• Heel veel mogelijkheden tot het verkennen van een grote wereld
  • Mooie animaties en grafische stijl
  • Het verhaal weet nou niet echt te trekken
  • Originaliteit ontbreekt wel een beetje
  • Bouwen voelt minder leuk aan dan in andere LEGO-games

Gespeeld op de Xbox One

Je kon er natuurlijk op rekenen dat er gelijktijdig met de nieuwe LEGO-film ook een spel uit zou komen van deze film. Zelf ben ik nog steeds niet vies van een nieuwe LEGO game, ook al is de serie inmiddels al zo lang bezig dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Weet The LEGO Movie 2 Game nog wat nieuws te brengen in LEGO Game-land? Laten we daar snel achterkomen!

Sfeervol

In het spel volg je de avonturen van de personages die je ook in de film tegen zult komen. Zoals het wel vaker het geval is bij LEGO-spellen kun je vrij wisselen tussen de verschillende personages, en hebben bepaalde personages unieke eigenschappen die je op bepaalde momenten zult moeten benutten. Bekende figuren zoals Emmet en Batman zijn daarbij weer van de partij, maar er zijn nog talloze andere figuren te vinden.

Bewegen in de wereld blijft nog steeds een beetje hetzelfde als andere LEGO spellen, maar de wijze waarop je spullen bouwt is wel een beetje anders dan je gewend bent. De verschillende artefacten kun je wat vrijer neerzetten waar je wilt, terwijl elk voorwerp ook weer zijn eigen functie vervult. Zo heb je een sprinkler nodig om vuur te blussen en kun je aarde opgraven met een graafmachine. Op deze manier kun je dus tijdens missies je doelen voltooien en kun je de wereld verkennen en elke unieke collectible vinden die er is.

Je kunt dus weer genoeg dingen ontdekken en verzamelen, en wat dat betreft blijft het LEGO-genre bij uitstek een spel waarbij het woord 'collectathon' in je op zou kunnen komen. Met al die verzamelspulletjes kun je ook weer nieuwe spullen vrijspelen, waarmee deze game je zat mogelijkheden geeft om te gaan experimenteren. Verzamelen loont dus!

Daarnaast zijn de graphics weer heel erg kleurrijk en het mag gezegd worden dat de LEGO-games op deze wijze altijd een glimlach op mijn gezicht weten te toveren. Het is een prachtig contrast met de meeste bruin-grijs getinte shooters die we wel gewend zijn van de afgelopen jaren en de LEGO-stijl werkt perfect op je in qua fantasie en verbeeldingsvermogen.

Veel van hetzelfde

Toch viel mij deze LEGO-game een beetje tegen, zeker na de enorme pret die ik heb beleefd tijdens het spelen van LEGO City Undercover. De sfeer is duidelijk wat minder aanwezig en de humor is toch ietwat te magertjes in deze versie. Hoewel ik de film zelf niet gezien heb, heb ik het idee dat het spel ietwat te veel probeert om de film bij te benen, wat leidt tot een verhaal en sfeer die niet echt weten te overtuigen. Het is vooral de veiligheid die heerst in dit spel en dat vind ik zonde, want spellen als Undercover hebben bewezen dat je prima van de gebruikelijke basis kunt afwijken en een hartstikke leuk spel kunt neerzetten.

Het zijn vooral de variatie aan dingen die je moet doen en de voldoening die je krijgt met het bouwen van spullen die ontbreken in deze titel. Zo wordt je voorwerp wel heel snel in elkaar gezet, terwijl het juist zo genoegzaam was om spullen langzaam in elkaar gebouwd zien worden. Wellicht een puntje dat per persoon zal verschillen, maar mij viel het wel op. Daarnaast doe je in deze titel wel heel erg veel van hetzelfde, terwijl dat in andere LEGO games wat vaker opgebroken zou worden.

Dat wil niet zeggen dat het cijfer en mijn kritiek aangeven dat het spel de moeite niet waard is. Sterker nog, deze games blijven ongelofelijk leuk en zeker met een leuke co-op partner kun je uren plezier beleven aan de game. Het is echter wel zo dat ik had gehoopt dat er wat meer originaliteit in deze titel zat en die ontbreekt helaas wel. Als tip zou ik vooral willen meegeven aan de ontwikkelaars dat ze de trend die ze hadden ingezet met Undercover vooral door zouden moeten zetten, dan zal het volgende LEGO spel zeker nog beter worden.

Een leuk spel dat je zeker aan kunt schaffen als je fan bent van de LEGO-serie, maar wel eentje die mijns inziens wat te weinig toevoegt ten aanzien van de andere spellen in de serie. Desalniettemin een spel wat je de nodige uren speelplezier kan bezorgen en dat is op zichzelf ook al heel wat waard.