Casper Egas | Monday 26 Oct 2015, 8:01
Eindelijk, eindelijk, EIN-DE-LIJK! De Halo franchise gaat verder. Lees nu onze Halo 5: Guardians review.
Ik weet nog goed dat ik de eerste Halo samen met mijn Xbox kocht. Wat een spel was dat, erg indrukwekkend. Het tweede deel bracht online multiplayer, maar was verder naar mijn mening geen goede opvolger. Het is echter pas recent dat de Halo-serie een beetje in een crisis is geraakt. Halo 4 overtuigde niet en laten we het over de extreem buggy Master Chief Collection maar niet hebben. Nu de Xbox One problemen heeft om de strijd tegen de Playstation 4 te winnen, is het juist noodzakelijk dat Halo 5: Guardians wél weet te overtuigen.
Na het ogenschijnlijk sterven van Cortana in Halo 4 is Master Chief op een ongeautoriseerde missie gegaan om haar te vinden. De UNSC is zéér ongelukkig en stuurt Osiris, een groep van vier Spartans om hem terug te brengen. Je speelt dan ook tijdens twaalf missies de Spartan Jameson Locke en slechts in drie missies de Master Chief, of John, zoals hij in dit spel vaak genoemd wordt. Ik vond het Osiris-team niet echt overtuigen, al begrijp ik dat ze voor het verhaal een onmisbare rol innemen.
In goede Halo-traditie is het verhaal weer chaotisch en slecht te volgen. Het is te pretentieus en weinig boeiend. De plotwendingen zijn weinig verrassend en het lukt nauwelijks om de speler te laten meeleven met de personages. Het is extra pijnlijk dat de levels vol liggen met audio files om te verzamelen, maar dat deze moeilijk te verstaan zijn en dat ze meestal totaal niet interessant zijn. In voorgaande delen vond ik echter het verhaal ook niet boeiend, gelukkig heeft dat me toen er ook nooit van weerhouden veel plezier aan de spellen te beleven.
Één van de sterke kanten van de serie was altijd de fantastische coöperatieve campagne, die in elk spel met gedeeld scherm gespeeld kon worden. Mijn beste herinneringen aan Halo zijn daar ontstaan. Het was dan ook meer dan een teleurstelling dat Halo 5 alleen nog online co-op gespeeld kan worden. Ook in versus multiplayer is split screen niet meer mogelijk.
Gelukkig heb ik daarmee de grootste minpunten ook wel gehad. Het spel ziet er namelijk grotendeels geweldig uit. Het draait soepel, heeft mooie tussenfilmpjes, prachtige omgevingen en veruit de mooiste character models en wapens uit de hele serie. Er zijn wel wat probleempjes, zoals zwevende objecten, foutjes met schaduwen en matig uitziende watervallen en lava, maar het geheel blijft indrukwekkend.
De levels zijn meestal afwisselend en zorgen voor een goede variatie tussen omgevingen, voertuigen en wapens. Er zijn zelfs enkele nieuwe wapens, zoals een super Saw, genaamd The Answer, een Splinter Turret, een Plasma Caster en een nieuwe sniper. Meestal strijd je tegen de Prometheans, al zijn de Covenant ook weer van de partij. Gedurende sommige levels sloeg de monotonie toe door een gebrek aan verschillende tegenstanders en een misschien wel iets te lange campagne.
De campagne is vijftien missies lang, waarbij de meeste missies ruim een uur kosten om voor de eerste keer door te spelen. Er zijn ook enkele zeer korte, maar leuke praat en verkenmissies, waarbij je helemaal niet hoeft te vechten. De campagne was mij wat aan de lange kant, met tegen het einde een paar minder boeiende missies. Dit zou waarschijnlijk minder opvallen als je het spel rustig kan spelen, verdeeld over meerdere weken.
Halo heeft toch echt iets extra’s dat spellen als Call of Duty wat mij betreft niet hebben. Het spel speelt zo soepel en de gevechten zijn zo heerlijk intens en spectaculair. De soundtrack zorgt er voor dat de spanning nog meer opgebouwd wordt, waardoor ik vaak op het puntje van mijn stoel zat. Jammer genoeg werd dit deels weer afgezwakt door de geringe uitdaging. Op de Heroic-moeilijkheidsgraad was het een eitje om het spel door te spelen, omdat je te allen tijden met een groep van vier Spartans bent. Deze helpen niet zo geweldig met het verslaan van tegenstanders, en de AI is soms zelfs lachwekkend slecht, maar ze kunnen je wel redden als je neergaat. Hierdoor ben je zelden echt de klos en kun je door blijven spelen.
Over Call of Duty gesproken, het richten in Halo werkt nu op dezelfde manier. Met de linker trigger richt je rechtstreeks door het vizier. Hierdoor kun je beter mikken met wapens die voorheen geen mogelijkheid hadden tot inzoomen. Zelfs het normaal zo waardeloze Assault Rifle is nu redelijk te gebruiken. Er is erg slim leentjebuur gespeeld, want deze nieuwe feature zou ik niet meer willen missen.
De campagne eenmaal uitgespeeld, was het tijd voor de multiplayermodi. Deze zijn nu verdeeld onder twee kopjes: Arena en Warzone. Arena volgt de klassieke formule in redelijk kleine tot middelgrote omgevingen. Warzone is nieuw, het is een soort Big Team in het kwadraat. De kaart is dan enorm groot en bevat naast het andere team van achttien man sterk, ook soldaten, Prometheans en Covenant. Het doel is om de ‘energy core’ van de tegenstander uit de schakelen. Dit doe je door een aantal basissen te veroveren en vast te houden. Je krijgt hiervoor ook punten, net als het uitschakelen van leiders van de Covenant en Prometheans. Presteer je goed, dan kun je wapens, boosts en voertuigen bestellen.
Het ontgrendelen van onder andere logo’s, armor mods en tijdelijke boosts en wapens doe je met behulp van ‘requisition packs’. Dit zijn willekeurig samengestelde virtuele kaartenpakjes, net zoals het in FIFA gaat met Ultimate Team. Deze pakjes kun je op verscheidene manieren verdienen en zouden op de lange termijn het spel interessant kunnen houden.
Arena beviel mij echter een stuk beter dan Warzone; ik vecht liever man tegen man. Ook hier zijn weer de gebruikelijke varianten te spelen zoals Capture the Flag, Slayer en SWAT, maar ook is er ruimte voor het nieuwe Breakout. In Breakout speel je vier tegen vier en moet je de vlag naar een doel brengen of de tegenstanders, die elk maar één leven per ronde hebben, doden. Wie het eerst vijf rondes haalt, wint. Leuk als afwisseling en zeker leuker dan het afwezige Oddball en King of the Hill.
Totaal zijn er vijftien online muliplayer spelomgevingen, acht hiervan zijn volledig verzorgd, en zeven zijn aangepaste 'Forge'-kaarten. De gewone omgevingen zien er erg mooi uit en zijn gemiddeld wat groter dan ik van de oude delen gewend ben. Ze lijken goed opgezet om extreme voordelen voor bepaalde speelstijlen, zoals met snipers controle over de omgeving laten hebben, te voorkomen. De tijd zal echter moeten leren of het echt klassiekers kunnen worden.
Ook prettig is dat er in de multiplayermodi niet meer zuiver sprake van een rang is die alleen aangeeft hoeveel je gespeeld hebt, er is daarnaast ook een rang aanwezig die aangeeft hoe goed je bent. Dit geeft mij altijd extra motivatie om te winnen en hogerop te komen.
Het hele multiplayerdeel geeft mij een goed gevoel. Het voelt net wat meer aan als de oude delen van de serie dan dat in deel 4 het geval was, en er is geen gedoe meer met allerlei vreemde ‘armor abilities’. Het is weer spannend, met een echt klassiek Halo-gevoel. Helaas dit keer dus wel zonder de zo kenmerkende split screen-modus.
Oh Halo, Halo, Halo, we hebben samen al heel wat jaartjes plezier gemaakt. Het leek er even op alsof het afscheid aanstaande was, maar je trok me toch weer terug in jouw ijzeren greep. Halo 5: Guardians heeft heel veel positieve kanten en is een geslaagd product te noemen. Toch wil ik het spel geen negen geven, vanwege de ontbrekende split screen-modi, die echt een groot gemis zijn. Ook is de campagne wat te makkelijk en blijft het verhaal voor mij wel erg pretentieus en chaotisch. Ben je een Halo-liefhebber of zoek je gewoon een prachtige exclusieve shooter voor de Xbox One? Dankan je met Halo 5: Guardians niet missen!
Zo kansloos dat er geen co-op meer in zit!
De halo avonden/nachten met vrienden op de bank en een biertje er bij zijn ook weer verpest
Bedankt 343
Splitscreen is iets wat iedereen roept maar waarshijnlijk 1% van de spelers nog gebruikt van maakt, Snap de keuze wel. Want splitscreen betekend ook dat je gelimiteerd bent aan framerate verder etc.
Tsja, Halo= splitscreen. Zo vaak gebruikt en een beetje kortzichtig om te zeggen dat maar 1% het gebruikt.
En wie zegt dat het verkeerd is dat Halo niet veranderd? Ben dat niet vaak tegengekomen.
Ik weet wel zeker dat ze lang over de splitscreen optie na gedacht hebben, ach ik gebruik het toch niet en wil ik het wel doen dan speel ik wel lekker de MCC.
Splitscreen is zo 1990. Online co op voor mij zoveel beter, veel meer op je scherm dan die irritante splitsing halverwege. Scherm word er ook veel drukker door als je het splitst. Het enige waar dat imo perfect werkte, was de Timesplitters reeks, maar daarna nooit weer op die manier gespeeld. Verhaal is inderdaad chaotisch, dat wil ik ook verwerken in mijn eigen review voor een andere website.
343 heeft dan wellicht een flinke valse start gemaakt, maar met Halo 5 hebben ze echt wel iets goeds gedaan. Franchise was na Halo Reach broodnodig toe aan verandering, dus geef het nog een deeltje de kans en bekijk dan verder of je ooit nog terugkomt. Splitscreen beslissing zal ik echter nooit missen, ga dan lekker 3DS spelen denk ik dan.
Ondertussen heb ik het co-op probleem verholpen!
Heb nog een Xbox erbij gehaald en zet ik me 2e tv er naast??Splitscreen 2.0
Overigens nu ik het spel gespeeld heb
Overtreft het echt mijn verwachtingen top??
Een prima ervaring tot nu toe.
Dat hele spltiscreen co-op verhaal is geen issue voor mij.
Dat is echt niet meer van deze tijd om je scherm te delen.
Ze hadden er wel een co-op matchmaking optie mogen toevoegen.
Dat hele campaign boeit me niet echt.
Het ziet er prachtig uit en loopt soepel.
De multiplayer speel heerlijk en ik kan de big team variant Warzone zeer waarderen.
Het is anders, maar wel Halo.
Ik ben geen hardcore shooter fanaat en Halo heb ik ondertussen gewoon wel gezien. De SP campaign is gewoon niet meer voldoende voor mij om de game aan te schaffen. En al helemaal niet als ik kijk naar alle andere games die uit zijn en komen. HAd gehoopt met Halo mijn One nog weer eens aan te zetten, maar ik ben bang dat dat nooit meer gaat gebeuren ....
EDIT
Ik speel geen MP, dus dat speelt bij niet als een factor. Ik begrijp dat de MP weer erg goed is ...
Chaotisch verhaal? Tja, Halo 4 was op dat vlak ook al dramatisch. 343i heeft mijn vertrouwen dan ook echt verspeeld.
Het ontbreken van splits-screen co-op is echt een zeer betreurenswaardige trend. Online werkt fantastisch, maar dat wil niet zeggen dat multiplayer met je broer of zus op de bank overbodig is geworden.