• Pakkend verhaal
  • Geen maanden wachten op nieuwe episode
  • Soms kleine vertraging bij het maken van keuzes

Dorian de la Fosse | maandag 23 Feb 2015, 16:59

Telltale Games is bekend van o.a The Walking Dead. Weet deze episodic content gigant sprookjes te mixen met intriges en plottwists? Lees het hier.

Er was eens...

Dit verhaal speel je met Bigby Wolf, de sherrif van Fabletown. Fabletown is echter niet zomaar een doodnormale stad. Fabletown heeft namelijk bijzondere inwoners. Enkelen komen namelijk uit sprookjes! Zo ook Sherrif Bigby. Je raadt het misschien al aan zijn naam. Bigby is namelijk de big bad wolf uit Roodkapje. Na gevlucht te zijn uit zijn sprookje besloot hij zijn leven te beteren. Hij wil orde scheppen en mensen helpen. Maar wie vertrouwt er de grote boze wolf?

Episode 1 begint met een bericht van je vriend Toad. Er is een ruzie gaande in het appartement boven hem. Je betrapt Toad erop dat hij zich niet vermomd heeft met een zogenoemde Glamour. Glamour is een spreuk die dierlijke sprookjesfiguren (Fables) tijdelijk omtovert tot een mens. Het is namelijk niet toegestaan als sprookje om door het leven te gaan als een fable die geen mens voorstelt. Je krijgt dus meteen al een keuze voor de kiezen. Zeg je Toad vriendelijk van, “goh, misschien moet je even oppassen, want eigenlijk moet ik je arresteren”, of ben je asociaal en grof en smijt je hem nog net niet de cel in.

Choices aplenty

Ik wil verder niets meer van het verhaal vertellen. Velen van jullie weten dat dat de kracht is van de Telltale Games. Evenals de moeilijke keuzes die je door de game heen moet maken. Zoals net verteld begint dat dus meteen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Dragon Age, waar je gerust een kwartier na kan denken over je keuze terwijl je personage als een of andere dwaas stilstaat, moet je vaak binnen enkele seconden al een keuze maken over wat er gezegd wordt. Dit kan leiden tot een verkeerde dialoogkeuze, wat resulteert in een gevecht of erger.

Een vernieuwd aspect is het vechten. In The Walking Dead gebeurde dit ook al, maar in The Wolf Among Us is het een tikkeltje uitgebreid. Zo kom je vrij snel al in gevecht met je rivaal The Huntsman. Je zal met de stick bepaalde gebieden moeten raken voordat je een actie kan ondernemen. Denk aan Heavy Rain, dan heb je een idee hoe het werkt. Omdat alles best snel gaat, zal je niet altijd ongeschonden uit de strijd komen. De keuzes die je maakt tijdens gevechten en dialoog worden onthouden door bijstaanders en kunnen in je voor- of nadeel werken.

B-E-A-UTIFUL

Het spel ziet er prachtig uit. Op de Xbox 360 was het al goed te doen, maar op de One ziet het er allemaal net wat gelikter uit. De cell-shaded graphics passen prima in het hele sprookjes gebeuren. Je herkent binnen twee tellen dat dit het werk is van Telltale. De geluiden vullen dit nog verder aan. Het spel speelt zich af in een 80’s stijltje en dat zal je aan de muziek en omgevingen al snel merken.

Tijdens je onderzoek kom je dus diverse Fables tegen. Deze komen allemaal uit een eigen sprookje. Zodra je zo een personage tegenkomt, krijg je informatie over diegene die opgeslagen wordt. Ik betrapte mij er regelmatig op om even snel alle informatie te lezen over diverse Fables. Zo krijg je een idee waarom ze doen wat ze doen en wat er gebeurd is in hun verhaal. Er zit dus een verhaal achter elk personage.

Ain’t nobody got time for that.

Het verhaal wordt, zoals verwacht van Telltale Games, opgedeeld in vijf stukken. Gelukkig voor de mensen onder ons die hem nu pas kopen zijn ze ondertussen allemaal al een tijd uit. Als je hem aanschaft voor de One kan je dus direct door met spelen. Per episode kun je rekenen op een speelduur van 2 uur, maar als je alles wilt verzamelen dan loopt dat al gauw op naar 3 uur per episode.

The Wolf Among Us is interessant, boeiend en spannend. Door de kleine tijdsmarge waarin je keuzes moet maken wordt het al snel op sommige momenten intens. Het spel ziet er prachtig uit en klinkt fantastich. De cell-shaded graphics maken er een prachtig beeld van om te zien. Je leert verschillende verhalen en personages kennen die wij niet allemaal kennen van de sprookjes die hier bekend zijn. Het feit dat je vanaf het begin alle delen al kan spelen is natuurlijk mooi meegenomen.