• Te makkelijk
  • Te kort
  • Wazige graphics

Casper Egas | dinsdag 3 Nov 2015, 7:54

Een review van een nieuw Dreamcast game op Xboxworld, in 2015!? Ja, ook dit jaar zijn er nog spellen op het systeem uit 1999 uitgekomen!

Special

Wat is dat nu, een recensie van een Dreamcast-spel op Xboxworld, en in 2015 nog wel! Ik zat nog op de middelbare school toen SEGA besloot de ondersteuning van de Dreamcast te stoppen. Dat was voor mij als SEGA-liefhebber een extreem baalmoment. Toch is de Dreamcast nog altijd niet dood te krijgen. Elk jaar zijn er nog een paar nieuwe releases. Niet van grote bedrijven, zoals Activision of Ubisoft, maar van onafhankelijke ontwikkelaars en kleine uitgevers. Meestal gaat het om shmups, maar ook platformspellen, adventures en puzzelspellen zijn recent nog voor het systeem uitgekomen.

The Ghost Blade is ook een vertical shmup of shooter, gemaakt door de kleine Duitse ontwikkelaar en uitgever HUCAST. De eigenaar was zo vriendelijk zelfs ons een limited edition toe te sturen voor deze recensie, compleet met soundtrack-cd. HUCAST heeft meer recente Dreamcast-spellen beschikbaar in hun eigen shop, al zijn veel spellen ook beschikbaar op eBay of Play-Asia. Er zijn ook gratis Dreamcast-titels beschikbaar, neem bijvoorbeeld Volgarr the Viking, een spel dat onlangs uitkwam op de Xbox One. De Dreamcast kan dus zo weer uit de kast!

Misschien vraag je jezelf af, waarom na zestien jaar nog steeds meerdere titels per jaar uitkomen voor SEGA's laatste machine. Waarschijnlijk heeft dit te maken met twee dingen: er zijn geen kosten meer die aan de platformhouder betaald moeten worden en de fanbase van de console is nog altijd redelijk groot. SEGA maakt er namelijk geen enkel probleem van dat er nog titels uitkomen voor hun oude console en vraagt geen betaling. Als speler is het een ander verhaal. Waarom zou je kiezen voor een spel voor een oude console, in plaats van een spel voor de Xbox One? Ik denk dat het vooral een kwestie van nostalgie is. De spellen zijn vergelijkbaar met indiegames van kleine ontwikkelaars op moderne systemen.

The Ghost Blade

Pas geleden was ik al aan de slag met Teslapunk, een uitstekende shooter voor de Xbox One. Ik had de smaak dus helemaal te pakken en startte Ghost Blade vol verwachting op. Na een korte, maar toffe intro kon ik aan de slag. Er is keuze uit drie vrouwelijke personages, elk in een eigen ruimteschip. Elk schip heeft een andere manier van vuren en een andere snelheid, met steeds keuze tussen een wijde kogelregen met de A-knop en een geconcentreerde kogelregen met de X-knop. Daarnaast zijn er nog een bommen, die alles op het scherm schade toebrengen.

Het spel is zowel alleen als met een medespeler te spelen. De laatste optie zorgt voor hevige slowdown, die ook in de single player-modus regelmatig te merken is. Het spel ziet er verder wat wazig uit, met ietwat pixelige achtergronden. Toch is het grafisch zeker geen rommeltje: de levels zijn afwisselend en mooi ontworpen en de tegenstanders zijn creatief getekend en sterk geanimeerd. De soundtrack zorgt voor een goede ondersteuning van de actie. De elektronische muziek met diepe bas, bracht me in de juiste stemming voor een spel als dit. De geluidseffecten en ontploffingen maakten minder indruk.

Opvallend is de lage moeilijkheidsgraad van het spel. Er is keuze uit novice of normal difficulty, maar zelfs op de normale moeilijkheidsgraad is het spel eenvoudig uit te spelen. Het is zelfs zo eenvoudig dat ik het in mijn eerste poging al haalde. De enige uitdaging is nog om het spel uit te spelen zonder extra credits te gebruiken.

Deze uitdaging is ook hard nodig, want het spel is bijzonder kort. Er zijn slechts vijf, goed ontworpen en afwisselende levels, waarna na twintig minuten de aftiteling al in beeld komt. Deze levels hebben elk wel een mooie opbouw, met veel verschillende tegenstanders en toffe grote bazen. Ook worden ze geleidelijk steeds uitdagender.

The Ghost Blade is een leuk spel, dat helaas te kort is om een prijs van een kleine 33 euro te kunnen rechtvaardigen. Het heeft geen extra modi om de speelduur te verlengen, waardoor je alleen voor betere scores kunt gaan spelen of jezelf kunt uitdagen om het spel uit te spelen met slechts één credit of zelfs zonder ooit te sterven. Toch is Ghost Blade geen slechte aankoop als je de Dreamcast een warm hart toedraagt.