Bethesda houdt vast aan Creation Engine

Peter Bijl | donderdag 15 Nov 2018, 14:02

Bethesda maakt duidelijk wat hun plannen voor de komende jaren zijn.

Onlangs kwam ontwikkelaar Bethesda naar buiten met het nieuws dat zij bezig is met het maken van een nieuwe game, getiteld Starfield. Fans van de ontwikkelaar speculeerden al gedurende lange tijd of er eventueel een volledige sci-fi rollenspel zou komen en met de aankondiging bevestigde Bethesda dat de geruchten geheel juist waren.

Naast de formele aankondiging, maakte Bethesda's hoofdman Todd Howard nog een bijzondere opmerking. Hij merkte namelijk op dat zowel Starfield als de nieuwe Elder Scrolls-game, wanneer deze uit zal komen, beide zullen draaien op hun beruchte Creation Engine. Dit om er, aldus Howard, voor te zorgen dat ze snel en gemakkelijk een spel in elkaar kunnen zetten en ervoor te zorgen dat modders er makkelijk mee aan de slag kunnen.

Critici merken echter op dat vele spellen uit het arsenaal van Bethesda berucht zijn om hun instabiliteit en bugs en dat de engine nog afstamt uit 2001, terwijl er vele andere rollenspellen zijn die modernere engines erbij pakken. Eén van de meest beruchte problemen met de engine op de PC is de zogenaamde framerate cap. Zodra je een monitor hebt met een hogere verversingssnelheid dan 60 fps, zal de ingame-engine alles sneller afspelen. Dit houdt dus in dat de ingame snelheid gelijk staat aan de verversingssnelheid.

Ook is Bethesda sinds het uitkomen van de Creation Club onder vuur komen te liggen wegens het, aldus de critici, presenteren van betaalde mods. Dit in combinatie met het frustreren van modders die gratis content willen presenteren, maakt de claim dat ze in het belang van de modders vasthouden aan hun engine, vrij dubieus.

Reacties

Login of registreer om te reageren.