en tientallen verschillende pantsersets is er genoeg ruimte voor variatie en het creëren van je eigen stijl. Het jagen op monsters geeft je een grote rush en als je er één slacht, is het gevoel dat je krijgt geweldig, maar de houterige besturing en animaties zorgen wel voor een wat lastigere jacht. De game kent een hoog grind gehalte, wat een aantal gamers zal afschrikken. Dit mag de pret echter niet drukken en met deze game heeft Capcom bewezen dat ze een solide rpg op diverse platformen kunnen uitbrengen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.