Altijd al gedroomd over een open-world Soulslike game? Lees dan hier de review van Elden Ring.

• Gedetailleerde open wereld
  • Bomvol content
  • Muziek en geluid van hoog niveau
  • Grafisch blijft het nog wat achter
  • Moeilijkheidscurve is wat lastig in te schatten

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Ontwikkelaar FromSoftware ontwikkelde met hun game Demon’s Souls een geheel nieuw genre. Dit genre hebben ze over de jaren verfijnd en na een aantal experimenten en uitstapjes in gameplay (Sekiro en Bloodborne) keert de ontwikkelaar weer terug naar een vertrouwde formule in een nieuw jasje. Een Soulslike game in een open wereld. Welkom in de Lands Between!

Nieuw jasje, dezelfde vorm

Elden Ring doet veel dingen die je laten denken aan eerdere games van FromSoftware, zoals Dark Souls. Zo start de game met een cutscene die je wat informatie geeft over de wereld en jouw rol daarin. Jij bent één van de verbannen Tarnished en het is aan jou en jouw soort om delen van de Elden Ring te verzamelen door de kinderen van de godin Marika te doden en zo de ring weer in ere ter herstellen en zelf de Elden Lord te worden. In traditionele FromSoftware-stijl zal je veel van de overige details over de wereld en zijn inwoners moeten halen uit voorwerpen die je vindt tijdens jouw reis door de grote wereld.

Voor de introductie kan je aan de slag met het maken van een personage. Zo kan je aan het begin van de game kiezen uit een klasse met basisuitrusting en mag je jouw personage volledig aanpassen. Veteranen weten dat er genoeg "grappige" personages zijn aangemaakt door spelers en Elden Ring geeft je nog meer en gedetailleerdere aanpassingen die je kunt doen. Uiteraard koos ik er voor een “normaal” personage te maken, aangezien ik de meerderheid van de game rondloop in een volledig pantser en het voor mij dus niet zo veel uitmaakt. Dat haalt niet weg dat de character creator goed in elkaar zit. Daarna mag je ook nog een voorwerp naar keuze kiezen om de game mee te beginnen, denk hierbij aan een speciale sleutelsteen of een amulet waarmee je HP iets hoger wordt.

Genadeloos en groot

Zodra je personage is aangemaakt wordt je in de gamewereld gedumpt en krijg je wat hints die je de gameplay uitleggen. Kenmerkend voor dit type game is dat je binnen tien minuten na de start al wordt geconfronteerd met een baasgevecht en dat is in Elden Ring niet anders. De ontwikkelaar verwacht dat je sterft en dat is dus ook wat je doet. Dit zet uiteraard gelijk de toon voor het type game. Na dit gevecht wordt je wakker in een kerker in het eerste gebied van de game, genaamd Limgrave. Het eerste dat je ziet zodra je de kerker verlaat is een gebied vol open velden, ruïnes en begroeiing, en dit allemaal in een Dark Souls-sausje. Vlak bij een veilige haven, Site of Grace genaamd, kan je de volgende baas al zien lopen. De keuze om hem te bevechten is aan jou, je kunt er ook voor kiezen om de baas te omzeilen en verder te lopen in de richting waarvan jij denkt dat het goed is. Ik zeg denk, want de Lands Between zijn immens en zitten bomvol content, maar om dit te vinden moet je echt flink wat gaan verkennen. Voor liefhebbers van open wereld games zal dat een hele schok zijn. Weg zijn de honderden icoontjes op de kaart die je de juiste richting op moeten sturen. Elden Ring houdt jouw hand niet vast, op geen enkel vlak. En dat is in een industrie waar open wereld games voornamelijk dezelfde formule aanhouden erg verfrissend. Uiteraard wordt de reis door de wereld wel wat aangenamer gemaakt door het gebruik van een mount met de naam Torrent. Deze voorziet jouw personage niet alleen van hoogte en snelheid, maar is ook erg belangrijk om bepaalde geheime gebieden te kunnen bereiken.

Er zijn genoeg geheime locaties te vinden en veel van deze locaties worden aangeduid als een dungeon. Deze dungeons zijn vaak klein van opzet en hebben een optioneel baasgevecht waar je degelijke beloningen van krijgt. Kies je er echter voor om het verhaal voort te zetten dan kom je in grote gebieden genaamd Legacy Dungeons. Deze locaties zijn niet optioneel en hebben vaak meerdere bazen die verslagen dienen te worden. De eerste Legacy Dungeon is Stormveil Castle, waar je komt nadat je één van de moeilijkste bazen in het begin van de game hebt verslagen. Deze locaties doen het meeste denken aan de traditionele Dark Souls-formule: grote locaties met veel geheimen en wegen om te verkennen die worden afgesloten met een belangrijk baasgevecht. Dit zijn ook de meest indrukwekkende locaties die je kan vinden in Elden Ring, maar dat betekent niet dat de rest niet indrukwekkend is.

Precisie tot in de puntjes

Het startgebied, Limgrave, is één van de vele gebieden die je zal doorkruisen tijdens jouw zoektocht, en dat is een waar genot. Niet zozeer op grafisch gebied, en FromSoftware games scharen zich vaak niet bij de mooiste games op gebied van graphics, maar ze zijn wel enorm goed uitgedacht en uitgediept. Zo ook The Lands Between. De transitie van het relatief groene Limgrave naar bijvoorbeeld het sombere, met rot geïnfesteerde Caelid is een waar genot, maar de verschillende gebieden zijn niet alleen toegevoegd voor de afwisseling, elk gebied in de Lands Between heeft ook zijn eigen verhaal. Naast de wereld zijn ook de personages erg sterk ontworpen. Elden Ring is een dark fantasy rpg, dus je zult veel vervormde en monsterachtige vijanden tegenkomen. Elk type vijand heeft echter een verhaal welke je weer kunt terugvinden in de wereld. Naast het grafische geweld is er op het gebied van geluid ook genoeg te beleven. De muziek van de game draagt bij aan de grimmige sfeer, maar is wel bombastischer van aard dan de muziek in voorgaande games. De geluidseffecten zijn ook van een hoog niveau en weten vaak een gevoel van spanning op te wekken en te behouden.

Niet perfect

Ondanks de vele dingen die Elden Ring goed doet zijn er wat puntjes die wat minder goed zijn. Zo is er een erg straffe lijn in moeilijkheidsgraad, waardoor je sommige gebieden niet veilig kunt verkennen omdat alles je in één keer afmaakt. Vaak zijn de verplichte bazen ook een stuk sterker dan de vijanden die je tegenkomt in hun dungeon. Er zijn ook heel veel verborgen locaties in de game die direct invloed kunnen hebben op jouw vijanden. Zo had ik aan het begin moeite met het verslaan van een bepaalde baas, maar na veel ploeteren lukte het me hem te verslaan. Toen ben ik Limgrave verder gaan verkennen en kwam ik een handelaar tegen die een voorwerp verkoopt waarmee je die baas makkelijker kunt verslaan. Mosterd na de maaltijd dus. Nu is dat laatste meer een fout van mij omdat ik niet goed genoeg heb gezocht, maar het is dus heel makkelijk om zaken te missen in de Lands Between.

Elden Ring is een topper uit de keuken van FromSoftware. Alles wat je als fan van soulslike games wil hebben is aanwezig, en dat alles in een open wereld die erom vraagt ontdekt te worden. Op het gebied van geluid is er helemaal niks te klagen en op grafisch gebied stikt de game van de details. Het is echter niet één van de mooiste games, maar daar kan je je makkelijk overheen zetten. Elden Ring is een verfrissende kijk op het open wereld genre, iets wat (recent) maar één andere game heeft gedaan. En dat is het grootste compliment dat je kunt krijgen.