Dorian de la Fosse | woensdag 7 Feb 2018, 12:37

Het regent blobjes! Lees hier de recensie van Raining Blobs.

• Puzzel modus
  • Degelijke AI
  • Verveling kan snel toeslaan
  • Muziek wordt snel irritant

Black Shell Studios heeft Raining Blobs uitgebracht op de Xbox One. Raining Blobs is een retro puzzelgame waarin je blobs moet stapelen en laten verdwijnen om punten te verdienen. De vraag is natuurlijk of dit een geslaagd project is.

Het regent blobs

Raining Blobs is een puzzelgame als vanouds, die erg aan Tetris en Puyo-Puyo doet denken. Voor een ieder die geïnteresseerd is in puzzelgames lijkt het een goede game te zijn, zeker voor de prijs van € 10. Laat ik net iemand zijn die absoluut geen fan is van dit type puzzelgames. Maak je echter geen zorgen; ik ga geen epistel schrijven over dat ik een gruwelijke hekel heb aan Tetris, maar juist voor mij leek het interessant om, voor het eerst in jaren, weer een puzzelgame van dit type te spelen.

Blob instructies

In Raining Blobs is het de bedoeling dat je zo veel mogelijk punten scoort zonder dat je scherm vol zit met blobs (zo noem ik de ballen maar voor het gemak). Om dit te doen dien je er voor te zorgen dat je kleuren aan elkaar koppelt. Dit wil zeggen rood op rood, blauw op blauw, enzovoorts.Je snapt het echter al, wantom de punten te scoren moet je kleuren van het speelveld laten verdwijnen. Dit doe je door sterblobs (blobs met sterren er in) van de juiste kleur te plaatsen. Het klinkt relatief simpel, maar er komt natuurlijk meer bij kijken, want één sterblob is niet genoeg. Je hebt er minimaal twee nodig om de kleur te laten verdwijnen en punten te scoren.

Om het spel iets aangenamer te maken krijg je zo nu en dan een Blob met een diamant eraan. Dit gevaarte zorgt er voor dat de kleur die hij aanraakt, verdwijnt. Hier kun je dus een tactisch voordeel mee halen.

Game modi

Raining Blobs kent een aantal verschillende modi. Er zit niets echt vernieuwends bij, maar het staat wel garant voor uren “plezier.” Ik ben zelf begonnen bij de Arcade mode. Ik kreeg de optie om de omgeving, achtergrondmuziek en mijn achtergrondversiering (anime meisjes) te kiezen. In Arcade mode wordt er een doel gesteld; je moet een van tevoren aangeven level bereiken om te winnen en dat level bereik je door punten te scoren middels bovengenoemde instructies. Als je een bepaald level hebt bereikt dan verandert je achtergrondversiering. Ze wordt iets stoerder of sexyer, afhankelijk van het personage. Voor de rest heeft de Arcade mode geen toegevoegde waarde.

Er zijn ook bepaalde modi waarin je het kunt opnemen tegen je vrienden of de AI. Als je een combo scoort dan vallen er bij je tegenstander extra blobs naar beneden. Je wint als je het scherm van je tegenstander volledig hebt opgevuld. Om het geheel net iets lastiger te maken, zitten er ook tijdelijke versnellingsrondes in het spel, waardoor alle blobs aanzienlijk sneller naar beneden komen. Je kunt je voorstellen dat dit voor frustraties kan zorgen, zeker als je tegenstander aanzienlijk beter is dan je zelf bent (de AI). Een voorbeeld hiervan is Tournament mode, een soort verhaal gedreven modus binnen de game. Hier neemt jouw gekozen personage het op tegen de anderen en krijg je een soort van achtergrondinformatie mee. De modus zelf is natuurlijk niet heel verrassend, maar het was af en toe verdomd lastig om matches te winnen tegen de AI. Een groot pluspunt als je van een uitdaging houdt in dit soort games.

Verreweg de leukste modus is de Puzzle modus. Hier krijg je een kleine honderd uitdagingen om te passeren. Het is de bedoeling dat je met één paar blobs het veld leeg speelt. Hier zitten aardige hersenkrakers tussen en het is een leuke afwisseling van al het andere blob gerelateerde geweld.

Puzzelen tot je er bij neervalt

Het grootste probleem van Raining Blobs is dat je continu bezig bent met deblobs. Begrijp me niet verkeerd, de game doet hier zelf niet heel veel fout, maar de verveling slaat snel toe. Daar komt bij dat de up-beat muzieknummers waar je uit kunt kiezen ook niet heel veel bijdragen aan het geheel. Ze zijn eerder irritant. De anime-meisjes zijn (voor de liefhebbers) een leuke toevoeging, maar uiteindelijk ben je bezig met blobs en het is heel lastig gebleken om de game uren achter elkaar te spelen.

Raining Blobs is een aardige puzzelgame voor de Xbox One. Er zijn verschillende modi waarin je het tegen de AI en je vrienden op kunt nemen, maar je kunt de game ook alleen spelen. De AI zelf is van een aardig hoog niveau, wat goed is voor de mensen die van een uitdaging houden. De anime meisjes zijn een leuke toevoeging, maar de muziek wordt na een tijdje erg irritant. De game leent zich niet om uren achter elkaar te spelen, maar als je de game zo af en toe opstart om een paar rondjes te doen dan komt de game beter tot zijn recht. Dit maakt de prijs van € 10 alleen iets moeilijker om te rechtvaardigen.