Nu zoveel Final Fantasy-games een Remaster hebben gehad kon deel VIII niet uitblijven. Lees hier onze ervaring.

• Opgepoetste character-modellen
  • Nieuwe features
  • Diepgaand verhaal
  • De game is op veel vlakken verouderd
  • Weinig aantrekkingskracht voor nieuwe gamers

Alle ogen zijn gericht op de volledige remake van Final Fantasy VII, volgens velen het beste deel ooit gemaakt. Toch hebben de mensen bij Square Enix nog tijd gehad voor een verrassing. Een verrassing in de vorm van Final Fantasy VIII Remastered.

De zaadjes zijn geplant

Final Fantasy VIII speelt zich af in een wereld vol moderne technologie die wordt geteisterd door de aanwezigheid van een Sorceress. In de hele geschiedenis van de wereld zijn er meerdere Sorceresses opgestaan die oorlogen hebben gevoerd en het leven van de mensheid erg ongemakkelijk hebben gemaakt. Het is aan een team van jonge huurlingen, genaamd SeeD, om een einde te maken aan de nieuwe Sorceress die is opgestaan, maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt.

Gedurende het grootste gedeelte van de game heb je de controle over Squall Leonhart, een jonge trainee die binnenkort onderdeel wordt van SeeD, huurlingen van Balamb Garden. Balamb Garden is een enorme academie in de buurt van de stad Balamb. De game vertelt zijn verhaal, en die van zijn bondgenoten, over de strijd tegen Sorceress Edea. De Sorceress lijkt de macht over de wereld te willen grijpen en gebruikt hiervoor het enorme leger van Galbadia. Het is aan Squall en zijn kompanen om dit te voorkomen.

Gameplay in de wereld

De game zelf is een typische JRPG, zoals je gewend bent van de grote studio’s uit die tijd. Ik zeg uit die tijd, omdat de game zelf al ruim twintig jaar oud is. Dit heeft natuurlijk een aantal consequenties voor jouw ervaring in de wereld van Final Fantasy VIII. Omdat we hier praten over een remaster kan je er vanuit gaan dat het grootste gedeelte van de game intact is gebleven. Dit resulteert in modellen van personages die netjes zijn opgepoetst in een wereld die dat absoluut niet is. Andere belangrijke zaken in de wereld, zoals bijvoorbeeld voertuigen, zijn ook opgepoetst, behalve op de wereldkaart. Sterker nog; alles op de wereldkaart ziet er nog uit als vanouds. Een volgend punt is het verhaal en de interacties. Ten tijde van de PlayStation (de originele console waarop de game is uitgebracht) was voice acting nog niet de standaard in de industrie. De game is dus volledig zonder stemacteurs gemaakt en dat is in de remastered versie nog steeds het geval. Dus zoals het een typische JRPG betaamd heb je veel tekstvelden om te lezen.

Dan is er daarnaast natuurlijk nog het gevechtssysteem. Je zou verwachten dat dit turn-based is, en dat klopt, maar in deel VIII was er de mogelijkheid om de atb balk op “active” te zetten wat effectief inhoudt dat de tegenstander niet wacht totdat jij een aanval hebt gekozen, maar jou gewoon blijft aanvallen. Dit zorgt voor wat extra diepgang in je gevechten. Verder zit de game vol met random encounters, dus je hebt zelf niet in de hand wanneer je een gevecht begint. Of toch wel?

Er zijn, los van het oppoetsen, wel wat nieuwe zaken toegevoegd aan de game. Je kunt er nu dus voor kiezen om random encounters volledig uit te zetten met een druk op de knop (voorheen alleen mogelijk via speciale vaardigheden). Dit activeer je door de linker en rechter stick in te drukken. Druk je de rechter stick in dan hebben je personages geen wachttijd, altijd maximale Health Points (tenzij ze in een klap dood zijn) en de limit breaks zijn altijd beschikbaar. Druk je alleen de linker stick in dan speelt alles in de game (behalve cutscenes) zich drie keer zo snel af. Handig voor het grinden van levels en dergelijke.

Tactiek op elk niveau

Waar Final Fantasy VIII zich het meeste onderscheidt van andere delen in de serie is het “Junction” systeem. Door middel van de vaardigheden van jouw GF’s (Guardian Forces) kan het gekoppelde personage magie toekennen aan zijn/haar stats. De magie wordt in dit deel niet geleerd, maar verkregen door dit te “drawen” van monsters of drawpoints. Elke stat heeft zijn eigen voorkeursmagie. Het is mogelijk om elke character een element gebaseerde of status gebaseerde aanval uit te laten voeren door bijvoorbeeld Fire toe te kennen aan Magic Attack en Death aan Status Attack. Zo kan je inspelen op de zwaktes van je tegenstanders. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je eigen Magic Defense of Status Defense te boosten door hier magie op te zetten. Ook zijn de basis stats aan te passen, zoals HP, Strength, Magic enzovoorts. Door dit systeem zit er meer diepgang in het levellen van de personages en kan het de gevechten ook wat makkelijker maken.

Simpele port?

Als je nieuw bent in de serie dan zal je deze game misschien overslaan gebaseerd op wat hierboven staat en ik zou het je niet eens kwalijk nemen. De game in de originele versie is namelijk al op meerdere apparaten beschikbaar gekomen, zoals smartphones, tablets, de nieuwere Playstations en de pc. Dus het is niet zo dat je de game de afgelopen jaren hebt kunnen missen. Toch brengt Square Enix een opgepoetste versie uit van een game die verouderd is. Ik snap de nasmaak die de meeste gamers hebben bij dit soort taferelen, het is namelijk een veelgehoorde klacht. Toch is de game voor een aantal mensen wel de moeite waard.

Ik heb bijvoorbeeld weer genoten van Triple Triads, de kaartgame in Final Fantasy VIII. Ze hebben dit naar mijn mening nooit meer kunnen evenaren met de minigames in de opvolgende delen. Ook het oproepen van de Guardian Forces blijft cool en zorgt voor spectaculaire momenten. Daarnaast is het verhaal ook ijzersterk en ik ben blij dat ik dit weer mee heb mogen maken op het grote scherm in plaats van op de PS Vita. Dit alles wordt alleen verteld vanuit het perspectief van iemand die de game sinds de Playstation al meerdere malen heeft uitgespeeld. Het kan erg lastig zijn de game te verkopen aan een nieuwkomer, zelfs voor de redelijke prijs van twintig Euro. De game is veel aantrekkelijker voor de gamers die wel bekend zijn met het origineel of voor de zogeheten retrogamers. Die mensen weten namelijk wat ze te wachten staat en nemen de “verouderde” mechanieken voor lief.

Final Fantasy VIII Remastered is in essentie niks veranderd, of dit goed is hangt af van jouw perspectief. De game heeft opgepoetste modellen en nieuwe handigheden, maar de rest van de game is hetzelfde gebleven en dat is duidelijk te zien. Er valt genoeg te doen en te zien en als je het verhaal speelt zal dat je niet ongeroerd laten, maar de grootste valkuil van de game is de toegankelijkheid voor nieuwe gamers in de serie.