Peter Paardekooper | dinsdag 16 Dec 2014, 1:14
[Mocht je de vorige XBW Tijdmachine's van Halo 1 en 2 gemist hebben, die kan je hier en hier teruglezen.]
Bijna drie jaar geleden bracht Bungie Halo 2 uit en werden we allemaal opgezadeld met een ‘cliffhanger’ die zijn gelijke niet kende. Niet iedereen was hier blij mee en het spel kreeg de nodige kritiek. Desondanks blijft Halo 2 samen met voorganger Halo een opmerkelijke mijlpaal in de wereld van de digitale entertainment. Inmiddels staan we op de drempel van het volgende - en laatste - deel in de epische Halo saga. Maar de vraag is, wat kan Halo 3 je bieden dat je al niet gezien hebt in de vorige delen? Lees het antwoord op die vraag hier in onze review.
Het verhaal uit de Halo serie is alles behalve simpel. Zelfs een veteraan van de serie, die alle boeken in de serie gelezen heeft zal alle nuances en verhaallijnen wel eens door elkaar zien lopen. Het is dan ook een goede vraag; waar waren we gebleven bij het einde van Halo 2 en wat ging er, in het kort, aan vooraf? De rode draad in de Halo serie is het interstellaire conflict tussen de mensen en de Covenant, een verzameling aan buitenaardse rassen die onder leiding van de ‘Prophets’ een heilige oorlog voeren tegen ons eenzame mensenras. In de eerste Halo titel werd de Master Chief, een speciaal getrainde en genetische gekweekte elite commando in een peperduur en technologisch geavanceerd pak genaamd ‘Mjolnir’, samen met de kunstmatige intelligentie Cortana als laatste redding van de mensheid op pad gestuurd om de Covenant op eigen grond te verslaan. Zijn tocht leidt hem echter naar ‘Halo’, een geheimzinnige ringvormige wereld met een onbekend nut.
De Covenant volgen de Master Chief en Cortana naar Halo en de strijd om de planeet, die een sinister en dodelijke functie lijkt te hebben, begint. Na de confrontatie met de derde factie in het spel, de Flood, die gevangen worden gehouden op Halo, krijgt het spel een andere wending. Halo probeert zichzelf middels zijn besturende kunstmatige intelligentie ‘Guilty Spark’ af te vuren en daarmee al het leven in het universum te vernietigen, zodat de Flood zich niet voort kan planten. Jij stopt het afvuren van de ring en vernietigt deze, tot grote woede van de Convenant, die de ringwereld zien als iets heiligs. Door het overnemen van een Covenant schip weet je te ontsnappen en begint de verhaallijn van Halo 2, waarin de Master Chief, teruggekomen op Aarde de aanvalsmachten van de Covenant het hoofd biedt en een Covenant schip dat probeert te ontsnappen volgt naar een nieuwe Halo.
Om deze Halo heen is de complete ruimtevloot van de Covenant verzameld en raken de Elites buiten de gratie van de Prophets en de nieuwe monsterlijke ‘Brutes’ nemen de taak van de Elites over. De Elites worden hierdoor vogelvrij verklaard en de gevechten tussen de Elites en de Brutes beginnen op te laaien. Uiteindelijk worden de Elites onder leiding van de Arbiter overgehaald om zich achter de mensen te scharen wanneer het gevaar van de Halo ringen zich presenteert. Waar de Prophets de Halo’s graag wil afvuren, willen de mensen en de Elites nu het vuren voorkomen. De Arbiter en de Master Chief stoppen zonder het van elkaar te weten het afvuren van de tweede ring en plegen een invasie op ‘High Charity’, het commandocentrum van de Covenant. De Prophet of Truth, die de legers van de Covenant leidt, weet echter te ontsnappen in de ‘Ark’ en de Master Chief kruipt aan boord. Inmiddels is High Charity echter overspoeld door de monsterlijke Flood, onder leiding van de Gravemind die eveneens Cortana te pakken heeft gekregen en de eerste Halo game overleefd heeft. De Master Chief, en ook de Arbiter, zijn op weg naar de aarde, waar de strijd met de Covenant doorgaat....
Zoals je snapt is de achtergrond van Halo 3 lichtelijk complex. Het zou dan ook een wonder zijn dat gamers die het spel voor het eerst spelen de verhaallijn kunnen volgen. Desondanks moeten we ons petje af nemen voor Bungie’s machtige oog voor detail en de complexe verhaallijnen, wendingen en karakters die Halo 3 rijk is. Het vertellen van een episch verhaal is één van Bungie’s grote gaven. Zonder veel te verklappen kunnen we je dan ook vertellen dat Halo 3 wederom een reis rond het universum is van een epische schaal en cinematische kwaliteit die je menig maal doet zuchten van genot.
Dat neemt niet weg dat het allemaal weer bijzonder complex is en bij tijden, moeilijk om te volgen. Het gevecht dat we in dit deel eindelijk gaan afmaken begint in Afrika. De Covenant zijn aan het graven naar een mysterieus object onder de aarde dat wel eens een grote wending kan brengen in de strijd tussen de mensen, Elites en de Covenant rassen. De Chief en de Arbiter gaan op pad om uit te vinden wat er aan de hand is en zullen wederom veel oude bekenden tegenkomen en zoals je ongetwijfeld verwachtte, niet al te lang op de aarde blijven.
Halo 3 begint langzaam waardoor spelers voldoende tijd krijgen om opnieuw kennis te maken met de gameplay die de serie zo beroemd maakt. Wat je meteen opvalt is een dramatische vergroting van schaal. Niet alleen zijn de levels enorm, maar ook het aantallen vijanden dat je tegenkomt is dramatisch verhoogd. Zo zul je in het eerste level rondlopen met een vijftal bevriende soldaten en al regelmatig eenheden van 20 Grunts (kleine vijandjes) en Brutes (grote vijanden) tegenkomen. De Brutes hebben inmiddels de rol van de Elites uit de vorige delen compleet overgenomen en zelfs grafisch geeft het vuren op de Brutes het zelfde gevoel als het vuren op de Elites. Zo hadden de elites persoonlijke schilden die verdwenen met een flits en hebben de Brutes nu bepantsering die eveneens duidelijk van de lichamen afschiet als ze stevig onder vuur liggen.
De grootste veranderingen die je direct zult merken is dat de grafische weergave van je levenskracht, magazijn en radar veranderd is. Dit maal heeft het gehele ‘heads-up-display’ een lichtelijk ronde vorm, dat je het gevoel geeft dat je vanuit de helm van de Master Chief naar de wereld aan het kijken bent. Een andere toevoeging zijn de ‘voorwerpen’ die je kunt oppakken. Deze voorwerpen zijn mijnen, diverse schilden, maar ook energieslurpers, of energiegevers. In diverse situaties kan het bijzonder nuttig zijn om bijvoorbeeld een ‘bubbelschild’ neer te gooien en daar onder te schuilen voor spervuur van vijanden. Vooral in de hogere moeilijkheidsgraden zul je tactisch gebruik moeten maken van de voorwerpen die je oppakt om te overleven.
Over deze moeilijkheidsgraden is overigens nog iets te zeggen. Bungie vond het niet verwarrend genoeg om ons een complex (en toegegeven lichtelijk geniaal) verhaal voor te schotelen, maar zorgt er ook nog eens voor dat gamers op verschillende moeilijkheidsgraden totaal andere ervaringen hebben. Zo kan een ervaren gamer op de normale mogelijkheidsgraad zonder al teveel problemen spelen en zal binnen een zevental uurtjes het spel kunnen doorlopen. Maar speelt deze ervaren speler het spel op de voor hem bedoelde ‘Heroic’ moeilijkheidsgraad, dan zullen er complete confrontaties met vijanden toegevoegd worden en soms hele levels anders van structuur zijn door de plaatsing van vijanden en de bijpassende opgeschroefde kunstmatige intelligentie. Verwarrend! Welke gamer ‘weet’ nou precies welke modi geschikt is voor hem? Wij denken dat gamers die Halo 3 op 'normal' starten teleurgesteld zullen zijn, want die is wel erg makkelijk. Hierbij is iedereen gewaarschuwd, als je dit leest is het waarschijnlijk het beste om op ‘Heroic’ moeilijkheidsgraad Halo 3 te beginnen, daarop is het spel een aardige uitdaging en vergroot het je spelgenot.
Nu willen we niet insinueren dat het spel op de normale moeilijkheidsgraad niet leuk is, oh nee, het spel is uitzonderlijk goed. Alleen op de normale moeilijkheidsgraad, voor een geoefende gamer, veel te makkelijk. Om terug te komen op het meest indrukwekkende nieuwe aspect van Halo 3, de schaal, nog een aantal machtige voorbeelden. Herinner je de ‘Scarabs’ nog uit Halo 2? Deze machtig grote transportvoertuigen van de Covenant in de vorm van een uit de kluiten gewassen scarabee zul je in Halo 3 meerdere malen tegenkomen. Niet zoals in Halo 2, dat je hem in nauwe straatjes ziet lopen, maar op grote velden waar jij met andere menselijke soldaten probeert ten alle macht de benen van deze monsterlijke voertuigen te beschadigen om hem vervolgens op zijn knieën te krijgen, aan boord te klimmen en de bestuurders te overmeesteren. Gevechten van een schaal die je maar zelden eerder gezien hebt in videogameland.
Eigenlijk is Halo 3, wederom zonder al te veel te verklappen, een heel subtiele, prachtige gestroomlijnde en uitgediepte dochter van de eerste Halo titel. Het details in alle levels is ongekend en de vijanden zijn slimmer en talrijker dan ooit, maar het gevoel van schaal dat ondanks het grote detail in Halo 2 een beetje ontbrak, is in Halo 3 helemaal terug. Ook zul je tijdens het spelen van het spel menig keer denken ‘Dit heb ik toch al een keer gedaan?’, maar dan niet op de slechte manier, maar op de ‘Wow, dit heb ik al een keer gedaan maar lang niet zo vet zoals ik het nu doe’-manier. Halo 3 is het slanke, perfect gevormde, intelligente en sexy fotomodel tegenover het schattige buurmeisje met het leuke snoetje. Om weer op concrete voorbeelden terecht te komen, heeft het spel een gezonde balans tussen het rijden in voertuigen, waarvoor naast de klassiekers (Warthog, Scorpion, Wraith, Banshee, Ghost) onder andere de nieuwe ATV genaamd de Mongoose, de Brute Chopper (een Brute versie van de Ghost) en een menselijke versie van de Banshee genaamd de Hornet, genoeg keuze is.
Ook het assortiment aan wapens is met de schaalvergroting meegegaan. Je zult de Spartan Laser vinden, verschillende Brute wapens, de Spiker en een variant op de shotgun, de vlammenwerper (met overigens spectaculaire vlameffecten) en een assortiment aan nieuwe granaten, waaronder ook een brandgranaat. Het assortiment aan voertuigen, wapens en niet te vergeten de nieuwe ‘voorwerpen’ (bubbelschild, etc.) is werkelijk waar indrukwekkend. Niet alleen kunnen spelers veel grotere keuzes maken over de tactische oplossing van elke situatie, ook de schaalvergroting in de omgeving maakt het mogelijk dat een aanvaring met vijanden zich op talloze manieren ontvouwt.
Dit is niet alleen leuk als je in je eentje de acht gigantische campagnemissies speelt, maar helemaal leuk als je met vier man online coöperatief de missies speelt. Sterker nog, naast dat je simpelweg samen het spel kunt doorlopen, wat uiteraard geweldig is, is er zelfs een zogenaamd ‘meta-game’ toegevoegd aan de coöperatieve spelmodus. Hiermee zul je in elk level scores verzamelen voor het neerschieten van vijanden. Niet alleen voor het schieten, maar ook ‘hoe’ je een vijand neerschiet telt vervolgens mee aan je score. Schiet je hem in zijn hoofd, plak je een granaat aan hem vast, of beide? Allemaal mogelijkheden om meer punten te krijgen en de winnaar van het coöperatieve meta-spel te worden en stiekem toch net iets beter te zijn dan je vrienden. Dan moet je overigens niet sterven of teamleden doodmaken, dan krijg je namelijk verdiende minpunten. Plus, kunnen jij en je vrienden de verborgen 'skulls' vinden die het spel op verrassende manieren veranderen?
Naast deze coöperatieve modus waarmee je de meesterlijke single-player campagne kunt doorlopen, is het multiplayer component in Halo 3 misschien wel het grootste gedeelte van het spel. Zonder meer is dit het gedeelte waar mensen de meeste tijd in doorbrengen. Mogelijk heb je al geparticipeerd in de Halo 3 multiplayer beta en weet je dat de Halo 3 multiplayer enkele subtiele veranderingen onder gaan heeft in vergelijking tot zijn voorganger. De subtiele toevoegingen, zoals de voorwerpen, bubbelschilden, springpads en extra voertuigen, zoals het massieve ‘Elephant’ rijdende fort en natuurlijk de extra wapens, maken van de multiplayer weer een pareltje. Met een assortiment van 11 multiplayer levels lijkt het spel al genoeg te bevatten om de fanatieke gamers even bezig te houden, maar er is meer.
Meer in de vorm van een level editor genaamd ‘The Forge’. Hiermee is het mogelijk om elk multiplayer level aan te passen aan je eigen smaak. Verander de punten waar mensen terugkomen als ze zijn neergeschoten, voeg barricades en voertuigen toe, verander de wapens en de respawn settings, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos. Als je als ‘Monitor’ over het level heen vliegt om dingen aan te passen kan er zelfs tegelijkertijd een spel plaats vinden, waardoor het mogelijk wordt om als almachtige monitor objecten met spelers er op omhoog te tillen en te verplaatsen of munitie voor hun voeten te gooien. Mogelijkheden. Eindeloos. Het zal ons verbazen als er over een aantal weken nog ‘standaard’ versies van de multiplayer levels worden gespeeld. Bungie zal zelf de beste aanpassingen selecteren en in hun speellijsten stoppen. Gaaf!
Alsof dit niet genoeg is zal Halo 3 van de potjes single-player en multiplayer die je speelt films opslaan, die je vervolgens kunt bekijken, op kunt slaan en waarin je screenshots kunt nemen of die je kunt delen met je vrienden om je ‘Killtacular’ te bewijzen. Hoe bedoel je te veel features? Halo 3 biedt gamers alles wat er maar mogelijk is en dan nog een beetje meer om het spel aantrekkelijk te maken om te spelen. Het welbekende partysysteem keert natuurlijk terug, maar ook is het dit maal mogelijk om je Spartan een mannelijke of vrouwelijke stem te geven en om hem (of haar) een uniek uiterlijk te geven door te kiezen uit een assortiment aan nieuwe helmen, borstplaten en andere stukken bepantsering en deze vervolgens kleurtjes en symbolen te geven die naar jouw zin zijn.
Goede vraag en we zijn blij dat je die stelde, want wat zit er niet in Halo 3, wat Bungie er misschien nog bij had kunnen proppen? Eigenlijk kunnen we alleen het gebrek aan clan ondersteuning bekritiseren (dit zat immers wel in Halo 2), maar Bungie heeft al gezegd dat dit waarschijnlijk in een update toegevoegd zal worden. Verder zijn de kritiekpunten eigenlijk onzinnig om op te noemen. Halo 3 heeft, zoals we eerder vertelden, veel weg van de vorige delen in de serie en als we heel eerlijk zijn is het laatste level dat je speelt in het spel, in onze ogen, slecht te noemen en valt het een beetje buiten de hoge kwaliteit van wat er aan vooraf ging. Laat je daardoor echter niet afschrikken, dit is een kort leveltje met een gaaf concept, maar slechte uitvoering en doet niets af aan het geniale ontwerp dat eraan vooraf ging. Halo 3 is simpelweg een pizza met alles er op, dat betekent dat ook mensen die niet van sardientjes houden heel af en toe een zout visje door moeten slikken. Zijn er betere multiplayer games? Misschien wel. Zijn er betere single-player games? Misschien wel, maar er is geen beter uitgerust pakket van single- en multiplayer features dan Halo 3.
Bungie heeft zich voor Halo 3 overduidelijk in het zweet gewerkt. Niet alleen is dit maal de single-player campagne zo gestroomlijnd als hij maar kan worden, het beantwoord de meeste van je vragen en is zo verdomde gaaf om te spelen dat je zonder meer terug zult keren voor meer. Met of zonder je coöperatieve vrienden. Met de voortreffelijke graphics die soms adembenemend en soms ‘gewoon’ mooi te noemen zijn, de opzwepende muziek, de verbeterde kunstmatige intelligentie die zich uit in klimmende vijanden, schilden gooiende Brutes en natuurlijk de nieuwe granaatdragende en krijsende ‘zelfmoord Grunts’ heb je meer dan ooit om op vooruit te kijken en van na te genieten. Het mooiste is dat je het allemaal nog een keer kan bekijken met de ‘saved films’ features, of het nou gebeurt in single- of multiplayer.
Uiteindelijk zal de online multiplayer het meest gespeeld worden en met mogelijkheden om levels geheel naar je eigen wensen te veranderen, de nieuwe wapens, voertuigen en mogelijkheden om je karakters te personaliseren, is het je moeilijk voor te stellen hoe het beter kan. De elf multiplayer levels zijn stuk voor stuk briljant te noemen en met het assortiment aan spelmodi en de mogelijkheid voor spelers om zelf spelmodi te ontwerpen, zal de titel zo’n ongekende levensduur hebben dat het volgende spel in de Halo spelwereld voorlopig wel even op zich kan laten wachten. We herhalen het nog een keertje; Halo 3 is een heerlijke pizza met alles er op. Een pizza die is opgepoetst totdat hij de oogbollen uit je kassen schijnt!
Toch wel bij uistek de beste online multiplayer shooter die ik ooit gespeeld heb.
Beste SP van de Halo's en beste Shooter die ik tot nu toe heb gespeeld!
Die eerste aankondigingstrailer was epischer dan episch met een hoogtepunt in alle Halo OST's.