Toen Ivory Towers met torenhoge ambities in 2014 The Crew uitbracht, was ik niet meteen verkocht. Dat gebeurde eigenlijk pas toen het gratis werd met het Games With Gold-programma. Het spel had toen al wat updates ontvangen en samen met vrienden was het echt wel leuk cruisen rondom Detroit. Met enig enthousiasme kroop ik dus maar al te graag achter het stuur van de opvolger, The Crew 2!

Gigantisch aantal voertuigen…

Wat meteen opvalt bij het starten van het avontuur is het gigantisch aantal soorten voertuigen dat je voor de kiezen gaat krijgen. Het is duidelijk dat Ivory Towers hier het verschil wil maken in vergelijking met zijn concurrenten, die zich bijna allemaal enkel op het land afspelen. Raceboten, stuntvliegtuigjes, monstertrucks, zowat alles wat snel vooruit kan gaan en een motor heeft, komt aan bod. Op welk vlak boet The Crew 2 dan in? Wel, in hetgeen waar het, toch voor mezelf, in het vorige deel een verschil maakte. Zo kende The Crew een verhaallijn. Nou ja, de inhoud van het verhaal was even boeiend als dat van de zesendertigste The Fast and The Furious-film. Toch gaf het hierdoor een andere dimensie aan een racegame en het gaf je vooral een extra reden om toch nog wat verder te spelen. Jammer genoeg had het eerste deel dat ook wel nodig, aangezien het op het vlak van gameplay, zeker in het begin, zonder updates, wat steken liet vallen. In dit deel is het doel erg simpel, laat je populariteit stijgen en krijg meer volgers op sociale media. Hoe doe je dat? Door races te winnen natuurlijk.

…als dat maar goedkomt met de besturing!

Met zoveel verschillende soorten voertuigen was het natuurlijk bang afwachten of de gameplay het ook niet in dit deel zou begeven. Al bij al werkt de besturing van de meeste van de voertuigen redelijk. Het is absoluut een arcaderacer en er mocht van mij toch net een tikkeltje meer diepgang en variatie zijn. Zo voelt het spelen met een racewagen of een raceboot op vlak water, eigenlijk gelijkaardig aan. Algemeen gesteld, moet gezegd worden dat de besturing nog steeds niet helemaal op punt is, waardoor je bij sommige stunts, jumps of na het gebruik van nitro, altijd eventjes moet opletten wat je precies doet. In tegenstelling tot de besturing, zijn de ondergronden op de straatraces, net wat te perfect. Ik wil echt niet weten hoeveel de belastingbetaler zou moeten dokken om dergelijke wegen te hebben. Dit geeft de vlakke stukken van de straatraces een heel ander gevoel dan het moment net na een stunt, in diezelfde race. Gelukkig zijn er voldoende verschillende racemogelijkheden, waardoor dit eigenlijk vooral in het begin voor wat ergernis zorgt. Zelfs met zijn gebreken, speelt het geheel gewoon lekker weg.

Ook op grafisch vlak is er dezelfde wispelturigheid als bij de besturing. The Crew 2 ziet er duidelijk minder uit dan zijn grootste voorbeeld, Forza Horizon 3. Op zich is dat niet zo erg, want Forza Horizon 3 is voor mij nog steeds een van de mooiste racegames allertijden en open-wereld-games vergen net wat meer moeite dan gewone racegames. Toch kon het allemaal net wat gedetailleerder. Ook hier is het voornamelijk de straatraces die het moeten ontgelden. Zoals eerder gezegd, zien de straten er zo onrealistisch gaaf uit, maar ook andere objecten, zoals verkeerslichten of gebouwen, zijn erg zwak afgewerkt. Het is vooral jammer dat het hoofdaspect voor veel gamers eigenlijk het minste is uitgewerkt. Op het vlak van audio is er maar één negatieve uitschieter. Het stemmenwerk is van een ongelofelijk laag niveau. Werkelijk niets loopt gelijk met de monden. Het is lang geleden dat ik een grote titel hierin zo de mist in heb zien gaan.

The Crew is niet meer The Crew die we kennen.

Dat Ivory Towers ook met dit deel racegames geen nieuw elan weet te geven, lijkt me redelijk duidelijk. Kent het spel dan totaal geen goede punten? Absoluut wel, maar 'The Crew' is gewoon een heel ander gegeven geworden. Waar de eerste titel het racegenre met een grote MMO helemaal wou veranderen, bestaat 'The Crew 2' er slechts uit om samen met je vrienden roem te vergaren door één van jullie de race te laten winnen. Op zich niets bijzonders, maar door de grote variatie in verschillende aspecten van het racen, zorgt het er vaak voor dat niet steeds dezelfde speler wint. In een andere racegame gaat de overwinning vaak naar degene met de meeste ervaring en skills. Daarnaast kent de game een eenvoudig, maar amusant, progressiesysteem. Net zoals bij elke MMO, krijg je na iedere race loot en natuurlijk weten we allemaal hoe verslavend dat werkt! Wat ook geweldig is, is dat Ubisoft de lijn die ze de laatste tijd trekt met betrekking tot DLC gewoon verder zet. Alle grote toekomstige updates zijn gewoon gratis. Dit zorgt er toch voor dat ik het spel, ondanks zijn gebreken, gewoon ga blijven volgen. Al is het maar om ooit de aangekondigde PvP-modus te testen. Het is echter onbegrijpelijk dat deze modus er niet vanaf het begin bijzit. Daarnaast is er op dit moment niet erg veel te beleven als je alle races al eens voltooid hebt, want The Crew 2 nodigt je nooit uit om gewoon de wereld wat te gaan verkennen en uit jezelf was ik daar ook niet toe geneigd, want daarvoor is de wereld niet boeiend of mooi genoeg.

Er wordt wel eens gezegd dat Ubisoftgames niet altijd evenveel veranderingen met zich meebrengen. Dit is in het geval van The Crew 2, in vergelijking met zijn voorganger, absoluut niet het geval. Toch zorgt dit voor gemengde gevoelens. Zo werden ook enkele leuke zaken uit het eerste deel achterwege gelaten, denk maar aan de verhaallijn of een boeiende open wereld. Toch zorgen de grote hoeveelheid aan verschillende soorten racewagens wel voor een leuke afwisseling, zeker als je het speelt met enkele vrienden. De ontwikkelaar had wat meer tijd kunnen steken in een aantal belangrijke en minder belangrijke zaken. Zo is de besturing van racewagens niet altijd even accuraat en is het stemmenwerk belabberd. Hopelijk gaat Ivory Towers hier, net zoals met het vorige deel, nog mee aan de slag. Het spel valt vooral aan te raden wanneer je het met vrienden kan spelen. Wanneer je het game alleen gaat spelen, zou ik het vooral aanraden aan liefhebbers van arcaderacegames die ook eens aan de slag willen gaan met een stuntvliegtuigje of een raceboot. Daarnaast is het leuk om te melden dat er zeker nog een jaar gratis grote DLC-pakketten gaan verschijnen. Hierdoor is het ooit in een sale zeker een leuke en gevarieerde racetitel om in de gaten te houden!

• Veel verschillende soorten voertuigen
  • Leuk met vrienden
  • Gratis DLC