Dorian de la Fosse | zondag 13 Sep 2020, 15:35

Er is weer een nieuwe hero-shooter uitgebracht. Lees hier hoe de game ons is bevallen.

Review

Rating 7/10
User rating 0/10
  • Unieke gameplay voor het genre
  • Leuke grafische stijl
  • Veel verschillende modi
  • Niet alle modi blijven even lang leuk
  • Geld uitgeven als je alles wil unlocken

Gespeeld op Xbox One X

Met Rocket Arena doet ontwikkelaar Final Strike Games een duit in het zakje van het hero shooter-genre. Zij zeggen echter dat de game anders is dan je gewend bent van de typische games in dit genre. Xboxworld zocht voor jullie uit wat de game dan zo speciaal zou moeten maken.

REVIEW

Super Smash Rockets

Bij ontwikkelaar Final Strike Games hebben ze erg hun best gedaan om Rocket Arena zo uniek mogelijk te maken. Dit is ze gelukt: De hele game draait namelijk om raketten. Zoals je gewend bent van dit type shooter zijn er een aantal helden om uit te kiezen, ieder met zijn/haar eigen vaardigheden. Maar waar de game zich mee onderscheidt van andere games in het genre is de gameplay. Het mag uiteraard geen verassing zijn dat ieder personage gebruik maakt van raketten, maar dat betekent niet dat alle wapens voor iedereen hetzelfde zijn. Elk personage beschikt over drie verschillende skills: Een primary, secondary en special. Zo kan Amphora gebruik maken van torpedo’s of transformeren in een poel met water om weer terug te komen met een cycloon en heeft Rev een soort light machinegun die mini raketten afvuurt en kan ze vijanden raken met haar hoverboard. Naast de unieke vaardigheden beschikken alle helden ook over een aantal basisvaardigheden. Ontwijken is hier een voorbeeld van maar ook Rocket Jumping en Rocket Climbing. Voor deze manoeuvres moet je jouw wapen effectief gebruiken om zo ver of hoog mogelijk te komen.

Rocket Arena speelt niet zoals de andere hero shooters. De filosofie achter de game is die van “Never say Die” combat, wat effectief inhoudt dat geen van de personages sterft na een confrontatie. Dit heeft Final Strike Games tot leven weten te brengen door ieder personage uit te rusten met non-lethal rockets. Je hebt ook geen levensbalk, maar een balkje genaamd de Blast meter die aangeeft hoeveel klappen je nog kan verduren voordat je het veld verlaat. En met verlaten bedoel ik dat je buiten de arena wordt geblazen, Super Smash Bros. stijl. Een aparte kijk op het genre die niet eens heel verkeerd uitpakt. Aangezien je niet sterft is er ook geen respawn mogelijkheid, maar om dat op te lossen is er de zogeheten in-the-action return. Dit houdt in dat je, in plaats van op een random plek te verschijnen, weer terug de arena invliegt nadat je bent gelanceerd.

Stijlvolle personages

De game zelf ziet er op grafisch gebied goed uit. Qua stijl doet het mij het meeste denken aan personages en gebieden uit de films en series van Dreamworks. De animaties zijn over het algemeen goed en het maakt de game ook aantrekkelijk voor het jongere gamepubliek. De personages zijn gevarieerd, niet alleen qua looks en skills, maar ook door hun verhaal. Ieder personage heeft een eigen achtergrond verhaal wat de game meer diepgang geeft. Op de geluidseffecten en muziek valt ook weinig aan te merken. Het enige punt dat je op kunt brengen is dat je hier weinig van mee krijgt in alle hectiek van de gevechten. Want hectisch is het zeker.

Raketmodi

Na de launch zijn er een vijftal modi beschikbaar. Dit zijn Knockout, Rocketball, Mega Rocket, Treasure Hunt en de PvE modus RocketBot Attack. Mijn favoriete modus om te spelen was Knockout. Hier nemen twee teams het tegen elkaar op in een 3 vs 3 gevecht om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Zoals verwacht krijg je voor elke knockout een punt. Rocketball was ook een vermakelijke modus. In deze modus nemen twee teams het tegen elkaar op in een soort handbal match. Je moet de bal pakken en proberen deze in het doel van de tegenstander te krijgen door te rennen of te gooien. Mega Rocket vond ik persoonlijk het minst. Het is een variant op King of the Hill, maar het kon me niet echt bekoren. Treasure Hunt is op zich wel een leuke modus, waarin je moet proberen de schatkist als eerste te pakken en deze zo lang mogelijk bij je te houden. Deze modus wordt, net zoals Mega Rocket, snel vervelend als je een te goede tegenstander hebt. Zodra de punten te ver uiteen lopen is er weinig kans op een comeback, wat niet het geval is in de andere modi. RocketBot Attack is leuk voor de afwisseling, maar continu RocketBots afknallen met je squad gaat naar verloop van tijd wel vervelen.

Live Service Rockets

Rocket Arena maakt gebruik van het zogeheten Live Service platform, wat inhoudt dat de game een lange tijd ondersteund zal worden. Om de game interessant te houden voor langere periodes zijn er seizoenen toegevoegd. Per seizoen beloofd de ontwikkelaar een nieuw personage toe te voegen, wat de speelbaarheid van de game kan verlengen. Er zijn namelijk wat beslissingen gemaakt waar ik als gamer nogal wat vraagtekens bij zet. Je koopt de standaard versie van de game voor dertig Euro en de luxere versie voor veertig Euro. Op zich is dat geen probleem, maar zodra je de game opstart zie je alweer het vervelende winkelicoontje. Hier kan je uiteraard nieuwe cosmetics halen voor je personages door gebruik te maken van in-game currency die je verdient door te spelen. Hier verdien je echter niet heel veel mee, dus als je wat items wilt kopen zal je veel potjes moeten spelen (prima) om Rocket Parts te krijgen of je portemonnee moeten trekken (niet prima) om Rocket Fuel te kunnen krijgen. Ik snap dat het geen verplichting is om extra geld uit te geven, maar het goedkoopste pakket is tien Euro, waarna de prijs oploopt tot honderd Euro. Daarnaast is er een Blast Pass die per seizoen reset. Elke Blast Pass heeft honderd verschillende items om te unlocken als je een betalende speler bent. Mensen die de pas niet kopen (à tien Euro per drie maanden) unlocken maar een selectief aantal rewards. Gelukkig zijn dit voornamelijk cosmetics en komen alle nieuwe helden voor iedereen beschikbaar, maar dat haalt niet weg dat het een vieze nasmaak geeft aan een game waar je al voor moet betalen als je geen EA Access hebt (anders betaal je natuurlijk maandelijks voor de service van EA).

Conclusie

In de basis is Rocket Arena een game die leuk is opgezet. Het speelt anders dan je gewend bent van de gemiddelde hero shooter, maar niet alle modi zijn even leuk om te spelen. De stijl van de game en het geluid zijn prima in orde. Vooral de stijl zal veel mensen naar de game trekken. Niet alles aan de game is echter geslaagd. De gemiddelde gamer zal de game moeten kopen (de mensen zonder EA Access-abonnement), wat je dertig Euro lichter zal maken voor de standaard versie. Daarna moet je nog meer betalen als je alles wat de game te bieden heeft wilt hebben, wat je zomaar tientallen tot zelfs honderden euro’s kan kosten. Ondanks dat het niet verplicht is, is het een aardige smet op een degelijke game.

Reacties

Login of registreer om te reageren.