• Goed geschreven personages
  • Tergend lange laadschermen
  • Progressie wordt niet goed geregistreerd
  • Weinig variatie in missies

Dorian de la Fosse | donderdag 14 Mrt 2019, 15:00

Anthem is de nieuwe titel van Bioware. Is de game het oppakken waard? Lees het hier.

Bioware is bij de meeste gamers bekend door de Mass Effect en Dragon Age games. Met Anthem gooien ze het over een andere boeg. Nog steeds staat het verhaal centraal, zoals we gewend zijn, maar de game speelt op een andere manier.

Anthem of Creation

Anthem speelt zich af in de wereld van Bastion. Hier heeft de mensheid een volledig andere geschiedenis dan op de aarde. Voor eeuwen waren mensen slaven tot ze in het geheim een wapen hadden ontwikkeld dat het tij deed keren. Dit wapen is de Javelin. Nu, vele jaren later, is de mensheid vrij en hebben ze diverse steden gebouwd op Bastion. Jij bent een Freelancer, onderdeel van een grote groep die mensen die vechten voor het bestaan van de mensheid. Dit doen ze niet alleen door directe gevaren te elimineren, zoals elementals, maar ook door Shaper Ruins onschadelijk te maken. Shaper Ruins zijn ruïnes die zijn achtergelaten door de goden van Bastion toen ze vertrokken, genaamd Shapers. Deze ruïnes produceren elementals en andere biologische wezens op grote schaal en creëren allesvernietigende weersomstandigheden en moeten dus aan banden wordend gelegd (silenced). Jouw verhaal begint terwijl je op weg bent naar de Heart of Rage, een gevaarlijk gebied gecreëerd door de cenotaph, een ruïne van immense kracht. Uiteraard gaat er het één en ander mis en moet je terugtrekken.

Twee jaar later zijn Freelancers zeldzaam en worden ze niet meer gezien als de helden van Bastion. Om te kunnen overleven moet je diverse contracten aannemen om geld binnen te halen. Dat lijkt allemaal te veranderen als je in contact komt met een Agent of Corvus. Over het algemeen is het verhaal van de game goed geschreven, het is alleen jammer dat je na vijf a zes uur het hoofdverhaal hebt uitgespeeld. Er valt nog genoeg te doen buiten het hoofdverhaal om, maar dat is een schrale troost. Toegegeven het verhaal is niet van dezelfde kwaliteit als een Mass Effect, Dragon Age of KOTOR, maar dat maakt Anthem qua verhaal zeker niet slecht. Ik hoop dan ook dat ze dit verhaal doortrekken met de nieuwe gratis DLC die Bioware heeft aangekondigd.

Dit is mijn javelin

Het verhaal is niet het enige waar aandacht aan is besteed in Anthem. Als Freelancer heb je de beschikking over je eigen javelin, een mech suit, waarmee je de gevaren van Bastion moet trotseren. Er zijn vier verschillende javelins beschikbaar met ieder zijn eigen specialiteiten. Dit zijn de Ranger (all-round met buffs), Storm (element gebaseerd), Interceptor (behendig met focus op melee) en de Colossus (De tank). Je javelin is volledig naar smaak aan te passen; of het nou de onderdelen of de kleuren zijn. Los van de customisation kan je ook de wapens en vaardigheden van je javelin aanpassen om je team zo goed mogelijk van dienst te zijn. Je kunt ook wapens en vaardigheden maken via blauwdrukken. Deze blauwdrukken vereisen een aantal materialen die je dient te verzamelen, maar de meerderheid van de blauwdruk voorwerpen zijn wel op niveau. Dit niveau is belangrijk, want een hoger niveau betekent dat je sterker bent. Dat maakt de missies een stuk makkelijker.

Er is ook veel aan te passen op cosmetisch vlak. Stickers en diverse verftypes zijn te koop in de winkel tegen in game currency. Je kunt er echter ook voor kiezen om er echt geld tegenaan te gooien, zodat je voorwerpen kunt kopen met shards, in plaats van coins. Dit is echter niet noodzakelijk, want coins zijn vrij makkelijk te verdienen door challenges te doen. Ook krijg je deze wekelijks uitgekeerd gebaseerd op je alliance niveau. Als je een fan bent van digitaal socializen dan kan je ook nog emotes, victory poses en landing poses kopen. Dan ben je weer helemaal hip.

Verkenning op alle fronten

Bioware is er in geslaagd een wereld te creëren die leeft. Overal om je heen zijn wezens (vijandelijk en vriendelijk) die invulling geven aan de omgevingen. Ook zijn er overal sporen te vinden van rassen die de mensheid voor zijn gegaan. Van grote, oude ruïnes tot aan standbeelden; er valt genoeg te zien. Het is alleen jammer dat de map die op het moment beschikbaar is niet heel groot is. Dit maakt voor de missies die je krijgt niet echt uit, maar als je freeplay doet dan vlieg je geregeld over de hele map om evenementen te vinden. Dan valt het op dat je vrij snel van de ene naar de andere kant vliegt. Op zich jammer, maar wie weet wat ze nog van plan zijn in de toekomst.

Naast freeplay zijn er verhaalmissies en contracts die je door het spel leiden. Deze missies openen steeds meer gedeeltes van Fort Tarsis, je thuisbasis. Met nieuwe gedeeltes komen weer nieuwe missies vrij en meer personages om gesprekken mee te voeren. De gesprekken zijn over het algemeen leuk geschreven en kunnen voor een komische noot zorgen tussen al het schietgeweld door. Als je ver genoeg bent gekomen in het verhaal dan open je de Strongholds. Strongholds zijn missies die nog het meeste doen denken aan de Strikes uit Destiny. Denk bijvoorbeeld aan een gevecht tegen een gigantische skorpion, waarbij je ondertussen wordt aangevallen door kleinere varianten. Persoonlijk vond ik dit het leukste speltype. Het is alleen jammer dat er niet veel Strongholds beschikbaar zijn.

Bastion in een kwaad daglicht

In tegenstelling tot de gesprekken valt er op de beschikbare missies wel het een en ander aan te merken. Zo zijn ze weinig variërend en bestaan ze meestal uit simpele kill- of fetchquests. Hier zou je makkelijk overheen komen als je even snel heen en weer kon tussen Fort Tarsis en Bastion, maar dat is niet het geval. De laadschermen die je voor je kiezen krijgt zijn lang en ze tikken vaak de één tot anderhalve minuut aan. Dat is helaas niet het enige. Het kwam regelmatig voor dat mijn teamleden de mission briefing kregen toen ze op de kaart kwamen en ik niet. Niet super erg als het een keer of twee gebeurt, maar dat was niet het geval. De wapens en wapentypes zijn ook niet heel uitgebreid. Het punt dat mij echter het meest stoorde, was dat de missies niet altijd werden voltooid. Zolang je dezelfde missies beschikbaar had als de host, dan was er niks aan de hand. Zodra er echter een nieuwe missie bij kwam, opende alleen de host deze missie. Dit heeft vaak geleid tot het opnieuw moeten doen van bepaalde cruciale missies om de game met een team verder te spelen. We hebben de host meerdere malen gerouleerd, maar elke keer kregen we hetzelfde probleem. Om iedereen snel op niveau te krijgen gingen we de missies voltooien op normal, maar het is niet ideaal.

In essentie is Anthem een leuke game. Er zijn een aantal dingen, zoals het aanpassen van je javelin, die de game goed doet, maar er zijn ook genoeg punten aan te merken op de game. Los van die punten ziet de game er goed uit en valt er in theorie genoeg te beleven. De enige vraag is uiteindelijk: Vind je de game €60 waard? Persoonlijk zeg ik op dit moment nee, maar wie weet wat de gratis updates van Bioware ons gaan brengen.