Casper Egas | Tuesday 20 Aug 2024, 11:02
Is digitaal rijden door München jouw droom? Lees dan hier deze review.
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series. Althans, dat claimen ze.
Lekker rondrijden in een echt bestaande omgeving. Met een simulator de omgeving van München verkennen; dat kan best leuk zijn, toch? Jammer genoeg is het geen stukje Nederland, zodat het ook voor ons herkenbaar zou zijn. Met een stevige prijs van veertig euro liggen de verwachtingen hoog. Maar ja, soms kun je bij de verkoop van spellen bijna spreken van oplichting. CityDriver is zo’n voorbeeld. Microsoft zou dit soort producten moeten weren van hun platform. Ik zal uitleggen waarom.
Na een slecht functionerende tutorial word je losgelaten in de omgeving van München, in het zuiden van Duitsland. Virtueel nagebouwde steden hebben altijd een bepaalde aantrekkingskracht, dus ik kan me voorstellen dat het vooral voor mensen uit die regio best interessant kan zijn. Helaas is slechts een piepklein stuk van de stad nagebouwd en daarbuiten kun je op een aantal snelwegen rijden. Dat is dus al een tegenvaller, maar vreemd genoeg, zelfs dan nog het sterkste punt van CityDriver.
Dit spel is namelijk het ultieme voorbeeld van een slecht spelontwerp. Het is niet eens dat er veel te weinig te doen valt. Er zijn wat opdrachten, die je van A naar B laten rijden, waarbij je soms wat spullen in de auto moet laden en ergens anders weer moet afleveren. Het is op zich aardig dat je uit de auto kan stappen om iets op te pakken, maar het spel speelt zich verder af in een van het handje vol niet echt bestaande auto’s. Deze zelfde paar wagens zie je overal op de weg, dus veel variatie is er niet. Deze auto’s zijn niet mooi, maar vergeleken met de rest van het spel zijn ze meesterwerken.
Het is de bedoeling dat je jezelf aan de verkeersregels houdt, tenminste, de gene die het spel herkent. Zo moet je knipperen, niet door rood rijden, geen aanrijdingen veroorzaken, je aan de snelheidslimiet houden enne, vooral niet een stoeprandje mee pakken. Rechts inhalen, een stukje berm meepakken, over verdrijvingsvlakken rijden of gewoon rechtdoor over een rotonde rijden is echter geen enkel probleem. Probeer je jezelf toch aan de regels te houden, dan loop je al snel tegen problemen aan: je doet soms niets fout en krijgt toch waarschuwingen, de AI rijdt pardoes tegen je op of de AI houdt zich zelf totaal niet aan de regels, waardoor je door rustig te rijden links en rechts ingehaald wordt. Sowieso is het gevoel van snelheid echt heel slecht. 50 kilometer per uur rijden is alsof je op de fiets zit.
Het wordt helaas nog erger, want alles in CityDriver is slecht. Ten eerste is de omgeving zo lelijk en dan toch draait het spel voor geen meter. Je ziet het gras meters voor je uit opbouwen, er ontstaat pop-up van gebouwen die we sinds de eerste PlayStation niet meer gezien hebben en toch is de framerate dramatisch. Hij is niet alleen laag, maar ook totaal instabiel. Regelmatig staat het spel zomaar een seconde stil. Ik werd er persoonlijk een beetje misselijk van.
De audio is ook niet serieus te nemen. Je hoort bijna niets, op het brommen van je motor en het piepen van je banden na. In de auto kun je nog erg lelijke muziek horen, maar zodra je gaat rijden in een derde persoonsperspectief, verdwijnt de muziek volledig. Soms hapert het geluid ook en hoor je heel naar gekras. Texturen glitchen overigens ook regelmatig en door heel wat voorwerpen kun je zonder problemen doorrijden.
Natuurlijk is ook de besturing slecht. Je ziet vanuit de auto het stuur draaien alsof deze behekst is. Echt wild sturen doet de auto niet. Je kunt hem best op de weg houden, maar van een simulatie is zeker geen sprake. Je kunt misschien lachen als je weer eens crasht, want dan vlieg je alle kanten uit. Andere automobilisten verdwijnen dan gewoon en van schade is nooit sprake. Er zit dus niets anders op dan langzaam van A naar B rijden om wat Achievements op te pikken.
Koop CityDriver niet. Dit spel is op geen enkele manier veertig euro waard. Als Microsoft dit soort producten op hun store zet, dan geven ze aan dat er geen enkele controle op kwaliteit is. Klanten van Xbox zijn zo vogelvrij. Laat je jezelf bedonderen door dit soort trieste uitgevers, dan is dat kennelijk jouw eigen risico. Mensen zijn dan teleurgesteld en verliezen het vertrouwen in het merk. Is dat het beetje geld dat verdient wordt over de ruggen van je klanten waard, Microsoft?