Dorian de la Fosse | dinsdag 27 Jul 2021, 21:00

Vorig jaar recenseerden we al de PC-versie van Flight Simulator, maar nu is eindelijk de Xbox-versie uit!

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Grafisch prachtig
  • Veel details, in zowel de vliegtuigen als de wereld
  • De game is aan te passen aan jouw wensen
  • De downloadsnelheid is niet top
  • Meerdere versies, dus niet alles is beschikbaar in de basisgame

Update: Casper's oordeel over de Xbox-versie staat onder deze PC-recensie die wij 3 oktober 2020 al plaatsten, en begint na de conclusie van Dorian. Het eindcijfer is/blijft hetzelfde, maar Casper heeft wel nog wat alinea's over deze nieuwe release geschreven. 

Gespeeld op PC:

Case: Lenovo Legion Y720 Cube
Mobo: M-ITX Custom Lenovo Motherboard
CPU: 7e Generatie Intel® Core™ i5-7400
GPU: NVIDIA® GeForce® GTX-1060 - 6 GB (Asus)
RAM: Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666 MHz
Opslag: 1 TB SSD, 2TB HDD
Voeding: 450W

Het produceren van simulaties van niet-alledaagse beroepen zit Microsoft al jarenlang in het bloed. Verreweg hun populairste simulator is natuurlijk Microsoft Flight Simulator, waar je alle vrijheid hebt om de wereld te verkennen vanuit de lucht. Ondanks dat al deze delen er altijd al indrukwekkend uitzagen voor hun tijd gooien ze met de nieuwste versie, die gewoon Microsoft Flight Simulator heet, alle remmen los. Het resultaat hiervan hebben wij voor jullie mogen checken.

REVIEW

Vlieg met me mee, of toch niet?

Eenieder die interesse heeft in dit type spel zal het niet ontgaan zijn dat de game ontzettend groot is. Er werd verzocht om op de pc minimaal 150 tot 200 GB vrij te hebben om de installatie van start te kunnen laten gaan. Na het voltooien van de initiële download ben je echter nog niet klaar. Zodra je de game opstart moet er nog meer data worden binnengehaald, en dit proces is te volgen middels een mooi laadscherm wat het wachten enigszins verzacht. Ware het niet dat het downloaden van deze data immens lang duurt. Het probleem is inmiddels bekend bij Microsoft en het zou al sneller moeten gaan, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat er ruim vier uur nodig was om alles binnen te halen.

De eerste ervaring was dus al direct wat minder positief, maar aangezien ik de game nog niet eens had gespeeld was ik vastbesloten dit geen smet op de volledige ervaring te laten zijn. Ze waren er immers snel bij, waardoor gamers die later instappen een betere ervaring hebben. Na al dit gedoe ben ik direct de settings ingedoken om te kijken wat ik maximaal uit de game kon persen zonder in te leveren op performance. Als jullie goed naar de specs van mijn pc hebben gekeken dan zien jullie dat ik volledig geoptimaliseerd ben voor 1080P gaming op 60FPS, een jaar of drie geleden. Desalniettemin was ik aangenaam verrast met de aanbevolen instellingen. De game draaide op High en ik kon de meerderheid van de effecten op medium tot high draaien zonder echt een probleem tegen te komen. Het resultaat was al met al een schitterende ervaring.

Pilots, start your engines

Aangezien mijn vliegtuigbeheersing wat roestig is ben ik in de tutorial gedoken, waar je aan de slag mag met een Cessna. In de tutorial leer je hoe je het vliegtuig moet besturen om catastrofes te voorkomen en ik ben blij dat ik dit de tutorial heb gevolgd. Er komt namelijk heel veel kijken bij het besturen van een vliegtuig, groot of niet. Het volledige instrumentarium van de cockpit is interactief, en dat betekent dat alles werkt en alles aangeraakt kan worden, met alle gevolgen van dien. Ik ben mans genoeg om toe te geven dat ik mijn vliegtuig wel eens heb laten crashen omdat ik aan het vogelen was met de diverse schakelaartjes en knoppen. Ik wil nou eenmaal weten wat alles doet. Verreweg het leukste om te doen vind ik de preparatie voor opstijgen en landen. Met het vliegtuig taxiën over de landingsbaan terwijl je zelf de volledige controle hebt over het vliegende gevaarte is erg goed gesimuleerd.

Naast deze interactie is er ook de mogelijkheid om het vliegtuig van binnen te verkennen. Je kunt als vliegende camera de stoel verlaten om achterin het vliegtuig te kijken. Natuurlijk vliegt er niemand mee, maar ik waardeer het oog voor details als het aankomt op voer-, vaar- en vliegtuigen. Je kunt het perspectief ook wisselen naar een camera van buitenaf. Zo heb je een beter overzicht van de omgeving en kan je ook nog eens schitterende foto’s maken. Als er een ding duidelijk is geworden tijdens mijn lange vliegsessies, dan is het wel hoe mooi de game eigenlijk is. De manier waarop de wereld wordt weergegeven tijdens het opstijgen en de afdaling en het verdwijnen en verschijnen van details, zoals snelwegen, auto’s en gebouwen, verloopt allemaal naadloos. Ook de vliegtuigen zien er geweldig uit aan de buitenkant. Alle onderdelen die kunnen bewegen, bewegen ook als je de juiste handelingen uitvoert. Je kunt zelfs het verschil zien tussen de verschillende stoffen die in je vliegtuig zijn gebruikt. Op geen enkel moment tijdens mijn vluchten heb ik last gehad van lag of vertraging, wat erg belangrijk is als je het luchtruim deelt met andere mensen. Daarbij moet echter wel vermeld worden dat de game aardig lange laadtijden heeft pre-flight en dat het inladen van alle gegevens aan het begin, voordat je volledige controle hebt, ook niet van een leien dakje gaat. Dit is best jammer, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met optimalisatie.

Yes, ik vlieg! En nu?

Ik denk dat het op dit moment belangrijk is te vermelden dat ik niet in het bezit ben van een flightstick. De game heb ik dus geprobeerd te spelen met toetsenbord en muis, wat werkte tot op zekere hoogte. Gek genoeg bleek de beste manier van besturen voor de combinatie toetsenbord, muis en controller te zijn. Het is geweldig dat de game deze hybride manier van besturen ondersteund, waardoor het vliegen mij een stuk makkelijker af ging. Ik kon met de muis alle handelingen in de cockpit verrichten, terwijl ik met de controller kon sturen en met het toetsenbord kon ik weer andere handelingen verrichten, zoals het intrekken van het landingsgestel. Dit alles zorgde ervoor dat mijn vluchten overwegend prettig verliepen aan het begin en eind. De vluchten zelf waren een ander verhaal. Omdat werkelijkes alles gesimuleerd wordt ben je ook in de lucht bezig met micromanagen. Dit betekent dus ook dat je rekening moet houden met zaken als communicatie met vliegtorens en het doorgeven van je vliegroute als je uitwijkt om wat voor reden dan ook, brandstof, ander vliegverkeer en nog veel meer. En dat alles terwijl je moet proberen de juiste koers te behouden, het vliegtuig recht moet houden en zorgen dat je de juiste snelheid hanteert in het luchtruim. Dit alles kan nogal overweldigend zijn, dus het is goed dat er ook een AI met je mee vliegt. Deze AI heeft een aantal modi waar je uit kunt kiezen en een aantal handelingen die hij voor je kan verrichten. Zo kan je de volledige communicatie delegeren aan de AI, waardoor je zelf alleen hoeft te focussen op vliegen. Je kunt er echter ook voor kiezen om hem te laten fungeren als automatische piloot, zodat je zelf naar de wc kan of kan koken op de lange vluchten. Dat is wel zo prettig. Het wisselen tussen de AI modi gaat vloeiend vanuit een dropdown menu. Je hoeft de game dus niet onnodig te pauzeren. Voordat je de lucht in gaat mag je ook je eigen vliegtuig kiezen. Ondanks dat de tutorial wordt gegeven in een klein vliegtuig, kunnen de hoogmoedige gamers daarna gelijk vertrekken met een Boeing 747 (niet aan te raden). Wat je dan ziet is dat de tutorial niets anders is dan de basis. Er zijn zoveel knoppen en hendels dat je geen idee hebt waar alles voor dient. Ook hier is de AI je grootste vriend. Terwijl de AI focust op vliegen kan je zelf op onderzoek uit gaan of gewoon natuurlijk de kunst afkijken.

Samen uit, samen thuis

Microsoft Flight Simulator is prima te spelen in je eentje, maar iedereen weet dat het leuker is om samen met andere mensen te vliegen. Tijdens de vluchtselectie heb je een scala aan opties om uit te kiezen. Ten tijde van de initiële aankondiging van de game werd er veel gerept over het in beeld brengen van alle luchthavens ter wereld en het hanteren van realistische vliegschema’s en weersomstandigheden. Ondanks dat je niet op kunt stijgen van elke luchthaven, alhoewel er diverse pakketten van de game beschikbaar worden met extra content, is de rest van de salespitch wel degelijk waar. Je kan dus kiezen om alles aan jouw vlucht te baseren op realistische gegevens, wat zorgt voor extra diepgang, maar je kunt er ook voor kiezen om gedeeltes, of alle aspecten, handmatig aan te passen. Zo kan je kiezen door welk weer je wilt vliegen en of er ander luchtverkeer aanwezig is. Als je er voor kiest om andere personen te zien, dan kan het zomaar zijn dat je andere mensen tegenkomt in de lucht. Je kunt ook afspraken maken met vrienden die de game ook hebben (makkelijk dankzij Game Pass) om samen naar een bestemming te vertrekken. Let wel dat er veel verschillende pakketten zijn die je kan kopen, de basisgame bevat lang niet alle content en opties die er beschikbaar zijn. Maar, uiteindelijk ben je wel verantwoordelijk voor je eigen daden, dus pas wel op wat je doet. Niemand vindt het cool om uit de lucht te worden gehaald door een kamikazepiloot.

Conclusie

Microsoft Flight Simulator (2020) is het toppunt van de serie. De game ziet er spectaculair mooi uit en zit bomvol kleine details wat zorgt voor extra immersie. Er zijn tal van opties beschikbaar om jouw vlucht volledig in te richten; naar eigen smaak of volledig realistisch. Het is dus logisch dat de game zo groot is, maar het downloaden van extra gegevens en het inladen van data pre-flight had wel sneller gemogen. Voor de sociale vliegers onder ons kun je ook samen met andere vliegen (in je eigen vliegtuig) en de game is voorzien van een slimme AI die alle randzaken voor je kan regelen. Zo is de game ook te spelen voor nieuwkomers of casual gamers. Let voordat je een aanschaf doet echter wel op de diverse versies die worden aangeboden want sommige luchthavens, zoals Schiphol, worden niet standaard meegeleverd als vertrekpunt.

XBOX SERIES X REVIEW

Gespeeld op Xbox Series X. Indrukken van Casper Egas.

Nu is Microsoft Flight Simulator niet alleen maar beschikbaar op de PC, maar is het ook speelbaar op de nieuwe Xbox Series-consoles. Het spel is beschikbaar via Game Pass, maar heeft ook gratis en betaalde uitbreidingen. Met een Xbox One (S/X) is het spel niet speelbaar; dit omdat het een erg zwaar spel is voor de computer. Het is daarom ook maar de vraag hoe goed het speelt op de Xbox Series X. Ik heb dat een weekendje voor de release voor jullie getest.

Het valt helaas meteen op dat Flight Simulator primair voor PC’s is ontwikkeld. Ten eerste zijn er niet genoeg knoppen op de controller om het echt als een simulator te kunnen spelen. Het spel geeft ook doodleuk meldingen dat je een bepaalde toets op het keyboard moet indrukken. Ook de laadtijden zijn opvallend fors. Weet je nog dat men zei, met de nieuwe generatie consoles komt er een eind aan laadtijden? Nou, in deze game blijkt dat in elk geval niet. Helaas is ook goed zichtbaar dat het spel niet op de hoogste PC-settings draait, maar dat mag geen verrassing zijn. Wat wel erg jammer is, is dat het spel ook met deze instellingen nog steeds flinke framedrops kent.

Is Microsoft Flight Simulator op de console dan een totaal zinloze release? Nee, want het blijft een buitengewoon indrukwekkende ervaring. Het is magisch om over allerlei plekken heen te vliegen die je goed kent en als aardrijkskundige kan ik mijn lol helemaal op met het verkennen van allerlei landschappen. Zeker van een flinke hoogte ziet alles er heel overtuigend uit. Als je echt dicht bij de grond gaat vliegen dan valt op dan alleen enkele erg bekende gebouwen en luchthavens nauwkeurig zijn nagemaakt, maar dat andere gebouwen bestaan uit standaardmodellen, waardoor ze maar net aan te herkennen zijn. Zo is het Centraal Station in Amsterdam prachtig nagemaakt, maar is de Haarlemmerpoort daar vlakbij een soort blokje. De stelregel is, hoe bekender de stad en het gebouw, hoe beter de gelijkenis. Men is nog bezig aan allerlei updates om dit verder te verbeteren. Download dus vooral de al beschikbare update voor Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk.

Niet iedereen zal evenveel lol hebben met Flight Simulator, omdat het simpelweg niet echt een spel is. Je hebt wel wat uitdagingen, maar in principe is het meer een soort speeltuin. Kies een vliegtuig, kies waar je wilt opstijgen en landen en ga maar los. Je kunt daarbij een aantal instellingen wijzigen om het realistischer te maken. Op de makkelijkste stand is het niet moeilijk om lekker wat rondt te vliegen, vooral als je een klein vliegtuigje neemt.

Reacties

Login of registreer om te reageren.