Casper Egas | zaterdag 25 Mrt 2017, 15:43

• Goede besturing
  • Volop actie
  • Waardeloze framerate
  • Originaliteit, kent u die uitdrukking?
  • Geen split-screenmogelijkheid

Fl4tout: Total Insanity verschijnt zes jaar na het derde deel in de serie. De serie staat bekend als een kloon van de vroeger razend populaire Destruction Derby-serie. De naam Flfourout Total Insanity doet mij echter denken aan Drivthreer (Driv3r) door zijn vreemde spelwijze. Wie er op had gehoopt dat met een nieuwe generatie consoles, de voor de serie nieuwe ontwikkelaar Kylotonn en een lange tussenpauze na deel 3, uitgever BigBen zou komen met een revolutionair vervolg, heeft het mis. Flatout 4 is een pure arcade racer, met een zeer sterke focus op destructie.

Het spel lijkt dus enorm op eerdere delen. Ik had het zelfs geloofd als de uitgever gezegd zou hebben dat het gaat om een remake van deel 3. Vrijwel alles is hetzelfde, maar dan met een betere besturing en betere graphics. Natuurlijk hoeft dit niet te betekenen dat het spel de moeite niet waard is. In tegendeel, heb je zin om even lekker hard te raggen met auto’s, dan zit je met Flatout 4 goed.

Heel veel vernietiging

Er zijn enkele verschillende modi. Allereerst is er een vrij lange carrièremodus, waarin je geld kunt verdienen en auto’s kunt kopen en opwaarderen. Je moet in deze modus vooral racen om de eerste plaats, omdat het beuken van tegenstanders alleen geld (en soms tijdwinst) oplevert. Af en toe is er ook een time trial en een arenalevel beschikbaar. In de arena is het de bedoeling om zoveel mogelijk tegenstanders kapot te rammen.

De andere grote modus is de Flatout-modus. Hierin krijg je vijftig uitdagingen voor je kiezen. Dit kunnen races zijn, maar vaak gaat het om stunts of andere ietwat creatievere activiteiten. Je krijgt in elk level een andere auto voor extra afwisseling. Persoonlijk vond ik de vele vreemde stunts, die ook al in eerdere delen beschikbaar waren, meer afbreuk doen aan het spelplezier, dan dat ze echt iets van waarde toevoegen.

Natuurlijk kun je ook met anderen racen. Dit kan online of in een party-modus die om beurten werkt. Helaas is split screen multiplayer niet van de partij. Een spel als dit vind ik bij uitstek geschikt voor split screen, waardoor ik het als een groot gemis ervoer. De waarschijnlijke reden voor deze omissie zal ik later nog bespreken. Online zijn er overigens ook niet bijster veel tegenstanders te vinden.

Heel strakke besturing

In Flatout 4 race je door allerlei omgevingen, zoals stoffige woestijnen, gladde sneeuwlandschappen en modderige bossen. Asfalt zie je maar mondjesmaat. De besturing van de auto’s past erg goed bij deze wisselende oppervlakken. Elke auto bestuurt anders en het racen op sneeuw of ijs is wezenlijk anders dan het racen door de modder of door het zand. Het is altijd een uitdaging om jouw wagen op de weg te houden, terwijl je ook nog rekening moet houden met de vernielzuchtige oppositie. De snelheid ligt hierbij ook extreem hoog, waardoor je op het puntje van je stoel moet zitten om alles in goede banen te leiden. De snelheid wordt in latere levels zelfs zo hoog, dat het belachelijk wordt. Met 300 kilometer per uur scheuren over een smal bosweggetje is daarbij geen uitzondering. Uitdagend of niet, het is niet het probleem van de besturing van het spel, want die is zondermeer strak te noemen.

Heel veel slowdown

Grafisch ziet het spel er soms ietwat goedkoop uit, met vrij simpele gebouwen en texturen. Toch is de variëteit aan tracks is groot en de grafische effecten mogen er ook zijn. Parkoersen staan vol met tal van vernietigbare objecten die vrij realistisch in de rondte vliegen en stof, water en sneeuw waaien zichtbaar door de wagen op. Rijdt je achter een aantal tegenstanders in de sneeuw, dan zie je bijna niet meer waar je heen moet!

Al deze details eisen echter wel hun tol, want het spel heeft heel veel last van vertraging. Dikwijls is de slowdown zo erg als je achter een aantal tegenstanders aan rijdt, dat de besturing van het spel er negatief door beïnvloed wordt. Daarnaast ziet het er natuurlijk amateuristisch uit dat een spel zo slecht draait. De laatste patch heeft de situatie ietwat verbeterd, maar het probleem is allerminst opgelost. Dit zal dan ook waarschijnlijk de oorzaak zijn van het ontbreken van een multiplayermodus met gedeeld scherm, want als de engine het met slechts één speler al niet trekt, dan belooft het niet veel goeds voor nog meer chaos.

De muziek is bijpassend en bestaat uit onbekende rockbands. Een deel van de tracks wist mij wel te bekoren en het is eenvoudig om minder aangename muziek te skippen. Vreemd genoeg is het volume van de muziek standaard heel zacht en hoor je de motor van de auto boven alles uit. Gelukkig is deze balans eenvoudig te verbeteren, zodat de geluidseffecten niet alles meer overstemmen.

Voor de volle prijs is Flatout geen aanrader. Het spel is spectaculair, speelt lekker weg en bevat genoeg content, alleen wordt de goede besturing negatief beïnvloed door de slechte framerate en ook het gebrek aan innovatie is teleurstellend. Voor mij is dit typisch een spel dat uitstekend uit de verf zou komen voor een kleiner prijsje. Even wachten dus en dan kun je losgaan!