• Online multiplayer
  • Veel locaties
  • Hoog simulatiegehalte
  • Geen mooie game
  • Wordt snel saai
  • Lopen gaat bijzonder traag

Wie een Xbox One X koopt doet dit natuurlijk voor de overdaad aan games die beschikbaar zijn. Het moge duidelijk zijn dat Dovetail Games: Euro Fishing niet in dit lijstje staat, maar in de gamewereld is er natuurlijk genoeg ruimte om te experimenteren met games. Xboxworld zocht voor je uit of deze game een goede aanvulling is op je collectie

In Dovetail Games: Euro Fishing sta jij aan het begin van je visserscarrière. Het eerste waar je mee te maken krijgt is de welbekende tutorial. Aangezien ik niet bekend ben met de visserswereld, was het voor mij dus geen overbodige luxe om deze te volgen. In de tutorial krijg je op een rustig tempo de stappen voorgeschoteld, met zo nu en dan een term uit het vak.

Een hengeltje uitwerpen

Als je de tutorial hebt gedaan (of als deze is overgeslagen) dan krijg je de vrije keus om speelmodi te selecteren. Je kunt er voor kiezen om competities aan te gaan of om te vissen op je eigen tempo op een locatie naar keuze, samen met vrienden of alleen. De competities zijn online, wat inhoudt dat je het opneemt tegen andere enthousiaste, digitale vissers. De locatie wordt van tevoren bepaald en er worden prijzen uitgedeeld gebaseerd op je plaats in de ranglijst. Er zijn wel verschillende soorten toernooien. Zo heb je bijvoorbeeld het Big Haul Live Tournament. In dit toernooi is het de bedoeling dat je zo veel mogelijk vissen vangt, voordat de tijd om is. In het Total Weight Live Tournament is het bijvoorbeeld de bedoeling om zoveel mogelijk unieke, zware exemplaren te vangen, want hun gewicht wordt bij elkaar opgeteld om tot een score te komen. Op zich is het leuk om het op te nemen tegen andere spelers online, maar ik had nogal wat moeite om dit een lange tijd achter elkaar te doen. Dit zal er mee te maken hebben dat vissen niet echt mijn ding is.

Gelukkig kan je in de singleplayer modus ook kiezen voor een offline toernooi tegen de AI of voor een serie challenges die je visskills uitgebreid testen.

Simulatievissen

Wat ze goed hebben gedaan in de game is het simulatiegehalte. Natuurlijk blijft het een game en zijn er een aantal zaken aan te passen, maar de meerderheid van de acties liggen dicht bij het echte vissen (voor zover ik daar iets over kan zeggen natuurlijk). Je kan er voor kiezen om te “stalken” (dicht bij de kant vissen), maar je kan ook je eigen stek claimen en van daaruit vissen proberen te vangen. Je hebt een grote hoeveelheid aan lokazen, voer, hengels, draad enzovoorts. Dit zorgt er voor dat, als je zo lang geïnteresseerd kan blijven, je diverse soorten vissen op verschillende Europese locaties kunt vangen. Er zijn ook nog diverse vistechnieken om toe te passen, zo proberen ze de game afwisselend te houden.

Simulatie of niet, het blijft een game. Er valt natuurlijk altijd wat op te merken. Zo is het character design niet om over naar huis te schrijven. De laadtijden (zowel van het starten van de game als de in-game laadtijden) zijn bijzonder lang. Grafisch ziet het er ook niet heel goed uit en er zit geen snelwandel functie in de game. Je kan wel kiezen waar je wilt starten, maar als je meters wilt maken ben je wel even onderweg.

Dovetail Games: Euro Fishing is een game voor de liefhebbers van vissen. Om eerlijk te zijn heb ik me er prima mee vermaakt, al is het voor korte sessies. Dat kan echter de minpunten niet wegpoetsen. Het is geen mooie game, de laadtijden zijn veel te lang en ga zo maar door. De online toernooien zijn een leuke toevoeging en er is meer dan genoeg te doen in de singleplayer en normale multiplayermodi, maar dan moet je wel een fan zijn van vissen, anders wordt het heel snel saai.