• Prachtige stijl
  • Toffe muziek
  • Goede lengte
  • Goed levelontwerp
  • Niet altijd eerlijk
  • Flauwe bazen

Toen ik begon met het Chinese spel Alien Cruise was ik meteen verkocht. Ik dacht dat het spel in aanmerking zou komen voor een negen. Grafisch is het spel alles dat ik maar zou kunnen verwachten van een goede shmup. De stijl is zo creatief en professioneel uitgevoerd; alles is prachtig ontworpen in 2D. Je komt op allerlei fantasierijke planeten en bent een stuk groente in een ruimteschip (aardappel, wortel, sla/kool, tomaat). Alleen een spel als Cuphead weet iets dergelijk op de Xbox One beter voor elkaar te krijgen. Ook de wat moody electronische muziek past uitstekend bij het spel. Toch ben ik uiteindelijk wat afgeknapt op Alien Cruise.

Prachtige uitdaging?

Het is niet dat het spel buiten een mooie audiovisuele ervaring niets te bieden heeft, want ook de gameplay heeft een aantal grote pluspunten. Alien Cruise is vrijwel geheel een horizontale shoot ‘em up. De tegenstanders zijn leuk ontworpen, maar het zijn vooral de afwisselende levels die de show stelen op het gebied van gameplay. Er is geen sprake van een zogenaamde bullet hell, maar meer van een technisch schietspel, waarbij je jezelf handig door de levels moet bewegen en de tegenstanders kunt uitschakelen. Natuurlijk krijg je onderweg allerlei wapens en andere upgrades en gelukkig verlies je deze maar deels wanneer je dood gaat. Aan het eind van elk level volgt een grote baas.

Deze bazen zijn een deel van het probleem van Alien Cruise. Je krijgt namelijk niet te zien hoeveel schade je toegebracht hebt, waardoor het soms lijkt alsof je bijna eindeloos moet blijven knallen. Het deed me op dat vlak denken aan de Darius games. Als je alle drie de levens verliest, dan kun je wel weer beginnen bij de baas of bij één van de spaarzame checkpoints tijdens een level. Helaas verlies je dan wel al jouw zuurverdiende wapens. Bij een baas is er ook geen gelegenheid om deze terug te verdienen, waardoor je met je proppenschieter de baas moet verslaan. Dat kan vaak wel, maar dan zul je een boel geduld moeten opbrengen. Dat maakt het spel niet bepaald leuker of spannender.

Alien Cruise is een zeer moeilijk spel, hoewel ik daar zeker niet vies van ben. Ik houd wel van een goede uitdaging. Helaas zitten er te veel oneerlijke situaties in het spel, die je alleen kan voorkomen door de levels te onthouden. Als je dood gaat en je wapens verliest, omdat er ineens een tegenstander achter je verschijnt, dan voelt dat niet fair. Bij één van de bazen kon ik zelfs na tientallen pogingen niet ontdekken waar ik nou door doodging. Toen ben ik maar gestopt.

Doodzonde

Het is echt jammer dat er niet iemand aan het ontwikkelteam is toegevoegd die echt ervaring heeft met klassieke shooters. De problemen zouden echt te verhelpen zijn, als iemand met een kritisch oog naar de fouten had gekeken. De wacky stijl is zo geslaagd, dat het zonde is dat de gameplay niet meer dan gemiddeld is. Je kunt lokaal ook met twee spelers spelen en er zijn best veel verschillende planeten om te ontdekken. Bovendien ziet elke planeet er weer anders uit en is de muziek ook steeds verschillend. Het moet gezegd worden dat Alien Cruise slechts elf euro kost en voor dat geld zat te bieden heeft.

Alien Cruise had een fantastische klassieker in dit niche subgenre kunnen worden. Een nieuw team uit China dat weet te verrassen met een audiovisueel spektakel met een sterk levelontwerp en genoeg variatie, wat wil je nog meer!? Nouja, eerlijke gameplay en leukere bazen. Want na een aantal uren spelen was ik van het cijfer negen, naar een acht en toen een zeven gegaan. Het enorme plezier dat ik aan het begin ervoer veranderde in frustratie. Voor de lage prijs is het voor liefhebbers van het genre echter nog steeds het proberen waard.