Zin in een 3D platformer? Lees dan hier de review.

• Sfeervolle muziek
  • Mooie omgevingen
  • Gevarieerde gameplay kan de algehele gameplay niet redden
  • Vreemde bugs
  • Wat duur voor het aanbod

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Gamers op de Playstation mochten al een aardige tijd terug aan de slag met de unieke adventuregame A Tale of Paper. Nu heeft ontwikkelaar Open House Studios de uitgever Digirati in de arm genomen om de game te verspreiden op nog meer platformen. Naast de multiplatform release heeft de game ook nog eens een extra hoofdstuk gekregen, waardoor de nieuwste versie van de game de noemer Refolded heeft gekregen. Kan de game zich goed staande houden in een wereld die uitpuilt van de adventure games?

Simpel, maar toch doeltreffend

A Tale of Paper – Refolded vertelt het verhaal van drie poppetjes die, uiteraard, gemaakt zijn van papier. Er wordt niet gesproken in de game, maar door signalen op te pakken uit je omgevingen kan je zelf het verhaal in elkaar zetten. Ik zal niet spoilen wat de essentie van het verhaal is, aangezien de game uit te spelen is in ongeveer drie uur. Waar ik wel over kan praten is de content en gameplay van de game. Om maar met de deur in huis te vallen: De gameplay is op zijn best oké te noemen. Dit ligt voornamelijk aan het vele platformen dat je doet in de 3D levels. Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker goede zaken te bespeuren, zoals een stressopwekkende achtervolgingsscène waar de gameplay zeker tot zijn recht komt, maar voor de alledaagse zaken zoals springen en zweven laat het te wensen over. Ik ben meerdere malen doodgegaan (onbedoeld, dus niet voor achievements) doordat het springen niet lekker werkt. Maar ook het lopen blijkt soms lastiger dan je denkt, aangezien naast een plank lopen die over water hangt vrij snel gebeurt, ondanks dat deze precies in de looplijn van het personage ligt. Dit maakt de game absoluut niet onspeelbaar, maar zorgt voor wat momenten die enigszins oneerlijk aanvoelen.

Wat zeker wel een punt is dat benoemd mag worden, is de algehele presentatie van de game. Je moet je verwachtingen uiteraard wat temperen, we hebben hier niet te maken met een AAA-titel, maar wat Open House Games heeft neergezet is best indrukwekkend te noemen. De omgevingen ogen veelal levendig en je hebt echt het gevoel alsof je een klein wezen bent in een grote wereld. Dit is ook vanwege de vijanden die je tegenkomt, zoals roomba’s. Ook de muziek is sfeervol en de puzzels die in de game verwerkt zijn passen in het algehele plaatje. Ik had wel graag wat complexere puzzels gezien, want echte breinbrekers zitten er niet tussen. Maar het is een goede opvulling voor een relatief korte game.

Springen, vliegen en meer

Ieder personage in Tales of Paper - Refolded krijgt de beschikking over origamivormen. Deze vormen, die je aan kunt nemen met een simpele druk op een aangewezen knop, zorgen voor de nodige afwisseling in de gameplay. Het maakt de gameplay niet zozeer beter, maar wel interessanter. Zo kan het eerste personage bijvoorbeeld veranderen in een kikker om hoger en verder te kunnen springen en het tweede personage heeft een vogelvorm waarmee nagenoeg hetzelfde kan worden bereikt. Er zitten wat lastigere platformsegmenten in de game, waardoor je razendsnel moet wisselen tussen de vormen van het personage om te kunnen overleven.

Wat nieuw is in de Refolded versie is een tweede verhaallijn met een bijbehorend personage. Dit brengt weer nieuwe transformaties met zich mee en ook een waar baasgevecht. Ondanks de toevoeging van slechts ongeveer een uur aan speeltijd, is dit wel het meest memorabele stuk uit de spel. Het speelt allemaal net iets strakker en de puzzels zijn iets interessanter dan uit het originele verhaal. Voor de rest is de muziek ook weer heerlijk sfeervol en ziet het er allemaal goed uit. Echter is het juist dit gedeelte waar ik met de meeste bugs te maken kreeg. Zo is er een erg leuke muziekpuzzel die ik vrij snel op had gelost, maar deze mocht ik opnieuw doen omdat de game zichzelf afsloot. Ik heb ook de game meerdere keren opnieuw opgestart, omdat ik dacht tegen een bug aanliep. Hier werd aangegeven dat je de Y-knop ingedrukt moest houden om een nieuwe power-up te krijgen, maar uiteindelijk reageerde de game op de B-knop. Dat is een beetje vreemd. Verder doet de game het ook niet super na gebruik van Quick Resume. Ik heb een heel stuk opnieuw moeten doen doordat de game niet goed mijn progressie had opgeslagen na gebruik van deze Xbox-functie.

A Tale of Paper – Refolded is een charmant en sfeervol spel waarin een verhaal verteld wordt door gebruik van omgevingen en context. Over het algemeen is de muziek goed en de stijl is erg indrukwekkend, maar door onder gemiddelde gameplay, makkelijke puzzels en een speelduur van ongeveer drie uur, wordt het moeilijk de game aan te raden voor de aangeboden prijs van twintig euro. Het is zeker een ervaring die je moet beleven, maar ik zou wachten op een goede aanbieding of een Game Pass variant.