Dorian de la Fosse | donderdag 2 Apr 2020, 21:47

Denk je bij het woord demonen ook alleen maar aan Rip ’n Tear? Lees dan hier de review van DOOM Eternal.

• Verhaal of geen verhaal; jouw keuze
  • Nieuwe wapens en upgrades
  • Boordevol actie
  • De Battle Mode blijft niet lang interessant

DOOM is een langlopende, geliefde franchise die vier jaar geleden een reboot heeft gekregen, waarnaar regelmatig wordt gerefereerd als DOOM (2016). We mogen eindelijk aan de slag met de nieuwste game in deze serie: DOOM Eternal. Xboxworld zoekt voor jullie uit of id Software weer goud in handen heeft.

(Disclaimer: Een exemplaar van de Deluxe Edition is voor ons beschikbaar gesteld, waar ook DOOM 64 een onderdeel van is. Een review van deze klassieker volgt nog.)

Ik ben de Doom Slayer

Als je wat moeite hebt met de verhaallijn van de reeks DOOM games dan is dit je vergeven. De games stonden er nou niet bepaald om bekend het beste verhaal te hebben. In plaats daarvan kregen we een overdaad aan geweldige (gewelddadige) manieren om af te rekenen met demonen op Mars en later de Aarde. Met DOOM Eternal probeert id Software wat verhaal toe te voegen aan de brute gamereeks. Hoewel dit de game erg verwarrend maakt aan het begin, zeker omdat je niet doorgaat waar het vorige deel is gestopt, is het wel een toevoeging die ik kan waarderen. Voor de gamers onder ons die al wat langer meegaan, zeg maar sinds 1993 toen de eerste DOOM uitkwam, zullen er een aantal dingen zijn die ze bekend voorkomen. Mocht je nieuw zijn in de serie dan is er ook geen nood aan de man. Er zijn genoeg Codex entries te vinden die het verhaal uitgebreid belichten. Ik wil niet te veel spoilen, maar hou het er maar op dat alle DOOM games (behalve DOOM :cool:3) onderdeel zijn van hetzelfde verhaal. Hoe dit allemaal in elkaar zit mag je zelf gaan ontdekken. De game heeft nu ook volwaardige cutscenes waarin je een paar minuten rust hebt van al het geweld.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je DOOM niet speelt voor het verhaal, maar voor de gameplay. In dat geval ben je ook gedekt, want alle cutscenes zijn al vanaf het begin over te slaan. Zo kan je non-stop demonen uit elkaar trekken op een manier zoals alleen DOOM dat kan weergeven.

Fortress of Doom

Wat ook nieuw is in dit deel is een missie-hub. In dit geval is dat een enorme vliegende vesting genaamd Fortress of Doom. Hier kan je een aantal unlockables krijgen, zoals nieuwe skins, maar ook upgrades voor wapens en de Praetor suit. Al deze unlockables zijn echter vergrendeld achter barrières en je kan ze alleen vrijspelen door sentinel batteries te verzamelen en te gebruiken. Je kan hier ook luisteren naar alle soundtracks die je in de levels hebt gevonden of je verzameling aan speelgoed en wapens bekijken, maar de belangrijkste toevoeging is het Ripatorium. Dit is een gebied waar je het tegen demonen op kunt nemen zonder consequenties voor je ammo of levens. Je kan het opnemen tegen alle demonen waar je al eerder tegen hebt gevochten om te kijken wat het beste tegen ze werkt. Dit is handig, omdat DOOM Eternal een aantal nieuwe features toe voegt aan de gameplay.

Als je klaar bent met het aanschouwen van je verworven schatten dan kan je vanuit het schip de missies starten. Er is ook een mogelijkheid om eerder voltooide levels te bezoeken door het console te bekijken aan de rechterkant. Je kunt ook de Master Levels spelen, wat geremixte versies zijn van levels die al zijn voltooid. Meestal zijn ze een stuk lastiger, doordat er andere vijanden zijn op andere plekken. Al met al zorgt de hub voor genoeg opties om de game altijd interessant te houden.

Rip and Tear

Zoals je gewend bent van de DOOM games heeft ook dit deel een levelstructuur. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een open wereld waarin er ontelbare demonen rondlopen. Dat gezegd hebbende zijn de levels over het algemeen wel lang. Ze zitten vol met collectibles die niet altijd makkelijk te vinden zijn en niets is frustrerender dan te moeten backtracken, als dat al mogelijk is. Gelukkig biedt de game je een uitweg. Vlak voordat je een level hebt voltooit, krijg je de optie “quick travel.” Hierdoor hoef je niet het hele level opnieuw te doorkruisen om de gemiste collectibles te verzamelen. Er zijn ook wat nieuwe dingen toegevoegd aan de al uitgebreide basis van DOOM. De verborgen levels uit klassieke DOOM games zijn verdwenen, maar in plaats daarvan heb je nu secret encounters en Slayer Gates. Secret Encounters zijn getimede missies waarin je een aantal demonen moet afslachten. Als de tijd om is (of je sterft) dan moet je opnieuw beginnen, maar alle ammo, health en shield die je kwijt bent geraakt wordt niet teruggegeven. Dus als je het niet in één keer haalt kan het alleen maar moeilijker worden. Als je wint dan krijg je een weapon point, welke je weer kan besteden aan jouw wapens. Slayer Gates werken iets anders. Om hier toegang tot te krijgen dien je eerst een Slayer Key te vinden, welke meestal in de buurt zit. Daarna opent de poort en kan je er doorheen om een erg lastige uitdaging aan te gaan. Mocht het je lukken om de uitdaging te voltooien, dan krijg je als beloning drie weapon points en een Empyrian Key, waarmee je later in de game coole dingen kunt doen.

Los van de nieuwe uitdagingen zijn er ook nieuwe manieren om jouw niet geliefde vijanden om te leggen. Er is een heel arsenaal aan oude en nieuwe wapens welke bijna allemaal geüpgraded kunnen worden. Granaten afvuren met een shotgun of een schild op je chaingun? Er is genoeg om uit te kiezen. Ook jouw pantser heeft een nieuw speeltje gekregen: De Equipment launcher. Dit apparaat zit op je linkerschouder en kan granaten en ijsbommen afvuren en de Flame Belch gebruiken, een korte vlammenwerper. De vijanden hebben nu zwakke plekken gekregen, wat strategie toevoegt aan de hectische gevechten. Een voorbeeld hiervan is de Mancubus, een demoon met twee vlammenwerpers als handen. Dat zijn in zijn geval de zwakke plekken, welke je ieder met een enkele granaat kunt vernietigen, zodat ze alleen nog maar zwakke aanvallen uit kunnen voeren. Zo kan je daarna de focus leggen op de demonen die nog wel extreem schadelijk zijn. Hier komt ook de grootste uitdaging van de game om de hoek kijken: resources. Er zijn veel minder resources te vinden in DOOM Eternal, waardoor je gedwongen wordt om de gevechten anders aan te pakken. Ik heb regelmatig zonder kogels gezeten, terwijl ik nog een zee aan vijanden moest verslaan. Om hier voor te compenseren zijn er een aantal acties die je uit kunt voeren. Als je de kettingzaag gebruikt (wat niet onbeperkt kan) dan dropt er ammo, als je de tegenstanders in brand zet en daarna aanvalt dan krijg je schild en door middel van Glory kills krijg je health. Er is ook een nieuwe mechaniek genaamd Blood Punch, waardoor met één klap meerdere, kleinere vijanden in één keer neer kunt halen, waardoor je ook weer health krijgt.

Upgrades voor de Doom Slayer

In DOOM Eternal kan je nu ook extra levens en cheats verzamelen. De extra levens spreken voor zich, maar de cheats zijn vooral een leuke toevoeging. Als je een level opnieuw bezoekt krijg je de optie om de gevonden cheats te activeren. Zo kan je dus oneindige extra levens of oneindige munitie krijgen en sneller door het level heen gaan. Het mooiste is dat het je voortgang niet onderbreekt. Dat betekent dus dat de achievements nog steeds unlocken, waardoor je de game helemaal kunt voltooien. Alleen de Slayer Gates zijn niet toegankelijk als je een cheat aan hebt, dus die zal je op eigen kracht moeten voltooien.

Er zijn ook genoeg perks en upgrades voor jouw pantser te vinden. Zo kan je met runes nieuwe vaardigheden openen, zoals de tijd vertragen als je richt terwijl je in de lucht bent. Met Praetor tokens open je vaardigheden voor gebruik in de omgeving of om het gebruik van de equipment launcher makkelijker te maken en er zijn ook max health, ammo en shield upgrades te verdienen. Niet alle collectibles zijn makkelijk te vinden, dus het vergt zo nu en dan wel wat extra inspanning van de speler.

Battle Mode

Als je klaar bent met het verhaal (of als je niet verder wil gaan) dan kan je aan de slag met de Battle Mode. Dit is een online multiplayer modus. id Software had al aangegeven die klassieke multiplayer modi niet in de game te stoppen, wat op zich jammer is, maar in plaats daar van krijgen we deze modus. Hierin nemen twee demonen het op tegen een Doom Slayer. Het principe is simpel: Het team dat als eerste drie rondes weet te winnen is de winnaar. De Doom Slayer doet dit op de manier zoals je dat gewend bent; je bent dus veel aan het rennen en schieten. De demonen moeten het anders aanpakken. Aan het begin heb je de keus uit vijf demonen. Iedere demoon heeft zijn eigen vaardigheden. Ze kunnen allemaal kleinere demonen op het veld roepen om het moeilijker te maken voor de Doom Slayer. Daarnaast zijn er power-ups die gebruikt kunnen worden en wint de Doom Slayer pas als beide demonen zijn verslagen. Er is een respawn timer van een aantal seconden, dus als je niet snel bent komt de demoon weer terug, dit keer met de helft van zijn originele levensbalk. Na elke ronde mag elke speler een upgrade kiezen die hij wil gebruiken. Is er na de derde ronde nog geen winnaar, dan komen er speciale vaardigheden vrij, zoals bijvoorbeeld de BFG9000 voor de Doom Slayer of het inzetten van speciale vijanden voor de demonen. Persoonlijk vond ik de multiplayer alleen leuk voor korte sessies. Er zijn (nog) niet veel maps en het is allemaal erg krap en compact. Uiteindelijk zal je misschien de variatie gaan missen.

DOOM Eternal vraagt jou om continu online te zijn (dit is niet verplicht). Door online te zijn, zelfs tijdens de campaign, krijg je punten aan het einde van een match of level, waarmee je voortgang boekt op een soort Battlepass systeem. Ik weet waar de meesten van jullie aan denken bij het woord Battlepass, maar er zitten geen extra aankopen in de game. Als je de game koopt kan je alles openen door gewoon te spelen. Als je genoeg punten hebt verzameld dan open je nieuwe skins, animaties enzovoorts. Dit is allemaal gebaseerd op seizoenen, dus ik verwacht dat de game nog lang ondersteunt wordt.

DOOM Eternal is een achtbaanrit van begin tot eind. De game zit boordevol actie en dwingt je tijdens de actie strategieën te bedenken voor het uitschakelen van je tegenstanders. Het verhaal dat ze proberen te vertellen is interessant, maar niet verplicht. Hierdoor is de game toegankelijk voor zowel oude als nieuwe spelers in de serie. Er zijn genoeg dingen om te verzamelen en de leukste toevoeging zijn de cheats. Hierdoor wordt het opnieuw uitspelen van levels leuker. Er is ook een multiplayermodus, waarin twee demonen het opnemen tegen één Doom Slayer. Het is zeker leuk voor de afwisseling, maar er is wel een gebrek aan variatie, waardoor dit op den duur kan gaan vervelen. Al met al is DOOM Eternal een geslaagd pakket.