Life is Strange

Preview

Episodic games zijn in. Sinds 2012, toen Telltale met The Walking Dead een enorme hit te pakken had, is het genre enorm in populariteit gestegen. Telltale staat nog steeds bovenaan als het gaat om de kwaliteit van hun episodes, maar langzaam maar zeker gaan andere developers ook de voordelen van deze manier van gaming inzien. Zo ook Dontnod, die na het uitbrengen van actiegame Remember Me meteen zijn begonnen met werken aan Life is Strange. XBW zocht wat meer details over deze nieuwe game voor je op en keek wat je ervan kan gaan verwachten.

Whodonit

Het verhaal gaat, in grote lijnen, als volgt: je speelt als Maxine Caulfield. Max is een terughoudend tienermeisje dat na jaren weer terugkeert naar Arcadia Bay, het dorp waar ze opgegroeid is. Hier wordt ze herenigd met haar jeugdvriendin Cloe, die erg veranderd is sinds de laatste keer dat ze elkaar zagen. Cloe’s vader is namelijk tragisch om het leven gekomen toen Max vertrok. Ze vond steun in hartsvriendin Rachel Amber, die een aantal maanden voordat Max terugkwam mysterieus verdween. Samen gaan Max en Cloe op zoek naar Rachel en merken dat er wel meer aan de hand is in Arcadia Bay...

De gameplay is in eerste instantie te omschrijven als een simpele adventure-based whodonit. In tegenstelling tot Myst-achtige (hersenkrakende) puzzels moet Life is Strange het vooral hebben van karakterontwikkeling. Het is de bedoeling dat je je echt in gaat leven in het leven en de keuzes van Max en Cloe. Wat deze game echter moet gaan onderscheiden van de rest is Max’ vermogen om wanneer ze maar wil de tijd terug te draaien. Hier wordt zowel in de game zelf gebruik van gemaakt (door middel van kleine puzzels), als dat je er als speler zelf gebruik van kan maken door bijvoorbeeld eerst alle mogelijke keuzes in een dialoog uit te proberen. Of er nog een limiet aan Max haar vermogens zit is nog niet duidelijk, het zou namelijk kunnen dat het ‘speciale’ van haar krachten verdwijnt als je ze oneindig kan gebruiken.

Arcade Fire

De game doet qua stijl erg denken aan (heb je ze weer) de Telltale-games, Heavy Rain, en Beyond: Two Souls. Het budget mag dan wel niet zo hoog liggen als bij laatstgenoemde twee games, maar dat is misschien ook wel een deel van de charme van Life is Strange. Verwacht hier geen Michael Bay-achtige explosies of AAA-voicecast (al zou het me niets verbazen als Troy Baker of Nolan North zich even laten horen, die zitten tenslotte in alles), maar realistische personages en interessante plottwists. LiS is onder de games wat Arcade Fire en Walk of the Earth voor muziek en Sundance en Tribeca voor films zijn. Zo indie als het maar zijn kan dus.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd of Life is Strange mijn verwachtingen waar kan gaan maken, en dat hoor je natuurlijk ook meteen op XBW. De eerste episode van Life is Strange verschijnt 30 januari digitaal op de Xbox One, Xbox 360, PS3, PS4, en PC voor een verwachte prijs van €4,99.

Reacties

Sen 9 jaren,3 maanden geleden

Gave artwork!

DulleNL 9 jaren,3 maanden geleden

€4,99? Sold. Leek me vanaf het begin al een leuke titel, maar voor die prijs kun je je er geen buil aan vallen.

PePziNL 9 jaren,3 maanden geleden

Exactly my thoughts :)

Tsux 9 jaren,3 maanden geleden

Zojuist heb ik de trailer bekeken, maar ik zie gewoon Square Enix staan als uitgever. Dus ik denk dat het budget niet per se heel klein hoeft te zijn :)

Login of registreer om te reageren.