• Offline multiplayer
  • Meeste songs zijn covers
  • Beelden niet synchroon
  • Vrijwel geen zangfeedback
  • Simpele presentatie
  • Geen online multiplayer

Al een jaar of tien zing ik nu en dan met Singstar en Rock Band. Tussentijds zijn er nog wel meer kleinere zangtitels uitgebracht, maar geen enkel spel haalde het niveau van Singstar. Toch heeft Sony de nek van Singstar omgedraaid met een tegenvallende Playstation 4-release. Er verschijnen geen nieuwe songs meer en het spel lijkt een stille dood te sterven. Ubisoft zag zijn kans schoon en komt nu met een Just Dance spin off, genaamd Just Sing! Maar of dat nou zo'n goed idee was...

Voor Just Sing heb je niet veel nodig, een smartphone, USB-microfoon of Kinect volstaat al. Het spel doet er alles aan om zo laagdrempelig mogelijk te zijn. Iedereen die de ballen heeft om te gaan zingen kan meteen los. Momenteel kan dat echter niet online, maar alleen op jezelf of met maximaal drie medespelers bij jou thuis.

As made famous by

Eén van de meest belangrijke punten voor een zangspel zijn natuurlijk de liedjes. Als die je niet aanspreken, dan houdt het al snel op. Gelukkig zit het op het eerste gezicht met de track list wel snor. Er zijn allerlei klassiekers en moderne hits beschikbaar. Totaal zijn het er een stuk of vijftig, inclusief enkele Nederlandstalige nummers zoals Rosanne en Zij gelooft in mij. Enkele opvallende nummers zijn: Radioactive, Let it go, My heart will go on, I will survive en I want to break free. Het grote probleem is echter dat meer dan drie kwart van alle nummers in het spel uit coversongs bestaat.

Zelfs een goede cover is natuurlijk geen goed substituut voor het origineel. Zeker wanneer in Singstar tig officiële uitvoeringen met de videoclips erbij beschikbaar zijn. De kwaliteit van de covers varieert van net aan acceptabel tot vrij aardig. My heart will go on is bijvoorbeeld een vrij aardige versie, terwijl Let it go echt het origineel niet kan benaderen. De songs zijn te spelen tegen elkaar (offline) of in de party-modus. De party-modus is echter niet zo’n feestje, want het enige dat je kunt doen is in je eentje zingen, of met maximaal vier mensen, waarbij het niet gaat om elkaar te verslaan. Waar is de taart en het bier?

Goedkoop

Just Sing is letterlijk een vrij goedkoop spel, met een prijs van ongeveer veertig euro. Maar helaas geldt dat ook voor de presentatie van het spel. Er is getracht de look van Just Dance over te nemen, al is deze minder geschikt voor een zangspel. Tijdens het zingen zat ik vooral naar mezelf te kijken, met links in beeld een balkje met daaronder songteksten. Nou kan ik best een beetje ijdel zijn, maar als ik aan het gamen ben zou ik toch liever naar functionele informatie kijken.

Het ergste is wel dat de balkjes bij mij niet synchroon met de muziek lopen. Ik kan het geluid van de microfoon wel tweaken, zodat deze redelijk loopt (met een zeer lomp synchronisatieproces), maar het beeld is niet bij te stellen. Dan dus maar met de lyrics en op de maat van de muziek proberen goed te zingen. Het spel geeft aan of je OK, goed, of perfect aan het zingen bent, maar geeft niet aan of je te hoog of juist te laag zingt. Bij songs die ik goed ken en redelijk kan zingen is dat geen ramp, maar bij het leren van een voor mij onbekend lied is het zeer lastig. Tenminste, het spel beoordeelt de meest rampzalige mislukkingen vaak nog met vijf van de vijf sterren.

Gelukkig zijn de beelden van mezelf niet voor niets. Je kunt namelijk jezelf uitstekend voor lul zetten door de filmpjes "op te leuken" met lelijke filters en na de song kun je de afgang uploaden, zodat de hele wereld, of althans de mensen die dit spel gekocht hebben, jou kunnen bewonderen. Maar ja, je moet wat over hebben voor die Achievements natuurlijk.

Het is niet dat Just Sing een totale ramp is, maar het is ook zeker geen aanrader. Ubisoft maakt gebruik van de niche die is ontstaan op de Xbox One en probeert karaokeliefhebbers voor zich te strikken met een titel die niets echt goed doet. Er zijn heel wat leuke liedjes te zingen, ware het niet dat de meerderheid bestaat uit coversongs. Ook de informatie op het scherm laat ernstig te wensen over, waardoor goedkoop in dit geval duurkoop blijkt.