• Heel veel mogelijkheden
  • Uitdagend
  • Soms iets te uitdagend
  • Helaas geen multiplayer

Dorian de la Fosse | dinsdag 12 Jan 2016, 16:00

Er is eindelijk een space sim beschikbaar voor de Xbox One, maar is hij ook de moeite waard? Lees hier de review.

Starpoint Gemini 2 (SG2) is een space sim ontwikkeld door Little Green Men Games voor de PC. Ruim een jaar na de PC release mogen gamers op de Xbox One aan de slag met de game. In de game heb je het bevel over een ruimteschip en met dit schip kun je missies voltooien, asteroïdes “minen”, handel drijven, grootschalige gevechten voeren, relaties met verschillende facties vormen en zelfs een ruimtepiraat worden. De grootste kracht van deze game zit, naar mijn mening, echter in het exploreren.

Het universum wacht op u

Voor ik in ga op het uitgebreide gevechtssysteem, zal ik eerst ingaan op het verkennen van de wereld(en) van SG2. Dit is namelijk hetgeen waar ik de meeste tijd aan heb besteed. De kaart van SG2 is enorm groot en vanaf het begin kun je al de gehele kaart verkennen. De kaart is aan het begin verborgen achter iets wat ze in RTS games “Fog of War” noemen, oftewel je weet pas wat er zit als je er bent geweest. Dit brengt natuurlijk een aantal voor- en nadelen met zich mee. Zo weet je dus niet of het een vriendschappelijk of vijandig gebied is en kan het voorkomen dat je wordt opgejaagd door een factie van ruimtepiraten van level 40 en hoger. Dit zorgt eigenlijk ook voor het leuke aspect van de game, want er wacht een verrassing achter elk ruimtestation of planeet. Het kan voorkomen dat je ruim tien minuten naar je tv zit te staren, omdat de afstanden zo bizar groot kunnen zijn. De tijd kun je natuurlijk inkorten door snellere schepen te kopen (of over te nemen) en door gebruik te maken van PTE, Power To Engines. Dit verhoogt je snelheid, maar alle andere systemen op het schip zullen niet meer functioneren (zoals wapens). Het is dus handig om de besturing onder de knie te krijgen, zodat je snel kunt schakelen.

Van muis naar pookje

Ontwikkelaar Little Green men Games heeft goed nagedacht over de besturing op consoles. Ondanks dat het officieel een PC game is,  is de besturing zo goed mogelijk overgezet naar een controller. Het is echter wel een proces van trial and error. Als je de besturing op wilt zoeken, dan wordt je doorverwezen naar de Help-sectie van de Xbox One. Hier krijg je een uitgebreide uitleg van de besturing en de systemen die de game te bieden heeft. De Xbox One versie van de game maakt ook gebruik van een commandbar. Dit wil zeggen dat je op een knop drukt (X, tenzij je dit hebt aangepast) om een aantal functies uit te kunnen voeren. Hieronder vallen bijvoorbeeld het landen op planeten, het repareren van ruimtestations en schepen enteren. Toegegeven dit vergt wat gewenning, maar na een half uur gaat het als vanzelf. Het is ook mogelijk om alle kracht van je schip te verdelen over drie secties (schilden, wapens en propulsie) of toe te wijzen aan één van de drie. Als een gevecht te heet onder de voeten wordt kun je bijvoorbeeld alle kracht op je schilden zetten, zodat die langer actief blijven. Daar staat dan wel tegenover dat je wapens minder schade doen en je de snelheid hebt van een ruimteslak.

Vechten voor een beter universum

Tijdens het verkennen (of tijdens missies) kan het voorkomen dat je vijandelijke schepen tegenkomt. De vijanden hebben een “threat tag” die niet alleen de classificatie laat zien, maar ook het aantal personeel en of het gaat om een kleine dreiging of een hele, hele grote dreiging. Zo krijg je een laatste kans om te kiezen of je voor de aanval of het hazenpad gaat. Tijdens de gevechten kun je gebruik maken van de wapens die je hebt geïnstalleerd op je schip. De wapens zijn opgedeeld in twee klassen: licht en zwaar. Je zware wapens doen natuurlijk meer schade, maar de munitie moet worden aangevuld op je eerstvolgende bezoek aan een planeet of ruimtestation. De lichte wapens hebben te maken met een charge time als je ze te vaak achter elkaar gebruikt. Je kunt meer schoten afvuren als je de krachtverdeling van je schip op je wapens zet, maar dit kan weer een nadeel opleveren als je zelf ook zwaar onder vuur ligt. Het is dus belangrijk dat je goed kan schakelen in alle hectiek. Voor de gamers die daar wat meer moeite (of geen zin in) hebben is er een “auto-fire” functie. De AI zorgt voor het geschut, zodat jij kunt focussen op uitwijken voor vijanden, puin, planeten asteroïden en ga zo maar door. Het is namelijk zo dat de gevechten overal kunnen plaatsvinden. Zelfs in een asteroïdengordel.

Je kunt ook gebruik maken van items die bijvoorbeeld je schip herstellen of sneller maken. Dit zorgt voor een beetje extra diepgang tijdens de gevechten. Als er vriendschappelijke schepen in de buurt zijn, dan kunnen deze met de gevechten meedoen. Dit geldt ook voor de tegenstander dus kijk goed uit waar je een gevecht begint. Het komt vaak voor dat de schepen per gebied verschillende levels hebben, zo ben ik van een gebied van level acht naar een gebied van level twintig gegaan, terwijl de gebieden pal naast elkaar liggen. Met wat hulp van je fighters of je vloot kun je hier misschien voor compenseren, maar de levels hadden iets beter geschaald mogen zijn.

Naast het vernietigen van een vijandig schip, kun je deze ook enteren. Dit doe je door je bemanning de opdracht te geven aan boord te gaan. Wat volgt is een meter die weergeeft hoeveel eenheden beide partijen nog hebben. Het kan voorkomen dat je net niet genoeg eenheden hebt, waardoor de overname moet worden afgebroken, maar als het is gelukt om alle eenheden uit te schakelen en de brug van het schip te overmeesteren, dan heb je er een schip bij. Zodra het schip van jou is kun je deze plunderen of brengen naar de dichtstbijzijnde planeet of ruimtestation. Hier kun je er voor kiezen om het schip te verkopen of toe te voegen aan je garage. Op de planeten kun je ook nieuw personeel aannemen, huurlingen inhuren, fighters toevoegen aan het schip, handelen en wapens kopen.

Alleen in de ruimte

Voor alle bezigheden in het spel krijg je exp. Zodra je een level omhoog gaat krijg je een skillpoint die je kunt toewijzen aan een skill naar keuze. Zo kun je bijvoorbeeld sneller je schilden laten herstellen of je personeel beter maken. Gevechten en missies zijn snelle bronnen van exp, maar je kunt ook door wormholes reizen of nieuwe gebieden ontdekken om een beetje exp te verdienen. Het mooie aan SG2 is dat de keus geheel aan jou is. Als je geen zin hebt om te vechten, dan ga je nieuwe gebieden ontdekken. Je kunt ook handel drijven tussen verschillende stations en planeten. Of misschien vindt je het leuker om schepen over te nemen, wat trouwens erg lucratief kan zijn. En dat allemaal onder het genot van een erg rustgevende soundtrack.

Naast de soundtrack zijn ook de geluidseffecten dik in orde. Als je schilden flink onder vuur zijn genomen dan hoor je de schilden opladen (in de stijl van Halo), explosies hoor je van mijlenver, alle wapentypes hebben hun eigen geluid en zelfs de motoren van de schepen kun je horen als je naar PTE mode gaat. Dit is natuurlijk vreemd aangezien er geen geluid is in de ruimte, maar ik kan me voorstellen dat eindeloos naar het scherm staren zonder geluid een hele andere belevenis had geweest, dus de game steekt geluidstechnisch goed in elkaar.

Dat brengt me op een klein hekelpunt. Het besturen van ruimteschepen en beheren van je vloot is geweldig, maar je bent wel alleen in de ruimte. De game bestaat uit een verhaalmodus en free play, maar beide zijn weggelegd voor de eenzame reiziger. Dat het spel geen multiplayer heeft doet niet zo zeer af aan de ervaring (bij mij niet in ieder geval), maar het had nog leuker geweest om samen met je maten het universum onveilig te maken.

Starpoint Gemini 2 is een game waar je weer veel uren in kunt stoppen. Met een uitgebreide wereld en zeeën aan mogelijkheden hoef je je geen moment te vervelen. Het spel wordt zo nu en dan geteisterd door korte laadtijden en de vijanden verschillen per gebied van level, maar als je de tijd neemt om het spel goed door te krijgen dan zou zelfs dat de pret niet mogen drukken. Het spel zou nog beter zijn als ze multiplayer zouden toevoegen, maar wat er niet is kan nog komen.