• Dynamische seizoenen werken goed
  • Grafisch weer een tikkeltje straffer
  • Gameplay staat als een huis
  • Nog leuker onder vrienden door enkele aanpassingen
  • Voor sommigen wellicht wat te makkelijk
  • Misschien te weinig veranderd

Het is alweer begin oktober en dat brengt enkele zekerheden met zich mee. Het moment komt eraan dat de bladeren van de bomen beginnen te vallen en zoals gewoonlijk verschijnt er weer een nieuwe Forzagame. De traditie is al enkele jaren dat ontwikkelaar Playground Games jaarlijks wisselt tussen het serieuze werk van de simulator Forza Motorsport en een blitse ontdekkingsreis in Forza Horizon. Aangezien we vorig jaar de kracht van de Xbox One X mochten uittesten met Forza Horizon 7 is het dit jaar aan het vierde deel van Forza Horizon om zijn kunnen te tonen. Na de uitstap in Australië is het nu aan het Verenigd Koninkrijk om gastland te zijn van het Horizonfestival. Opnieuw links rijden is dus de boodschap!

Oost west, thuis best

Oost west, thuis best moet de Britse ontwikkelaar gedacht hebben toen ze besloten om hun nieuwste telg te laten afspelen in hun thuisbasis. Vooraf was ik hier vrij sceptisch over. De setting van het vorige deel, Australië, was voor mij de ultieme droomlocatie. Zeg nu zelf, hoe geweldig was het om te bollen door de idyllische landschappen, met wat groove muziek op de achtergrond en af en toe een verloren gelopen groep kangoeroes langs de kant. “Down Under” sprak al jaren tot mijn verbeelding en de drang om er eens op reis te willen gaan is door het game zeker vergroot. Knap dat een videospelletje, een racegame dan nog, zoiets kan verwezenlijken. Hoe kan al die pracht waardig vervangen worden door in hemelsnaam het Verenigd Koninkrijk, het land dat we tegenwoordig vooral kennen van de regen, de Brexit en ja, euhm, de regen.

Racen op vierseizoensbanden

Toch zag Playground Games hier onmiddellijk een voordeel in. Door te kiezen voor een West-Europese plek waar een gematigd zeeklimaat heerst, heb je een locatie waar het dus effectief elke dag kan regenen, maar ook waar wel eens een zonnige zomer of een sneeuwvolle winter kan plaatsvinden. De ontwikkelaar heeft dit in het game weten te impliceren door gebruik van een dynamisch weerklimaat. Elke week wijzigt het seizoen in het spel. Dit houdt in dat bepaalde races al dan niet beschikbaar zijn in de week dat je het spel speelt. Het extreemste voorbeeld hiervan is een eilandje waar je in de zomer niet geraakt. Wanneer het water er rondom in de winter bevroren is, geraken we er, met het nodige glijwerk, natuurlijk wel en kunnen we de winteropdrachten voltooien. Andere verschillen zijn dat je de race zowel in de zomer als in de herfst kan voltooien. Neem nu bijvoorbeeld een rallywedstrijd in de open natuur. In de zomer race je dan een aardeweg en moet je quasi geen rekening houden met de ondergrond. In de lente en de herfst, na wat neerslag, voelt het allemaal toch net wat drassiger aan en moet je gaan oppassen met de grote plassen doorheen het parcours. Je auto hierop tunen of zelfs een ander voertuig selecteren voor dezelfde race in een ander seizoen is geen overbodige luxe. Dit systeem is meteen de enige grote wijziging in het nieuwe deel in de reeks, maar zorgt wel voor een enorm scala aan nieuwe mogelijkheden voor de gameontwikkelaar. Deze worden ook meteen duidelijk tijdens het eerste seizoen dat je verplicht moet doorlopen en werkt als een soort tutorial. Van zodra je deze hebt doorlopen, start het echte werk en start de opzet van de wekelijks wisselende seizoenen. Natuurlijk kunnen wij op dit moment natuurlijk niet voorspellen hoe de ontwikkelaar dit voor ogen heeft op lange termijn, maar ik heb er vertrouwen in dat dit ijzersterke systeem voor enorm veel extra spelvreugde gaat zorgen. De eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat ik nog steeds wat meer verliefd ben op Australië, maar rationeel gezien moet ik ook durven toegeven dat het nieuwe systeem geweldig in elkaar steekt.

Vrijheid, blijheid

Op het vlak van gameplay is het zeer moeilijk wijzigingen te ondervinden. Ik heb natuurlijk niet alle van de maar liefst 450 wagens getest, maar degene waar ik mee heb rondgebold, rijden als vanouds heerlijk. De gameplay van Forza Horizon was al uitstekend, dus het is logisch dat de ontwikkelaar hier geen risico's neemt. Ook op het vlak van uitdagingen zijn er geen noemenswaardige nieuwigheden. De map zit weer bomvol met verschillende disciplines zoals dirt of road racing. Of denk maar aan de nieuwe stuntshows, waar je voor een filmstudio opdrachten moet voltooien. Ook de sensationele showcase events zijn natuurlijk van de partij. Zo mocht ik het meteen opnemen tegen een gigantische hovercraft. Het voertuig, dat het voordeel heeft dat het je zowel op water als op land voorbij kan steken, kon je steeds maar net ontwijken. Net zoals bij de vorige delen heb ik ondertussen alweer veel te veel tijd gestoken in het proberen te raken van bonusplakkaten die op de meest onmogelijke plaatsen in de map verstopt zijn. Hoe vrijblijvend het ook allemaal lijkt, de ontwikkelaar weet je constant wel met iets te belonen. Zo kent iedere discipline en zowat alles waar je je mee kan bezig houden een eigen levelsysteem waar je loot mee kan vergaren. Er is weer een wiel vol prijzen waar je regelmatig je geluk mag beproeven. Het veelvuldig beloningssysteem geeft je zin om te blijven spelen. Want hoe je het ook draait of keert, door het grote aantal aan beschikbare auto's, kan je elke beloning echt wel gebruiken. Toch blijft het hoofddoel nog steeds om “volgers” te strikken.

Wanneer je toch eens een opdracht krijgt voorgeschoteld die je absoluut niet ziet zitten, kan je die aanpassen in het blueprintmenu. Zelf heb ik dit niet echt veel gebruikt, maar het is vast een leuke optie voor als je met vrienden aan het spelen bent. Want hoewel ik enorm enthousiast ben over het game, heb ik het nog niet kunnen testen hoe ik het echt wil. Forza Horizon is voor mij, net zoals voor de meesten van ons, het leukste wanneer je het kan spelen met je vrienden. We ontvingen de titel al een weekje eerder dan de release, dus buiten tegen of met een andere reviewer, heb ik het online nog niet kunnen spelen. In dat opzicht kijk ik erg uit naar de nieuwe modus “Team Adventure” waar je in co-op teamuitdagingen kunt uitgaan. In plaats van het tegen elkaar op te nemen, worden de uitslagen opgeteld tot één totaal.

Levensecht en enorm gedetailleerd

Het lijkt misschien moeilijk te geloven, maar Forza Horizon 4 ziet er net weer een tikkeltje beter uit dan zijn uitmuntende voorganger. De ontwikkelaar geeft je bij de start de keuze om het game te spelen met betere graphics of te kiezen voor een betere spelervaring. Met mijn 4K-televisie en mijn Xbox One X heb ik natuurlijk gekozen voor het eerste. Het game wordt dan gedraaid in native 4K, HDR en 30 frames per seconde. De combo van 4K en HDR zorgt voor hyperrealistische beelden en laat je regelmatig met bewondering staren naar je televisiescherm. Je hebt soms niet meer door dat je een game aan het spelen bent en je waant je in een aflevering van Top Gear. Alles in het game is ook bijzonder gedetailleerd. Knap werk, want we zitten met een gigantische map, met vier seizoenen en een dag en nachtcyclus. Een sneeuwruimer in de winter, schemerlichten in pittoreske huisjes bij nacht, etalagepoppen in een kledingzaak in de grote stad, de regen of smeltende sneeuw op je scherm... Aan alles is de grootste zorg besteed. De zes verschillende radiostations vuren weer een massa van verschillende genres muziek op je af. Terwijl Bass Arena je het werk laat ontdekken van toppers als Armand Van Helden, MGMT en Benny Benassi, krijg je met Pulse nog steeds het echte “Forza Horizon”-gevoel. Op zender Timeless vind je daarentegen de klassieke muziek van Beethoven en Vivaldi, wat de ideale muziek is om in de winter door de sneeuwlandschappen te trekken.

Loopt het dan op geen enkel punt mis? Eigenlijk zijn er maar twee dingen die me wat storen. Je personage is nog steeds een man/vrouw zonder enige persoonlijkheid. Je kan slechts uit een tiental poppetjes kiezen en dat is echt wel weinig in vergelijking met de ruime mogelijkheden die je hebt op zowat elk ander vlak. Daarnaast heeft je personage nog steeds geen stem. Dat blijft een beetje raar uitzien in de videofragmenten waar andere personages tegen je praten, maar waar jij dan gewoon nooit wat zegt. Daarnaast kan je met veel opdrachten kiezen welke auto je neemt. De computer kiest dan gelijkwaardige tegenstanders in dat genre van auto. Hoewel ik dit geweldig vind, want je kan blijven rondrijden met je lievelingsauto zonder na een tijdje tegen te krachtige tegenstanders uit te komen. Het nadeel hiervan is dat het game op het normale niveau wat te gemakkelijk is. Gelukkig kan je dit wat aanpassen in het menu en kan je kiezen voor betere tegenstanders of een moeilijkere besturing van je wagen. Daarnaast kan het gegeven dat je niet kan fasttravelen zonder te betalen voor sommigen aanvoelen als een beperking in je vrijheid. Zelf vind ik dit leuk. Het geeft je de kans de omgeving te ontdekken en vaak blijf je er gewoonweg plakken op zoek naar een oldtimer of een bonusplakkaat en het zorgt dat het freeroamen ook daadwerkelijk een nut heeft. The Crew 2 maakte dit optioneel, waardoor ik bijna automatisch de races startte en mij nooit in de open wereld begaf.

Microsoft weet maar al te goed waarom ze enkele maanden geleden Playground Games aan boord hebben gehaald. De Britten hebben weer topwerk afgeleverd. Forza Horizon 4 is de beste arcaderacer sinds zijn voorganger, maar ook de beste exclusive van het jaar. Het is gewoon een feit dat er geen enkele andere titel is die op dit niveau kan concurreren. Dit is wellicht de reden waarom we, buiten de dynamische seizoenen, amper veranderingen kunnen waarnemen. Gelukkig zijn de dynamische seizoenen enorm goed uitgewerkt en zorgen ze voor tal van nieuwe mogelijkheden. Ook op grafisch vlak zijn er stappen gezet waardoor we kunnen spreken van het mooiste racegame. Er zijn slechts kleine opmerkingen te formuleren, zoals dat het bijvoorbeeld nog steeds wat gemakkelijk is. Gamers die absoluut twee bezwete handpalmen willen van zodra ze in de verte een haarspeldbocht zien verschijnen, blijven beter bij het origineel. Gamers, die daarentegen het vorige deel geweldig vonden, pakken maar best meteen hun koffers om te verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk.