Willem van Vugt | dinsdag 25 Aug 2015, 9:00

Backwards compatiblity voor Xbox 360 games is de laatste nieuwe functie van de Xbox One. Maar is die nou zo speciaal?

Nog een keer die oude games?

Gamers die deel uitmaken van het Preview Program kunnen sinds enkele weken Xbox 360 games op hun Xbox One console spelen. Dit is nu mogelijk door middel van backwards compatibility, oftewel ondersteuning voor games met terugwerkende kracht. Meer over deze games vind je hier.

Aan de ene kant juich ik deze ontwikkeling toe, aan de andere kant vraag ik me af: wat is nou het nut er van? Is het écht zo belangrijk voor gamers? Is er een commercieel doel voor game developers, is het goede marketing voor Microsoft, of is er meer aan de hand?

Nieuw oud

Toen de Xbox One op 5 september 2014 officieel in Nederland verscheen ondersteunde de console het spelen van Xbox 360 games niet. De functionaliteit om dit wel te kunnen was ook nog niet aangekondigd, er gingen niet eens geruchten. Sommige gamers vonden dit jammer, al het geld dat zij in hun Xbox 360 hadden geïnvesteerd, waren ze nu “kwijt”. Naar mijn mening niet helemaal waar, waarom zou je een console verkopen?

Andere gamers klaagden dat het gewoon niet klopte: welk nieuw, slim apparaat, kan nou niet omgaan met een oudere versie? Is er dan écht zoveel veranderd aan de hardware en software dat het spelen van Xbox 360 games onmogelijk is? Goede vraag trouwens, wanneer je een console vol apps hebt, kan je toch ook wel een emulator inbouwen. Moeilijk, moeilijk. Of toch niet! Want nu kan het wel. De lijst met speelbare titels is nog niet lang – en lijkt ook een beetje willekeurig – maar het kan. Gelukkig wordt de lijst steeds aangevuld zo belooft Microsoft ons. Om een Xbox 360 game te spelen op je Xbox One, moet je de schijf in de console plaatsen, daarna de game volledig downloaden en daarna kan je hem spelen. Het is (vooralsnog) niet mogelijk een Xbox 360 game in de Store te kopen en direct te spelen.

Wat is de toegevoegde waarde van backwards compatibility?

Terug naar mijn originele vraag: wat is de toegevoegde waarde van backwards compatibility? Persoonlijk snap ik die niet helemaal. Ik begrijp dat het leuk is af en toe een oude game te spelen, maar ik spendeer mijn tijd liever aan de nieuwe games. The Witcher 3 bijvoorbeeld! Waarom zou je zo’n parel aan de kant leggen voor oudere games? En als je écht zo fan bent, dan had je die Xbox 360 toch nooit weggedaan? Vanuit het perspectief van developers snap ik het ook niet helemaal. Ten eerste moeten zij moeite doen om hun game op de Xbox One te krijgen. Developers moeten formele toestemming geven en hun game updaten om de boel te laten draaien. Allemaal extra werk waar de developer vervolgens niets aan verdient! De game is immers jaren geleden al verkocht en nu downloadt de gebruiker hem alleen naar zijn console. Microsoft verdient er – voor zover bekend – ook niets aan. Goed, ze kunnen nu wel zeggen: wij hebben backwards compatibility, en jij (Sony) niet! Zou het allemaal onderdeel zijn van de marketingcampagne? Is het een slimme truc om een sterker imago op te bouwen? Ook dat weet ik niet.

Toch moet ik ook toegeven dat backwards compatibility me aan het denken zet. Ik ga terug denken aan die oude games die ik nooit meer aanraak, maar toch een keertje moet spelen. En terwijl ik dat gewoon kan op mijn Xbox 360, ben ik er niet mee bezig. Totdat ik weer iets lees over het nieuwe backwards compatibility. Even denken, welke games zou ik willen spelen? Bijvoorbeeld Amped 3 (auw, echt lang geleden) of wat recenter, Red Dead Redemption! Elke game die backwards compatible wordt levert Microsoft, de publishers en developers wel iets op: de laatste exemplaren van oude games verdwijnen uit de winkels en er wordt nog een beetje geld aan verdiend, en elke minuut die gamers aan de Xbox spenderen, worden niet opgemaakt tijdens het gamen met een Playstation of Nintendo.

En dan Xbox Originals...

Helemaal leuk is het nieuws dat Microsoft niet alleen denkt aan backwards compatibility voor de Xbox 360. Ook de Xbox staat ergens op het to-do lijstje bij Microsoft! Check deze tweet. Geef mij alsjeblieft: Ninja Gaiden en Project Gotham Racing 2. Nu!

Dat zou een eindeloze lijst worden… En dan staat de vraag nog steeds: wat is de toegevoegde waarde van backwards compatiblity? Ik ben erg benieuwd naar wat jij er van vindt. Laat van je horen in onze comments.

Reacties

xboxlol 8 jaren,8 maanden geleden

De toegevoegde waarde is dat oudere games niet persé verouderd zijn. Er zijn genoeg games die zelfs vandaag de dag nog steeds tig keer beter zijn als wat er nu uit komt.

Daarnaast zijn sommige games uniek. Noem mij een game op de Xbox one die bijvoorbeeld in de buurt komt van Bioshock, Red Dead Redemption, Mass Effect enzovoort.

Ook heb ik bijvoorbeeld niet alle games van de laatste generatie gespeeld die ik zou willen spelen. Simpelweg geen tijd voor gehad. Zeker als er nu een vervolg op een verhalend spel uitkomt zou ik wel graag eerst de voorgangers willen doorspelen.

De interesse in remakes alleen al laat zien dat mensen interesse in oudere games hebben. Backwards compatibility zorgt ervoor dat er niet eerst een remake hoeft worden gemaakt.

Daarnaast vergeet je een belangrijk ding: alle backwards compatible games hebben dezelfde extra functies die de Xbox One al biedt voor native games zoals game DVR, screenshots, Twitch streaming en Windows 10 streaming. Het is meer dan alleen alles op een apparaat hebben, je upgrade je oude 360 games ook met nieuwe functionaliteit! Dit in tegenstelling tot backwards compatibility op de 360, waarbij alle 360 functies werden uitgeschakeld.

Voor de Xbox one maakt het namelijk niets uit of het game-besturingssysteem een native game of een emulator draait. Dit is het voordeel van de 3 besturingssystemen die de Xbox one heeft.

Willem 8 jaren,8 maanden geleden

Damn... daar had ik niet eens aan gedacht! Dan kunnen we straks die classics gaan streamen. Dat is wel retevet natuurlijk. :o

Login of registreer om te reageren.