Casper Egas | woensdag 16 Mei 2018, 21:16

Dustoff II Heli Rescue, een nostalgisch helikopterspel in de stijl van Minecraft. Lees hier verder.

• Doet denken aan Choplifter
  • De besturing is een obstakel
  • Uitdaging niet altijd leuk

Choplifter is een echte klassieker van Brøderbund uit 1982 die op tal van systemen is uitgekomen. Dustoff II: Heli Rescue probeert mee de liften op het gevoel van nostalgie voor Choplifter. Bij mij werkte die tactiek wel, want ik kreeg meteen zin in het spel. Grafisch doet het spel echter denken aan een andere bekende titel: Minecraft. Is deze mix een winnende combinatie of kun je beter bij de originelen blijven?

Dustoff II bestaat uit een dertigtal korte missies. Dit lijkt niet veel, omdat elke missie maar een slordige vijf minuten duurt. Toch ben je een hele tijd zoet met dit spel vanwege de hoge moeilijkheidsgraad. Je zult de meeste missies veelvuldig moeten herspelen om ze te halen. Ook is het nodig om missie opnieuw te doen om meer geld te verdienen, dog tags te verzamelen en om de par-tijd te halen.

De missies zijn simpel van opzet. Je kunt alleen naar links of rechts vliegen, alsof je in een tweedimensionaal spel zit. Vaak moet je vervolgens mensen oppikken, dozen bezorgen, konvooien beschermen of tegenstanders neerschieten. De simpele opzet van de korte missies past wel bij het spel en zou een leuke uitdaging kunnen opleveren.

Een constant gevecht

Helaas is de uitdaging in Dustoff II vaak niet leuk en eerder frustrerend van aard. Dit komt vooral door de besturing; zelfs na uren spelen werd deze niet natuurlijk en bleef ik worstelen. Je gebruikt de bumpers om naar links of rechts te vliegen en gaat omhoog door ze tegelijk in te drukken. Je kunt daarnaast nog van richting wisselen, maar dat gebeurt ook vaak per ongeluk. Schieten gaat automatisch. Het is mij talloze keren gebeurd dat ik per ongelijk tegen een berg vloog, iets te hard landde en daardoor ontplofte of te snel over de tegenstanders vloog, waardoor ik op een lompe manier moest omkeren en het wederom niet overleefde.

Doordat de moeilijkheidsgraad buitengewoon hoog is, moet je echt in controle zijn, wat vaak niet lukt. Het is daardoor noodzakelijk om missies vaak te herspelen en geld te sparen voor betere wapens en helikopters. Dit wordt al snel niet meer leuk, ondanks mijn hoge tolerantie voor moeilijke spellen, omdat ik verloor door de onhandige besturing en niet door mijn gebrek aan vaardigheid.

Minecraft, maar dan anders

De presentatie van Dustoff II is zo gek nog niet. De muziek is niet opvallend, maar zorgt voor een spannende sfeer, de geluidseffecten storen ook niet en grafisch is de leuke stijl van Minecraft gekozen. Alles is dus in 3D weergegeven met een zeer blokachtige stijl. Vooral de helikopters, tanks en soldaten zien er hierdoor leuk uit. De omgevingen zijn wat minder geslaagd, vooral door de leuke achtergronden.

Er zijn een boel helikopters en wapens te ontgrendelen tijdens het spel. Dit is aan de ene kant leuk, want er is zelfs plaats voor wat vreemde voertuigen, zoals een ruimteschip en het geeft het spel wat nodige afwisseling. Maar aan de andere kant duurt het vaak te lang om genoeg geld te sparen. Je verdient vooral geld door missies te voltooien, maar verliest ook weer veel geld wanneer je tijdens een missie broodnodige nieuwe munitie koopt en je reparaties laat uitvoeren. Hierdoor wordt het herspelen een te grote verplichting, in plaats van een leuke uitdaging.

Dustoff II: Heli Rescue is geen dramatisch spel en is gebaseerd op een solide idee. Helaas wordt het spel verpest door een slechte besturing die van de hoge moeilijkheidsgraad, frustratie in plaats van uitdaging maakt. De korte missies zouden leuk zijn, als je ze niet zo vaak zou moeten herspelen om ze eindelijk te halen of om meer geld te verzamelen. Dustoff II is misschien leuk als het spel een keer voor heel weinig geld in de aanbieding is, want anders zou ik hem lekker laten liggen.