• Leuke workout
  • Cross platform play
  • Met Just Dance Unlimited toegang tot alle Just Dance songs ooit
  • Bijna geen vernieuwing
  • Suffe nieuwe modi
  • Matige tracklist

Onlangs recenseerde ik al de spin-off Just Sing, nu is het de beurt aan alweer het achtste deel in de Just Dance-serie. Het is maar goed dat de serie is overgestapt naar jaartallen na het vierde deel, want anders zouden we binnenkort Final Fantasy-achtige taferelen krijgen. Voor mij zijn Just Dance-spellen pas leuk geworden sinds ze met Kinect werken. Zwaaien met een controller in je hand doet het voor mij niet. Toch lijkt dat een hardnekkig fenomeen, want in Just Dance 2017 is er naast de gebruikelijke Kinect-ondersteuning ook ondersteuning voor smartphones. Waarom iemand daarvoor zou kiezen, als je beschikking hebt over Kinect is me een raadsel. Het lijkt me ook een recept voor door de huiskamer rondvliegende telefoons…

Just Dance 2017 is meer een update en track pack dan dat het echt gaat om een volledig nieuw spel, net zoals in de afgelopen twee delen ook al het geval was. De belangrijkste vraag die je jezelf zou moeten stellen als je al een eerder deel op de Xbox One in bezit hebt, is of de tracklist jou aanstaat:

“All About Us” – Jordan Fisher, “Bailar” – Deorro Ft. Elvis Crespo, “Bang” – Anitta, “Bonbon” – Era Istrefi, “Cake By The Ocean” – DNCE, “Can't Feel My Face”- The Weeknd, “Carnaval Boom”- Latino Sunset, “Cheap Thrills”- Sia Ft. Sean Paul, “Cola Song”- INNA Ft. J Balvin, “DADDY” – PSY Ft. CL of 2NE1, “Don’t Stop Me Now” – Queen, “Don’t Wanna Know” – Maroon 5, “Dragostea Din Tei” – O-Zone, “El Tiki”- Maluma, “Ghost In The Keys” – Halloween Thrills, “Groove” – Jack & Jack, “Hips Don't Lie” – Shakira Ft. Wyclef Jean, “I Love Rock 'N' Roll”- Fast Forward Highway, “Into You” – Ariana Grande, “La Bicicleta” – Carlos Vives & Shakira, “Last Christmas” – Santa Clones, “Lean On” – Major Lazer Ft. MØ & DJ Snake, “Leila” – Cheb Salama, “Let Me Love You” – DJ Snake Ft. Justin Bieber (Ubi Club Reward), “Like I Would” – Zayn, “Little Swing” – AronChupa Ft. Little Sis Nora, “Oishii Oishii” – Wanko Ni Mero Mero, “PoPiPo” - Hatsune Miku, “RADICAL” - Dyro & Dannic, “Run The Night” - Gigi Rowe, “Scream & Shout” - Will.i.am Ft. Britney Spears, “September” – Equinox Stars, “Single Ladies (Put a Ring on It)” – Beyonce, “Sorry” – Justin Bieber, “Te Dominar” – Daya Luz, “Tico-Tico no Fubá” – The Frankie Bostello Orchestra, ‘’Titanium’’ – David Guetta, “Watch Me (Whip/ Nae Nae)” – Silentó, “What Is Love” – Ultraclub 90. “Wherever I Go” – OneRepublic, “Worth It” – Fifth Harmoney Ft. Kid Ink.

Cover songs

Zoals je kunt zien bestaat een deel van de vrij grote tracklist uit coversongs. Er is gekozen voor vooral moderne songs, met hier en daar klassiekers en maffe liedjes ertussendoor. Ik ben niet echt te spreken over deze lijst, al zit er vast en zeker voor iedereen wat bij. Voor mij waren de toevoeging van een Hatsune Miku-song, Don’t stop me now van Queen en Titanium van David Guetta enkele highlights. Mocht deze hoeveelheid dansroutines niet voldoen, dan is er nu het Just Dance Unlimited-abonnement. Met deze optie kun je alle songs uit de eerdere delen ook spelen, waardoor het totaalaantal boven de tweehonderd uitkomt. Helaas zijn slechts de eerste negentig dagen gratis, waarna je moet gaan bijbetalen voor het abonnement.

Sinds we overgegaan zijn van de eerste Kinect op de Xbox 360 naar de tweede Kinect op de Xbox One werkt de detectie van bewegingen ruim voldoende. Het spel komt overigens dit jaar nog altijd uit op de Xbox 360, naast ongeveer elke andere console die je maar kan verzinnen.

Werkt het spel goed?

Net zoals in eerdere delen zie je één of meer dansers, al dan niet in vreemde outfits (zoals een pandabeer), op het scherm een dansroutine uitvoeren op de muziek. Als speler moet je deze danser zo goed mogelijk kopiëren. Kinect kan redelijk goed bepalen of je dat naar behoren doet. Aanvankelijk zijn veel dansjes moeilijk te volgen, vooral als je de arm- en beenbewegingen allebei goed wil doen. Oefening baart kunst en met meermaals herspelen zijn de meeste choreografieën goed uit te voeren. Er zijn zeker momenten waarop je denkt, maar dat deed ik toch goed? Of wat ik deed leek daar echt niet op het voorbeeld en toch krijg ik een hoge waardering! Als je het spel niet al te serieus neemt, werkt de technologie naar mijn mening goed genoeg. Het is alleen jammer dat er geen vorderingen zijn gemaakt in dit nieuwe deel om het nog beter te laten werken.

Just Dance wordt pas echt leuk wanneer je het met vrienden en vriendinnen samen speelt. Een deel van de songs bevat zelfs partnering, waardoor het gegarandeerd bij de meeste mensen fout gaat. Dat is echter totaal niet erg, want het maakt het juist leuk dat iedereen gewoon maar een beetje zijn best doet en door de huiskamer staat te draaien en te springen. Natuurlijk is het ook een leuke uitdaging om samen met anderen een song echt goed onder de knie te krijgen en net zolang te blijven oefenen totdat dat het geval is. Gelukkig heeft Kinect geen moeite met het accuraat bijhouden van verschillende dansers tegelijk. Het is zelfs mogelijk om met zes mensen tegelijk te spelen, al heb ik het nooit met meer dan vier mensen gespeeld (ivm ruimtegebrek).

Wat is er verder nieuw?

Voor een spel van een slordige 55 euro mag je wel wat meer verwachten dan alleen nieuwe songs. Helaas is er nauwelijks iets nieuws te bekennen. Er is een zogenaamde Quest-modus, maar die behelst niet meer dan een aantal vaste playlists die je moet spelen tegen AI-tegenstanders. Er is ook een vreemde modus waarin je aliens moet bestrijden in een boot. Je krijgt dan medleys voor je kiezen, waarbij je energie opwekt als je goed presteert. Leuk voor kleine kinderen wellicht, maar geen substantiële toevoeging aan de game. Verder is het wederom mogelijk om hilarische filmpjes van jezelf op te nemen en te uploaden naar Just Dance TV. Ook de automatische opnames na songs zijn nog altijd erg grappig, vooral met meerdere spelers.

Online spelen is nog altijd mogelijk, al zijn er jammer genoeg dit maal geen filmpjes waarin echte spelers achter elkaar geplakt zijn om een volledige dansroutine te maken. Je kunt wel gewoon tegen anderen spelen, met als leuke twist dat het cross-platform werkt en je dus niet alleen tegen andere Xbox One-spelers hoeft te spelen. Ook kun je battles tegen recent opgenomen filmpjes van tegenspelers doen. Dat is best leuk, maar werkt met een beste van drie-concept, waardoor je moet wachten totdat de tegenspeler een nieuw filmpje uploadt. Terug uit eerdere delen is de Sweat+ modus, waar het erom draait om je helemaal in het zweet te werken met lange playlists. Just Dance is een uitstekende manier om je fitheid op een leuke manier op peil te houden!

Just Dance 2017 is meer van hetzelfde. Er zijn geen leuke nieuwe modi en de technologie en gameplay zijn ongewijzigd gebleven. Het is leuk dat er tegenwoordig ook tegen spelers op andere consoles gespeeld kan worden en de mogelijkheid om alle oude routines (tijdelijk gratis) uit de voorgaande games te spelen, maar ik vind dat je als consument meer mag verwachten. Voor een track pack is het spel aan de dure kant, waardoor het alleen een aanrader is voor mensen die de eerdere delen nog niet in huis hebben. Just Dance 2017 is een erg leuke party game, maar is inmiddels wel aan wat vernieuwing toe.