• Snelle, gevarieerde gameplay
  • Gedetailleerd en sfeervol
  • Herspeelbaar
  • Wat kort
  • Slechte AI

Gespeeld op Xbox Series X, enkel beschikbaar voor Xbox Series S/X.

Soms wordt het ons gemakkelijk gemaakt. Ontwikkelaar Trepang Studios brengt ons Trepang2. Simpel toch? Met deze indie game krijgen we een echte ouderwetse first-person shooter voorgeschoteld. Of het een schot in de roos is, kunnen jullie samen met mij ontdekken.

Voor wat, hoort wat.

In Trepang2 speel je als Operator 106. Je zit gevangen in de gebouwen van Horizon Corporation, een wereldwijde organisatie met tal van militair personeel die bezig zijn met onmenselijke experimenten. Wanneer je geholpen wordt door de Syndicate, besluit je jezelf bij hen aan te sluiten. Voor wat, hoort wat, natuurlijk. Het verhaal start dus zoals we al vaak in games gezien hebben, maar hoe verder je komt, hoe meer je wilt weten over enerzijds de Horizon Corporation en anderzijds de Syndicate en je eigen rol hierin. Dus al met al is het verhaal geslaagd te noemen.

Nooit saai

Toch blijft het belangrijkste van het spel de gruwelijke en snelle actie. Dit start eigenlijk al van bij de ontsnapping, die als een soort tutorial dient. Tijdens deze rest van het spel reis je samen met je nieuwe task force de wereld rond. Toch blijft alles vaak grijs en grauw. De wereld van Trepang2 is er niet eentje waar we in willen opgroeien. Echt saai wordt het nooit, want daarvoor krijg je de tijd niet; het gevaar loert achter elke hoek. Als ze je zien tenminste, want een verbeterpunt is zeker de AI van de tegenstanders. Toch hoeft dit niet altijd te storen, omdat Trepang2 nogal doet denken aan klassieke shooters en daarin liep het ook wel eens mis.

Een andere reden waarom het nooit saai wordt, is omdat je tal van wapens tot je beschikking hebt: van shotguns tot machinegeweren. Om het helemaal bloederig te maken, kan je ook gebruik maken van granaatwerpers. Indien je deze wapens wilt verbeteren, kan je in de levels op zoek gaan naar upgrades. Zo kan je bijvoorbeeld een silencer vinden. Om helemaal onopgemerkt te werk gaan, heeft Operator 106 enkele specialiteiten, zo kan hij zichzelf onzichtbaar maken of bullettimegewijs de boel vertragen. Zelf vond ik het vooral leuk om van de snelle actie gebruik te maken, vaak in combinatie met het sliden. Toch was het in enkele passages doorheen het spel interessanter om stealth te werk te gaan. De vliegensvlugge gameplay laat nergens steken vallen en werkt soepel. Elk wapen voelt uniek aan.

Metalmuziek in een gedetailleerde wereld.

Puur op grafisch vlak weet de game geen harten te stelen. Dit verbaast mij echter niet, want Trepang2 werd niet ontwikkeld door een grote speler. Zoals eerder aangehaald is alles bijzonder sfeervol en zijn ze bijzonder gedetailleerd te werk gegaan. Elke ruimte, elk plein of welke locatie dan ook, zijn tot de puntjes verzorgd. Ook de soundtrack, vaak metal muziek, past perfect.

Kort, maar grote herspeelbaarheid

Na de laatste eindbaas krijg je na ongeveer vier uur de aftiteling voorgeschoteld. Als reviewer gebeurt het me niet vaak dat het mij te snel is gegaan. Er ligt namelijk altijd wel een nieuw game klaar om te beoordelen. Ik heb het spel gespeeld in normale moeilijkheidsgraad en de zijmissies vooral aan de kant gelegd. Moest je de zijmissies wel voltooien, dan kan je zeker wat uren hieraan toevoegen. Bovendien zorgt de variatie aan wapens, upgrades, speelmogelijkheden en moeilijkheidsgraden dat het spel zeker opnieuw gespeeld kan worden. Voor de liefhebbers zijn er ook tal van dingen te verzamelen.

Trepang2 heeft mij als FPS-liefhebber aangenaam verrast. De razendsnelle gameplay speelt soepel en is gevarieerd en gruwelijk tegelijkertijd. De ontwikkelaar heeft een grauwe, maar sfeervolle en gedetailleerde wereld gecreëerd. Een minpunt is de beperkte AI. Het spel gaat wellicht ondergesneeuwd worden onder de vele nieuwe grote titels van het najaar en dat is enigszins jammer. Het is één van de beste indie first-person shooters die ik in lange tijd gespeeld heb. Dertig euro voor vier uren hoofdmissies lijkt misschien wat aan de hoge kant, maar door wat zijmissies en de grote herspeelbaarheid kan je er zeker meer uren spelplezier uit halen.