Een realistische RPG in een historische setting; Kingdom Come : Deliverance, lees de review hier!

• Prachtige spelwereld
  • Diepgaand
  • Spannende gevechten
  • Lange laadtijd bij opstarten
  • Bugs en glitches
  • Texture pop-in

Kingdom Come: Deliverance is een spel dat gemaakt is door slechts een klein team, maar dat zie je aan het spel niet af. Kingdom Come is namelijk een spel dat ik het beste zou kunnen beschrijven als een combinatie van The Elder Scrolls (Skyrim) en Shenmue. Het is een RPG in een open, laat Middeleeuws landschap, dat gebaseerd is op Bohemië (het hedendaagse Tsjechië). Er is dus geen sprake van fantasy, het scenario en een deel van de personages en plaatsen is gebaseerd of historische bronnen. Verwacht dus geen draken en magie, maar de harde Middeleeuwse werkelijkheid.

review

Deze opzet spreekt mij persoonlijk erg aan. Als kind tekende ik al kastelen en ridders en ik bezoek op vakantie ook zeer graag kasteelruïnes en historische musea. Ook games als Skyrim en Shenmue behoren tot mijn favorieten. Ik had echter mijn twijfels of Kingdom Come deze hoge verwachtingen waar zou kunnen maken. Dit soort spellen zijn niet eenvoudig om echt geweldig te maken.

Het harde leven

Toen de zeer succesvolle en geliefde keizer Karel de IV in 1378 stierf, volgde zijn veel minder geliefde en gedisciplineerde zoon Wenceslaus van Luxemburg hem op. Doordat hij weinig aandacht had voor het regeren van zijn rijk, braken er opstanden uit en probeerden andere vorsten de macht te grijpen. Dit is waar het verhaal van Kingdom Come begint. Je bent een zoon van een beroemde (wapen)smid en helpt jouw vader met het smeden van een bijzonder zwaard voor jouw heer Radzig Kobyla. Deze edelman is trouw aan zijn koning en heeft verscheidene zilvermijnen. Op een dag komen er echter troepen van Sigismund van Luxemburg vanuit Hongarije aanvallen. Het kleine stadje is kansloos tegen de overmacht en het kasteel en het dorp gaan in vlammen op. Een deel van de bevolking sterft en een ander deel, inclusief heer Kobyla weet te vluchten naar een grotere naburige stad (Rataje nad Sázavou). Jouw personage (Henry), die je niet zelf maakt, maar je door het spel wordt aangeboden, wil wraak en wil het speciale zwaard dat verloren is gegaan terugveroveren.

Ik vind het verhaallijn bijzonder volwassen en interessant. Ook de vele conversaties in het spel zijn vaak goed geschreven, waardoor ik mij echt in de Middeleeuwse tijd waande. Alle gebouwen en omgevingen komen ook bijzonder realistisch en mooi ontworpen over. In een spel heb ik nog nooit zo goed het gevoel ervaren dat ik echt door een kasteel aan het lopen was. Ook de tochten te paard over kleine bospaden vind ik fantastisch. De wereld leeft en de personages in de wereld leven ook. Mensen geven echt de indruk dat ze een dagritme hebben en zijn er niet alleen om jou te dienen.

Hetzelfde geldt voor de queesten. Er zijn hoofdmissies en zijmissies, die je zeer verschillende dingen laten doen. Vaak moet je hiervoor veel praten en veel reizen en is vechten een bijzaak. Gelukkig word je niet zo overladen met queesten, zoals in veel spellen uit dit genre wel het geval is. Dit is noodzakelijk, want de tijd staat niet stil. Je kunt bij een deel van de queesten niet wachten totdat het jou uitkomt, want de wereld gaat zonder jou ook door. Kom dus wel op de afgesproken tijden op locatie, of verwacht boze personages of een totaal gewijzigde situatie.

Deze realistische, rustige opbouw van het spel spreekt mij erg aan. Alles verloopt rustig en is niet gericht op actie. Vaak vind ik in dit soort spellen dat het veel te veel een hakfestijn wordt. Dat is hier niet het geval. Je kunt echt de rol van Henry spelen, die je zelf wat vorm kan geven en die verstandig en geloofwaardig overkomt. Eindelijk werd ik niet constant aan het handje genomen en hoef ik niet als een zombie wat pijlen op een kaart te volgen, maar moet ik zelf nadenken. Het spel laat je echter ook niet zwemmen en geeft je genoeg houvast om door te kunnen en niet vast te raken.

Realistischer dan je lief is?

Ik denk dat Kingdom Come geen spel voor iedereen is. Het tempo van het spel ligt namelijk laag, de moeilijkheidsgraad is vrij hoog en een groot deel van het spel bestaat uit praten en niet uit vechten. Veel mensen klaagden ook over het savesysteem, dat inmiddels ook wat is aangepast. Het spel slaat sporadisch automatisch op en je kunt met een speciaal alcoholisch en duur drankje tussentijds opslaan. Na een patch slaat het spel ook op bij het afsluiten.

Als je bovengenoemde zaken goed kan hebben, dan kan dit juist een uitzonderlijk leuk spel voor je zijn. Ik vind het bijvoorbeeld juist leuk om een uitdaging te hebben, niet constant te moeten vechten en verwelkom de beperkte opslagmogelijkheden. Dit maakt het spel voor mij realistischer en spannender.

Veel activiteiten in het spel zijn dus traag. Neem bijvoorbeeld het brouwen van bijzondere drankjes (ietwat fantasy), dat je met behulp van een recept in stappen moet bereiden. Doe eerst wijn in de pot, breng het aan de kook, vermaal hier paardenbloemen in, kook dat even, laat het afkoelen en doe er muntbladen bij. Maak hier een distillaat van en giet het in een flesje. Omslachtig of juist leuk?

Ook het steeds verslijten van wapens en kleding maakt het spel echter. De mensen lopen regelmatig rond met versleten kleding en zijn vaak vies. Regelmatig wassen en je kleding (laten) repareren is daarom het devies. Tenminste als je een goede indruk wilt maken. Zelfs de bloedresten van jouw laatste gevecht hebben invloed op hoe personages op jou reageren. Dit hoeft niet per se negatief te zijn, het ligt er maar aan wat je wilt bereiken. Al wil je iemand intimideren dan is een bebloed zwaard natuurlijk geen slecht idee.

Henry moet ook regelmatig eten en slapen, want anders zal je daar ook niet onder gedijen en wordt je zicht wazig. Te veel eten is eveneens niet de bedoeling en het eten van bedorven voedsel is ten zeerste af te raden.

Ook het vechten is niet simpel. Het systeem werkt met de trekkers op de controller. Met de linker trekker kun je blokkeren en met A wegspringen. Met de rechter trekker, gecombineerd met een richting op de rechter stick samen kun je vechten. Het is daarbij de bedoeling dat je oplet waar de tegenstander een opening heeft. Sla dus niet zomaar wat op zijn schild. Eveneens maakt het uit wat voor rusting iemand aanheeft. Mik op de zwakke plek en kies een geschikt wapen. Het gevechtssysteem is traag, maar spannend en gebaseerd op echte vaardigheid. Wanneer je tegen meerdere tegenstanders tegelijk vecht is het ook echt lastig om te winnen!

Prachtig, maar een beetje onaf

Grafisch is het spel prachtig. De stijl is echt subliem te noemen en de ontwikkelaar heeft echt oog voor detail. Of het nu gaat om personages, gebouwen of natuur, het ziet er fantastisch uit en ademt de juiste sfeer. Mensen zijn vies, wild loopt door de bossen, armoede is zichtbaar en de belichting is geweldig.

De wereld is overigens niet zo groot, maar dat stoorde mij niet. In tegendeel zelfs, want hierdoor voelt de wereld minder gegenereerd en meer gedetailleerd. Ook houd ik wel van het gevoel van herkenning. Na verloop van tijd word je echt bekend met de paden, dorpen, kastelen en de personages die er leven.

Speciale aandacht gaat uit naar de kaarten, die mij als geograaf zeker zijn opgevallen. Deze zijn werkelijk waar prachtig en ogen Middeleeuws met topillustraties. Deze prachtige tekeningen en schilderingen zijn in het spel ook terug te vinden op muren van kerken en kapellen en in boeken.

De muziek begeleidt het geheel ook fantastisch. Deze is spannend, geeft sfeer en past bij de periode. De stemacteurs zijn doorgaans eveneens van een hoog niveau. Alle personages zijn ingesproken en komen redelijk geloofwaardig over. Het is bewonderenswaardig hoeveel er ingesproken is.

Helaas is niet alles top. Vooral de eerste indruk die het spel afgeeft is slecht te noemen. De intro is weliswaar mooi en interessant, maar moet elke keer bij het opstarten grotendeels worden gekeken. Dit is een forse laadtijd om alleen in het hoofdmenu te komen. Daarna kom je bij een lelijk titelscherm, die precies de vinger op de zere plek legt en het grootste zwaktepunt van de graphics toont. Vervolgens moet het spel weer lang laden voordat je daadwerkelijk kan beginnen. Op de Xbox One X is dit al fors, maar op de gewone Xbox One is het nog een heel stuk erger (op de Playstation 4 nog erger!). Gelukkig hoef je eenmaal begonnen niet zo veel meer te laden, tenzij je dood gaat of een andere save wilt laden.

Daarnaast is het doodzonde dat de prachtige omgevingen niet altijd tot zijn recht komen door grote texture pop-in. Op afstand ziet alles er wazig uit, vooral wanneer je rent of je op een paard rijdt. Het duurt steeds even voordat er een nieuw detailniveau inlaadt en het spel in volle glorie getoond kan worden. Dit alles is gelukkig met een aantal patches minder in het oog springend geworden, maar het is nog altijd zonde. Ondanks dit alles is de framerate niet altijd stabiel en kent het spel geen volledige 4K-resolutie op de Xbox One X. Ik vrees dat de framerateproblemen op een gewone Xbox One nog wat erger zullen zijn.

Dan ben ik er helaas nog niet, want het spel, zoals vaak in dit genre, bevat een boel bugs: af en toe staat het spel even stil, doet de AI vreemde dingen, worden laadtijden spontaan veel langer, een maal liep het spel vast en een maal was een queeste onoplosbaar zonder een ouder opgeslagen spel te laden. Ook jammer is het veelvuldig clippen van personages en hun kleding, waardoor ze half in elkaar worden weergegeven.

Kingdom Come: Deliverance vind ik een fantastisch spel. Het is zelfs het beste spel dat ik de afgelopen jaren gespeeld heb. Op alle zaken die echt tellen scoort het spel erg goed. Toch is het geen spel voor iedereen. Je moet echt opgewassen zijn tegen het trage tempo van het spel en van een uitdaging houden. Ook kan de slechte afwerking soms behoorlijk irritant zijn. Toch maakte de hele Middeleeuwse ervaring de kleine minpuntjes het voor mij ruimschoots goed.