• Nette presentatie
  • Meerdere oplossingen
  • Wordt nooit echt verslavend

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen voor Xbox Series.

Puzzelspellen, love ‘em or hate ‘em. In Howl moet je een weg zien te vinden in Scandinavische bossen, om uiteindelijk een tempel te bereiken. Dit is echter niet bepaald makkelijk, want het wemelt van de weerwolven! Voor 15 euro kun je het ook proberen.

review

Inkt komt tot leven

De presentatie van Howl zorgt voor een goede eerste indruk. De rustige muziek is niet zo bijzonder, maar grafisch is het spel aantrekkelijk. Het is een soort handgetekende look, waarbij alles tweedimensionaal wordt weergegeven in een soort inkt. De wolven zien er tof uit en de bossen geven een duister gevoel. Tussen de levels door is er een mooie omgeving te zien, waarin je een level kunt kiezen en waar je jouw vaardigheden kunt vergroten. Er is keuze, dus je hoeft niet lineair door het spel heen te spelen. Je bent ook een aardige tijd bezig met alle drie de chapters, zeker als je de levels maximaal wilt uitspelen. Je moet dan regelmatig terug naar oude puzzels om ze op een betere manier op te lossen (met je nieuwe vaardigheden). Dit gaf mij een dubbel gevoel, want aan de ene kant is het leuk dat je meer kunt ontgrendelen, maar aan de andere kant maakt het Howl wat eentonig.

Elke puzzel werkt beurtelings. In elke beurt kun je zes acties uitvoeren. Je moet binnen een bepaald aantal beurten bij de vlag (het einde) komen en je moet zoveel mogelijk wolven uitschakelen en natuurlijk overleven. Het level is gepresenteerd in ruitpatroon. Elke actie die jij neemt, zorgt ook voor een reactie van de monsters die je al gezien hebben. Alle zes de acties moet je vooraf klaarzetten en dan alles laten uitspelen. Het werkt zoals het bordspel Robo Rally. Je moet dus uittellen welke acties je gaat doen; een stapje naar rechts zorgt voor een beweging van een wolf naar boven, dus dan moet je bijvoorbeeld een pijl naar boven schieten en dan loopt er weer een tegenstander enzovoort. Het heeft een vrij groot trial & error-gehalte.

Het leuke is wel dat er meerdere oplossingen zijn voor de puzzels. Dus je moet zelf een oplossing voor de dilemma’s zien te verzinnen. Later in het spel krijg je ook steeds meer speciale acties, die jouw mogelijkheden vergroten Er is echter een maar, want je kunt elke kracht alleen gebruiken op een bepaalde plaats in de reeks van zes en je kunt ze een beurt niet gebruiken als je ze selecteert. Zo kan ik op een gegeven moment in het tweede slot onzichtbaar worden of een beschermende mist om mezelf heen plaatsen, terwijl ik in mijn vierde slot een wolf hard weg kon duwen of over wolven heen kon springen. Met mijn zesde slot kon ik brandende pijlen vuren. Zodra je meer van deze krachten hebt, worden puzzels interessanter. Ze worden ook stapje voor stapje moeilijker, waardoor ze geen overbodige luxe zijn.

Ik vind Howl best leuk om te spelen, maar ook nooit echt verslavend. Als ik een halfuur speelde dan had ik wel weer even genoeg gespeeld. Op zich niet erg als je gewoon af en toe een ontspannend spelletje wilt spelen. Het zegt echter ook wat over het concept, want als het helemaal top was geweest, dan zouden spelers er wel meer in gezogen worden.

Howl is een mooi gepresenteerd puzzelspel met meer dan genoeg uitdaging en speelduur. Het is leuk dat je op meerdere manieren de levels kunt oplossen en zelfs nieuwe acties kunt krijgen, waardoor je moeilijkere puzzels goed op kunt lossen en oude levels beter kunt afronden. Na verloop van tijd wordt Howl wat saai; het is niet het soort spel dat je de hele middag zult blijven spelen. Voor de lage vraagprijs val je er geen buil aan.