Forza is back! De geliefde en succesvolle reeks is groter, mooier en uitgebreider dan ook. Lees onze review.

• Samen met vrienden racen
  • Goede soundtrack
  • Toegankelijke besturing
  • Drivatars doen moeilijk
  • Wisselvallige uitdaging
  • Open world heeft nadelen

Is dit de system seller die Microsoft zo hard nodig heeft? Is dit de perfecte mix tussen arcade en simulatie? Is dit het mooiste spel op de Xbox One? Is dit het ultieme racespel? Kortom, maakt Forza Horizon 3 alle verwachtingen waar?

Forza Horizon is een spin-off van de Forza Motorsport-serie. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide series, zoals de presentatie, de auto's, de drivatars en de grafische stijl. Toch zijn er ook duidelijke verschillen: het spel speelt zich af in een open wereld en niet op circuits, de besturing is veel vergevingsgezinder, er moet ook door de modder gereden worden en het spel ademt een festivalsfeer.

Do you come from a land down under?

De setting van Forza Horizon 3 is Australië. Het continent is in een soort miniatuurvorm, inclusief herkenbare plaatsen, samengevat. Een ritje van de kust naar de woestijn duurt zo maar enkele minuten, in plaats van vele uren. De omgeving is werkelijk waar prachtig. Alle landschappen zijn geweldig belicht en kennen veel detail en hebben mooie texturen. Of het nu regent of je met een zonsondergang over kleine landweggetjes scheurt, het ziet er allemaal prachtig uit. Graphics maken een game niet, maar in dit geval maken ze het spel wel extra speciaal.

Ook de enorme selectie aan wagens ziet er zeer goed uit. Van snelle sportwagens, tot klassiekers, old timers en zelfs de Warthog uit Halo; alles is tot in de puntjes verzorgd, inclusief een in car view en unieke besturing. Amper elke tien minuten spelen krijg je weer een nieuwe auto, dus je zult constant blijven ontdekken. De totale selectie van auto’s is enorm en zeer veelzijdig.

Dat ontdekken gaat verder dan alleen de auto’s. Zoals gezegd heeft het spel een open wereld. De omgeving is volgestopt met tal van activiteiten. Naast losse races en kampioenschapjes, zijn er showcase events, waarin je het op moet nemen tegen bijvoorbeeld een trein of een helikopter. Daarnaast zijn er afgedankte auto’s te vinden, zijn er vele speciale uitdagingen en kun je het opnemen tegen rivalen. Je kunt vele uren zoet blijven voordat je alles gezien hebt. Je krijgt enorm veel waar voor je geld.

Toch haalt het vele rondrijden voor mij ook wel veel vaart uit het spel. Je kunt tegen betaling wel naar festivalsites teleporteren, maar dat is een flauwe tussenoplossing. Er is tussen races veel downtime. Daarbij wordt het cruisen over de wegen vaak ruw verstoord door gestoorde drivatars. Dat zijn de op de rijstijl van andere spelers geïnspireerde AI-deelnemers. Dit maakt de AI meer zoals echte spelers, maar dat is in dit geval juist het probleem. Spookrijders op de snelweg zijn geen uitzondering en de frustratie is compleet als je vervolgens buiten jouw schuld met een kapotte auto in de berm staat. De wegenwacht is helaas niet beschikbaar en de drivatars zijn ook niet verzekerd. Gelukkig kan je altijd terugspelen met een druk op de Y-knop, maar dat haalt de vaart nóg meer uit het spel.

You better run, you better take cover

Prachtige graphics en ladingen content zijn pas echt wat waard als het racen echt leuk is. Forza Horizon 3 kent een makkelijk te leren, vergevingsgezinde besturing, die toch wat doet denken aan de besturing van Forza Motorsport 6. Het is een soort lightversie, waardoor iedereen meteen los kan. Dat is leuk, maar soms ook wat flauw. Het maakt bijvoorbeeld wel erg weinig uit of je rijdt op een prachtig stuk asfalt of op een modderige bosweg. Het grootste verschil zijn de hobbels, de tractie en grip verschillen minimaal.

De races in het spel variëren enorm in moeilijkheidsgraad. Ook al kun je zelf de instellingen naar hartenlust bepalen, blijft een constante uitdaging afwezig. Op het ene moment rijd ik een aantal fantastische, spannende races en dan zonder iets te wijzigen rijdt er de volgende race enorm ver voor en de race erna verlies ik kansloos. Er is echt iets misgegaan met de balans. Gelukkig heeft het spel een enorm grote one more go-factor. Het spel is zo laagdrempelig, mooi en groots, dat je urenlang achtereen door wilt spelen. Dit is dubbel het geval wanneer je de coöperatieve modus probeert. Hierin kun je met vrienden samen racen in dezelfde open wereld. In races worden de punten van het team bij elkaar opgeteld en neem je het op tegen de drivatars. Het enige minpuntje aan deze modus is dat als je een checkpoint mist, dat je zover terug gezet wordt, dat je in feite voor spek en bonen meedoet.

Can’t you hear, can’t you hear the thunder?

Microsoft kondigde op de E3 aan dat hun eigen spellen ook op de PC speelbaar zouden worden. Koop je Forza Horizon 3 digitaal, dan kun je daarom ook de PC-versie gratis downloaden. Saves worden zelfs online opgeslagen en zijn cross platform te gebruiken. Ik kon zonder enig probleem van de Xbox naar de PC overschakelen en daarna weer terug gaan naar mijn Xbox. Heb je een heel krachtige PC, dan kun je zelfs al een kijkje nemen in de toekomst, want je kunt dan spelen met een 4K-resolutie, net zoals de Xbox Scorpio moet gaan kunnen. Op de Xbox S ondersteunt het spel overigens ook HDR, voor nog mooiere lichtval. Helaas is mijn PC niet snel genoeg om deze hypermoderne snufjes te testen.

Al die toekomstmuziek komt ook met een keerzijde. Laadtijden zijn namelijk fors en niet altijd even lang. Regelmatig gaat het met het verkopen van auto’s zelfs helemaal fout. Ook de framerate is op de Xbox One niet altijd stabiel. Op de PC was het spel bij mij een stuk stabieler. Dit betekent niet dat het spel heel slordig afgewerkt is, want dan zou ik overdrijven. Muzikaal is het spel sterk te noemen. Er zijn verscheidene radiozenders, met elk een redelijk aantal bekende of minder bekende tracks, beschikbaar. Vooral de klassieke zender, met de meest bekende klassieke muziek wist mij te boeien. Het is zelfs mogelijk om met Groove een eigen soundtrack te importeren.

Forza Horizon 3 voelt als een stap in de toekomst. Het is een beeldschoon spel dat bulkt van de content. Of je nu alleen of met vrienden wilt racen, je zult vele uren zoet zijn. Verwacht geen simulatie, maar een buitengewoon aangename, maar zeker niet altijd uitdagende race-ervaring. Kleine minpuntjes ten spijt, is Forza voor iedere raceliefhebber een topaankoop.