Nee, we gaan niet met schelpen racen, maar met fruit. Lees hier de recensie van All-Star Fruit Racing!

• Nieuwe wind in het genre
  • Driften is leuk
  • Grafisch in orde
  • Veel circuits vallen tegen
  • Mist charisma
  • Neemt te veel hooi op de vork

Heel af en toe komt er eens een kartgame naar onze console. Echte pareltjes hebben we in dit genre nog niet ontdekt, waardoor we het nog steeds moeten doen met de populaire “Mario Kart”-games van Nintendo. Gelukkig is er nu een nieuwe titel die zijn kans waagt in dit genre. Met All-Star Fruit Racing ruilen we de schildpadden en paddenstoelen in voor fruit. Of dit fruitig game een hit kan worden, ontdekken jullie bij ons!

Tja, waar moet je je kartgame rond bouwen, als kleine ontwikkelaar dat geen rechten of eigen franchise bezit? Je game bouwen rond iets dat iedereen kent. In dat opzicht is fruit een uitstekende keuze en zorgt het voor een kleurrijke en vrolijke racer. Hoe je het draait of keert, op het eerste zicht lijkt het dan wat op zijn bekende tegenhanger over de loodgieter met het rode hemdje en in dit geval is dit zeker en vast positief.

Probeert anders te zijn

Toch heb je al snel door dat ontwikkelaar 3DClouds.it het over een andere boeg probeert te gooien. Zo werken de verschillende power-ups wat anders. Overal op het speelveld zijn stukken fruit te vinden. Door hier over te rijden, vul je éen van je vier fruitige balkjes en zodra deze vol is, kan je de power gebruiken. Deze powers zijn niet bijster origineel. Een schadelijke wervelwind, een versnelling of bescherming. We hebben het allemaal al verschillende keren gezien. Het leuke aan werken met de balken, is dat je deze kan combineren. Zodra je deze combineert, kan je krachtigere en meer gerichtere aanvallen doen. Maak je alle balkjes compleet, dan kun de speciale move van je karakter gebruiken. Dit systeem is met stip het meest originele onderdeel dat we terug kunnen vinden in het game.

Origineel staat echter niet gelijk aan goed. Door deze keuze ben je als gamer iets vaker dan ons lief is, gekluisterd aan de balkjes rechts onderaan je scherm. Na een tijdje heb je de werkwijze wel door, maar nog steeds moet je constant kijken of je balkje gevuld is of wat je nu hebt vrijgespeeld. Ik betwijfel ook ten zeerste of deze werkwijze snel duidelijk gaat zijn voor wanneer je vrienden eens langskomen en jullie wensen te racen in split-screen. Gelukkig geeft de ontwikkelaar ons ook de keuze om dit systeem uit te schakelen en te opteren om gewoon over de power-up te rijden en af te vuren, zoals we gewoon zijn in zowat elke andere kartracer. Een ander uniek aspect is het driften in combinatie met een boost. Je moet oppassen dat je niet te lang drift, anders krijg je problemen aan je motor. Hierdoor is het steeds balanceren op een touw. Te weinig driften zorgt ervoor dat je teveel achterstand krijgt, terwijl te veel driften ook zorgt dat je in de problemen komt. Voor het overige zijn er bij de gameplay geen noemenswaardige feiten te vermelden. De besturing werkt lekker soepel en, buiten dat de besturing wat anders in elkaar steekt dan bij de gemiddelde racer, zijn er geen opmerkingen.

(Te) veel content

Wat de Italiaanse ontwikkelaar niet kan verweten worden, is een gebrek aan content. Er zijn maar liefst vijf verschillende eilanden met 21 verschillende tracks die je kan ontdekken in tal van cups tijdens de carrièremodus. Er zijn 23 fruit-gerelateerde karakters, waarvan je de kart op meer dan 20.000 verschillende manieren kan aanpassen. Volgens de ontwikkelaar zouden er ook 39 verschillende power-ups zijn. Ook dit lijkt allemaal fantastisch, maar zorgt ervoor dat het game geen eigen gezicht krijgt. De gamer ziet door de bomen het bos niet meer. Geen enkel personage of power-up zal je bijblijven en ook de meeste van de tracks zijn behoorlijk saai. Zelden word je echt omvergeblazen van het design en regelmatig ziet de track er behoorlijk kaal uit. Er kon zoveel meer gedaan worden met het fruit in de tracks, maar deze spelen eigenlijk vooral een rol in het decor. Ik heb het game gespeeld op een Xbox One X. Het game ziet er behoorlijk goed uit, zeker als we rekening houden dat dit een titel is van een kleine ontwikkelaar. Zoals eerder vermeld, is alles behoorlijk kleurrijk. De soundtrack deelt deze kleurrijke vrolijkheid.

All-Star Fruit Racing probeert met enkele unieke aspecten een voet aan de grond te krijgen in een genre waar dat nog mogelijk is. Jammer genoeg lukt dit maar gedeeltelijk. De unieke aspecten slagen met wisselend succes. Zo is het driften enorm interessant om onder de knie te krijgen, maar de werkwijze met de power-ups is voor mij persoonlijk geen voltreffer. Daarnaast probeert de ontwikkelaar ons te verleiden met enorm veel content op elk vlak. Hierdoor zorgt men eigenlijk voor het omgekeerde effect en zal er eigenlijk weinig zijn dat je echt gaat bijblijven. All-Star Fruit Racing mist duidelijk charisma om op te boksen tegen de concurrenten.